Арх. Комитова: "Автомагистрали" трябва да има. Но да не се управлява така
Това заяви пред bTV служебният регионален министър арх. Виолета Комитова. Коментарът й идва на фона на скандалите около дружеството и проблемите с възлагането по метода ин хаус - без обществена поръчка. "Автомагистрали" обаче е превъзлагало дейност на трети фирми поради липса на достатъчно капацитет. Правени са и авансови плащания, което според МРРБ е незаконно. На фона на всичко това Комитова поиска среща с Беличев, той излезе в болничен, отказа да напусне поста си, Агенцията по вписванията отказа да впише новото ръководство и изобщо сагата се завихви. Вчера среща между Комитова и Беличев все пак имаше.
"И от МРРБ, и от Сметната палата единодушно считаме, че е възприет сериозен инвестиционен риск - става дума за около 2 милиарда лева, отпуснати без обществена поръчка, без разрешения за строеж. Затова смятам, че господин Беличев е допуснал грешки. Прецених, че можем да се разделим по цивилизован начин, но това не се случи. Същевременно Агенцията по вписванията отказа да впише новото ръководство, господин Беличев излезе в болничен и стана така, че започнахме да си пишем писма. Видяхме се, разбрахме се. Той е професионалист, но е допуснал грешки. Не смятам, че дружеството трябва да се управлява така. Смятам, че Беличев ще напусне", обясни Комитова.
Тя бе категорична, че "Автомагистрали" трябва да продължи да съществува - това е търговско дружество, което строи и поддържа пътищата в страната. България има нужда от такова дружество, но големият въпрос е неговото управление. Според арх. Комитова "Автомагистрали" може да продължи да раздава аванси по известния вече начин, но може и това да се случва след обществени поръчки, след налично разрешение за строеж и не в толкова големи размери.
"Дълбоко вярвам, че хората правят организациите привлекателни или не. Не ни е виновно дружеството, а начинът, по който то е било управлявано. Не мога да коментирам дали е създадено поради тази причина", посочи още Комитова.
Въпросните авансови плащания са раздадени по сключени вече договори. По тях трябва да бъдат изпълнени конкретни задачи в конкретни срокове. Ако това не се случи, договорите стават нищожни, но въпросът с връщането на парите е сложен и е свързан с институции в държавата. В момента се извършва ревизия от Националната агенция по приходите.
"Може всичко да искаме, но след ревизията ще стане ясно какво можем да направим", обясни още Комитова.
По думите й от МРРБ предлагат няколко идеи за контрол на качеството на пътищата - на входа на проекта поръчките да се случват без инженеринг, да се започва дейност единствено и само след издадено разрешително за строеж.
"Започването преди това ги прави незаконни. Има доста примери в това отношение. Често се прави с оглед бързане и всякакви други причини. Понякога може и да е за усвояване на пари", посочи Комитова.
Друго предложение е гражданите да се включат в контрола по време на гаранционния период след въвеждането на пътя в експлоатация. Телефон за сигнали да приема такива от всички граждани и по преценка фирмата-изпълнител да ремонтира безплатно в полза на държавата проблемните участъци в рамките на въпросния гаранционен период.
Комитова опроверга критиките от страна на ГЕРБ, че регионалното министерство иска да спре строежа на АМ "Хемус":
"Като архитект аз искам той да се случи. Партиите не може да си приватизират пътищата, те са на хората, без значение кой ги е започнал и кой ще ги заврши. Не съм направила действие, с което да спра строежа. Строи се. Нищо няма да бъде спряно. Никога не съм казвала какви са ми приоритетите в строителството. Имам такива, свързани с управлението - да има прозрачност, законност и да се намали корупцията като се подобри институционалната и нормативната среда. Не съм казвала, че приоритет ми е да спра "Хемус". Не участвам в предизборна кампания, за да се противопоставям на идеите на някои партии", посочи още Комитова.
Моля, подкрепете ни.