Реклама / Ads
3| 8304 |20.01.2015 НАРОДЕН ГЛАС

Ректорът на ВТУ "Т. Каблешков" за Фрог: „Метрополитен” ще закъса без нас

.
Проф. Петър Колев, ректор на Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков"
Ние може би сме единственият институт, който не произвежда безработни. В сферата на железопътната техника дори кадрите ни не достигат, коментира пред „Фрог нюз” ректорът на висшия институт проф. Петър Колев. Без излишна скромност мога да кажа, че ако не е нашият институт, „Метрополитен-София” ще има затруднения в своята дейност във всяко едно отношение – при набора както на машинисти, така и в сферата на строителството, електрически системи и т.н.
 
Кризата в БДЖ влияе върху интереса на студентите към Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков". Защото, за да уважаваш и упражняваш дадена професия, тя трябва да стои добре в обществото. Когато има криза, естествено е, че хората нямат мотивация да се обучават. Това е ясно и се отразява на приема ни на студенти. По отношение на бакалаврите има малък афинитет към специалностите. Хората, които работят и искат да запазят позиции, пълнят магистърските ни програмите. Ако продължава обаче по този начин да се развива БДЖ, и този поток ще пресъхне.

Развитието на железопътния транспорт е нещо, което не може да се отложи. Все някога трябва да се случи, защото много външни фактори влияят, включително и европейската политика ще наложи това развитие, коментира проф. Колев. От наша страна ние трябва да имаме подготвени кадри.

Работим и по европейски програми, заяви проф. Колев. Тази година завършихме три сериозни проекта. Нашият институт спечели и два проекта към Фонд „Научни изследвания”. Единият е за иновативен транспорт, другият е свързан с робот за лазаропунктура, проект, по който аз съм ръководител. Финансирането не стигна, но ни обещаха, че щом сме се класирали, ще бъдат намерени пари след Нова година, каза проф. Колев.

Повече от 3-4 години се наблюдава спад в интереса към специалностите за бакалаври, призна проф. Колев. Най-вече се усеща в „Железопътна техника” и „Подемно-транспортни строителни машини”. За останалите специалности все още се наблюдава завишен интерес. Добре че е така, че те компенсират. Но това не е добре за страната, коментира специалистът.

По думите на ректора засега не се е налага съкращаване на специалности и преподавателски състав. Ако има спад в интереса по транспортната техника, то към автомобилната техника е голям и нашите преподаватели работят именно в тази област. Имаме и други сериозни ангажименти, които включват енергетика, икономика на транспорта, транспортно строителство. Открихме и нови специалности във връзка с кризата по подемно-транспортни машини. Съжаляваме, че сферата, в която е започнал нашият университет, днес не е привлекателна специалност, коментира проблемите в българските железници проф. Колев.

Разбира се, че строенето на пътища не може да бъде алтернатива на железопътния транспорт, каза още ректорът. Всяко нещо си има своя дял, място и отговорност. По никакъв начин железниците не могат да бъдат заменени. Например, ако говорим за превоз на големи разстояния на огромни товари, ако използвате за транспортирането ТИР, то е доста неефективно. Да не говорим за цена, замърсяване на околната среда и т.н. Общата оценка всъщност е, че за този тип товари трябва да се развиват железниците. И обратното – за малки и кратки превози, да се съчетае автомобилният превоз като по-мобилен.

Наши студенти издигнаха палатка пред парламента в подкрепа „не на съкращаването на железопътните линии”. Много силна връзка поддържаме и с ръководителите и на БДЖ и на НКЖИ, голяма част от които са наши възпитаници. При дипломирането има излъчени от тях специалисти, които участват в комисиите по време на изпитите, които се провеждат. Много е важно, след като получиш правоспособност, веднага да започнеш да практикуваш професията. Където става въпрос за транспорт, се опиваме да установим контакти. Имаме добре развит кариерен център. Чрез него приемаме и много други студенти, които се възползват от стажове.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 18| 7722 |19.01.2015 Адв. Екимджиев пред Фрог: За снимка с любовница драконовски санкции за КАТ . 12| 10176 |19.01.2015 Парамов: Моделът Прокопиев, подготвил фалита на КТБ, да спре . 2| 5439 |19.01.2015 Маршрутките отиват в историята . 5| 7235 |17.01.2015 В. Владимиров пред Фрог: През 2016 г. БДЖ щеше да фалира

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads