АПИ: С решението на Сандов се пречи на мерките за запазване на биоразнообразието
От пътната агенция уточняват, че с решение на Борислав Сандов от 1 август тази година е възпрепятствано изпълнението на предложените смекчаващи мерки за запазване на биоразнообразието.
В официалното писмо до БНТ се казва:
Проектът за лот 3.2 на АМ „Струма“ е включен в проекта на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Предстои програмата да бъде одобрена от ЕК.
Първоначално проектът за изграждане на лот 3.2 бе включен в Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. (ОПТТИ). С оглед невъзможността проектът да бъде реализиран в периода на допустимост на разходите по ОПТТИ и изложените по-горе факти, Управляващият орган на Програмата предприе действия за изменението й. С изменението на ОПТТИ в края на октомври 2020 г. се предвиди проектът за изграждане на АМ „Струма, Лот 3.2” да бъде завършен в програмен период 2021-2027, като в рамките на текущия програмен период да бъдат изпълнени подготвителни дейности и мерки за смекчаване на негативното въздействие върху околната среда и повишаване на безопасността.
С решението на Борислав Сандов - Решение №10-ОС/01.08.2022 г., се възпрепятства изпълнението на предложените смекчаващи мерки за запазване на биоразнообразието.
Като алтернативен проект на участъка от АМ „Струма“ в Програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 бе включен проектът за АМ „Европа“ от км 15+500 до км 48+903, за който към момента се изготвя формуляр за кандидатстване за финансиране.
В отговор на постъпилите въпроси за АМ „Струма“ предоставяме следната информация:
Наложително ли е било спирането на строежа на автомагистралата?
С Решенията на министъра на околната среда и водите от 1 август 2022 г. (Решение № 09-ОС/2022г. и Решение № 10-ОС/2022 г.), се блокира по-нататъшното изпълнение на проекта, както и изпълнение на част от мерките за смекчаване на въздействията на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле, посочени в Решение по ОВОС от 2017 г. чрез изграждане и модифициране на оградни и дефрагментационни съоръжения в участъка от път І-1 през Кресненското дефиле и повишаване на безопасността на движение в отсечката.
По отношение изграждането на пътното трасе на лот 3.2 на АМ „Струма“ – в края на юли 2022 г. в АПИ е получено писмо от Европейската комисия, в което ясно се посочва, че определянето на специфичните консервационни цели за засегнатите от проекта защитени зони е основното, което България следва да направи. Посочва се, че след като целите бъдат определени и приети, следва да се ревизира оценката за съвместимост на проекта спрямо тях. За да се продължи работата с разработване на формуляра за кандидатстване за финансиране на проекта за изграждане на лот 3.2 и стартиране на дейностите по него, първата и най-важна стъпка, която трябва да се предприеме е одобрение на специфичните консервационни цели за засегнатите от проекта защитени зони от мрежата Натура 2000.
Това става със заповед на МОСВ и указания от министерството по отношение на проверката, която следва да се направи на екологичната документация.
Разработването на специфичните природозащитни цели за двете защитени зони, които са засегнати от трасето на проекта е възложено от МОСВ през март 2020 г. Понастоящем специфичните консервационни цели са определени, но не са одобрени и не са влезли в сила. Предстои процедурата по обществени обсъждания, която МОСВ провежда. Срокът, в който могат да дават предложения в МОСВ е 16 август 2022 г.
Към момента са изпълнени мерките, свързани с пътната безопасност по настоящия участък от пътя в Кресненското дефиле, по който ще преминава трафикът от София към Кулата.
Вярно ли е, че средствата за изграждането на пътя през Кресненското дефиле са били пренасочени и в момента липсва финансиране?
Проектът за лот 3.2 на АМ „Струма“ е включен в проекта на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Предстои програмата да бъде одобрена от ЕК.
Първоначално проектът за изграждане на лот 3.2 бе включен в Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. (ОПТТИ). С оглед невъзможността проектът да бъде реализиран в периода на допустимост на разходите по ОПТТИ и изложените по-горе факти, Управляващият орган на Програмата предприе действия за изменението й. С изменението на ОПТТИ в края на октомври 2020 г. се предвиди проектът за изграждане на АМ „Струма, Лот 3.2” да бъде завършен в програмен период 2021-2027, като в рамките на текущия програмен период да бъдат изпълнени подготвителни дейности и мерки за смекчаване на негативното въздействие върху околната среда и повишаване на безопасността.
С решението на Борислав Сандов - Решение №10-ОС/01.08.2022 г., се възпрепятства изпълнението на предложените смекчаващи мерки за запазване на биоразнообразието.
Като алтернативен проект на участъка от АМ „Струма“ в Програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 бе включен проектът за АМ „Европа“ от км 15+500 до км 48+903, за който към момента се изготвя формуляр за кандидатстване за финансиране.
Ще се наложи ли България да възстановява средства на Европейската комисия?
В решенията на ЕК за одобрение на Формулярите за кандидатстване за финансиране на участъците от АМ „Струма“, изграждани със средства от ЕС няма заложено изискване за връщане на верифицирани средства по тези проекти, в случай, че лот 3.2 през Кресненското дефиле не бъде изграден изцяло.
В работата си с българската държавна администрация обаче ЕК е изисквала българските власти да се ангажират с цялостното завършване на АМ „Струма“, включително и на участъка през Кресненското дефиле. Това е потвърдено с Решение на МС от 22.08.2012 г. за даване на мандат на министъра на регионалното развитие и благоустройството официално да потвърди ангажираността на страната с успешното завършване на проекта за изграждане на автомагистрала „Струма” и намерението изграждането на лот 3 от проекта да бъде включено като първи приоритет в пътния сектор през програмен период 2014-2020 на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура”. С писмо до ГД „Регионална политика“ на ЕК министърът на регионалното развитие и благоустройството е потвърдил този ангажимент.
Европейските средства, които са вложени до момента в изградените участъци от АМ „Струма“ по ОПТ 2007-2013, както и за изграждащите се в момента участъци по ОПТТИ 2014-2020, са в размер на около 1.2 млрд. лв. От тях 1,02 млрд. лв. са от фондовете на ЕС, а останалите са национално съфинансиране.
Моля, подкрепете ни.