7|
10193
|16.02.2016
АРТ ДЖУНГЛА
Само във Фрог: Ще изядат ли "мечките" 8 театъра?
След публикацията във Фрог за откритите сцени и поправка в Закона за закрила и развитие на културата „промълвиха” и министърът Вежди Рашидов и заместникът му Боил Банов пред депутатите от Комисията по културата . Не посмяха да употребят театралния жаргон „мечки”, с който се определят гост –артистите. Сега питаме - къде отиват обаче 10 -те милиона лева, с които Рашидов увеличи целия бюджет на културата?
Който се страхува от мечки не ходи в гората, гласи една известна българска поговорка. Но какво се случва, ако мечките излязат от гората и тръгнат по открити сцени? Тук народната мъдрост мълчи. Миналата седмица Фрогнюз представи тревогите на своите източници от Министерството на културата, какво се обмисля от политическото му ръководство по отношение на 8 държавни културни институти, които ще разпуснат творческите си състави още след лятната ваканция.
Информацията ни потвърди самият председател на Съюза на артистите в България, чийто нерви не издържаха и в Смолян той съобщи, че „се работи по поправка на закона за дейностите и функционирането на театрите като сценични институти и ще има възможност освен по методиката, по която се финансират в момента – чрез субсидия от 2,50 лв. на всеки лев от продаден билет, да могат да съществуват и като друг вид театър – от типа на откритите сцени. Тогава няма трупа, има само хора, които поддържат сцената адекватна, за да може да се случват тези събития. И тогава идват „мечките“ и показват друга култура на града, не само местните творци. Това е идеята, към която се върви.”, разкри Христо Мутафчиев. Бързо разбра, че е нарушил „омертата” по откритите сцени и спря да говори. Но духът от бутилката вече беше пуснат.
Че ще има открити сцени и поправка в Закона за закрила и развитие на културата „промълвиха” и министърът на културата Вежди Рашидов и неговия заместник Боил Банов пред депутатите от Комисията по културата и медиите. Но спряха до тук и непосмяха да употребят театралния жаргон „мечки”, с който се определят гост –артистите. А, че това е замислено и законодателно още от миналата година е видно от разпределението на бюджета за 2016 година в сценичните изкуства, както се водят държавните културни институти.
Какъв е механизмът, по който парите вместо в трупите ще отиват в „мечките”, за които се подготвят откритите сцени? В бюджета за 2016 година Министерство на културата е предвидило за заплати и хонорари на държавните културни институти почти 39 милиона лева. Точно толкова колкото са били и в бюджета на министерството за 2015 г. Нищо, че министърът се е оплакал писмено на депутат, че в края на 2015 г. разходите за персонал се оказали малко над 52 милиона лева. И въпреки това пак планира заплати за сценичните изкуства с 13 милиона лева по-малко.
Къде отиват обаче 10 - те милиона лева, с които Рашидов увеличи целия бюджет на културата? Те през тази година отиват за „мечки”, защото с точно толкова министърът увеличи перо „Издръжка” на сценичните изкуства. А как ще стигнат до „мечките”? Много просто. Когато една „мечка” отиде на гости вместо да си прибира „мечешкия” хонорар от перо „Персонал”, тя ще си го вземе от перо „Издръжка”. Има само едно условие: „мечката” да не е физическо лице, а юридическо такова. Иначе казано през продуцентска къща. И така парите за сценичните изкуства са увеличени с цели 10 милиона лева тази година! И ще отиват в правилните „мечки”. А на „мечките” им трябват открити сцени.
А нека председателят на САБ бъде спокоен, защото ако това, което като реформатор на държавната култура се опитва да направи, ще му осигури работа като синдикален председател. Като за начало ще му се наложи да защитава синдикалните си членове в Благоевград, Враца и Смолян. Пък той нали е на щат в общински театър, защо да не реформира държавната култура?
Добромир Райчев
Информацията ни потвърди самият председател на Съюза на артистите в България, чийто нерви не издържаха и в Смолян той съобщи, че „се работи по поправка на закона за дейностите и функционирането на театрите като сценични институти и ще има възможност освен по методиката, по която се финансират в момента – чрез субсидия от 2,50 лв. на всеки лев от продаден билет, да могат да съществуват и като друг вид театър – от типа на откритите сцени. Тогава няма трупа, има само хора, които поддържат сцената адекватна, за да може да се случват тези събития. И тогава идват „мечките“ и показват друга култура на града, не само местните творци. Това е идеята, към която се върви.”, разкри Христо Мутафчиев. Бързо разбра, че е нарушил „омертата” по откритите сцени и спря да говори. Но духът от бутилката вече беше пуснат.
Че ще има открити сцени и поправка в Закона за закрила и развитие на културата „промълвиха” и министърът на културата Вежди Рашидов и неговия заместник Боил Банов пред депутатите от Комисията по културата и медиите. Но спряха до тук и непосмяха да употребят театралния жаргон „мечки”, с който се определят гост –артистите. А, че това е замислено и законодателно още от миналата година е видно от разпределението на бюджета за 2016 година в сценичните изкуства, както се водят държавните културни институти.
Какъв е механизмът, по който парите вместо в трупите ще отиват в „мечките”, за които се подготвят откритите сцени? В бюджета за 2016 година Министерство на културата е предвидило за заплати и хонорари на държавните културни институти почти 39 милиона лева. Точно толкова колкото са били и в бюджета на министерството за 2015 г. Нищо, че министърът се е оплакал писмено на депутат, че в края на 2015 г. разходите за персонал се оказали малко над 52 милиона лева. И въпреки това пак планира заплати за сценичните изкуства с 13 милиона лева по-малко.
Къде отиват обаче 10 - те милиона лева, с които Рашидов увеличи целия бюджет на културата? Те през тази година отиват за „мечки”, защото с точно толкова министърът увеличи перо „Издръжка” на сценичните изкуства. А как ще стигнат до „мечките”? Много просто. Когато една „мечка” отиде на гости вместо да си прибира „мечешкия” хонорар от перо „Персонал”, тя ще си го вземе от перо „Издръжка”. Има само едно условие: „мечката” да не е физическо лице, а юридическо такова. Иначе казано през продуцентска къща. И така парите за сценичните изкуства са увеличени с цели 10 милиона лева тази година! И ще отиват в правилните „мечки”. А на „мечките” им трябват открити сцени.
А нека председателят на САБ бъде спокоен, защото ако това, което като реформатор на държавната култура се опитва да направи, ще му осигури работа като синдикален председател. Като за начало ще му се наложи да защитава синдикалните си членове в Благоевград, Враца и Смолян. Пък той нали е на щат в общински театър, защо да не реформира държавната култура?
Добромир Райчев
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads