Асен Василев: България е една от малкото държави, които започнаха да се готвят за продължителна война в Украйна
Организатори на конференцията са комуникационната компания "Ес Джи Ти Цомокос" (SGT Tsomokos) в стратегическо партньорство с Пристанището на Солун (ThPA). На събитието присъства и посланикът на Индия в Атина Рудрендра Тандон.
Българските власти са стъпили на няколко сценария, които да им послужат като отправна точка за сегашната война в Украйна – югославски сценарий и иракски сценарий. Асен Василев припомни, че конфликтът в Югославия продължи 7 години, предвид че той не носеше този геополитически заряд и беше през 90-те години, предаде БТА.
Докато няма мирно решение на конфликта, финансовият министър допусна, че преносът на стоки ще продължава да избягва северните транспортни коридори.
В момента България се подготвя за удвояване на трафика през ГКПП "Капитан Андреево" с Турция до 3 години при сегашната обработка на преминаващи камиони от граничния пункт с Турция.
"България очаква да се удвои броят на преминаващите камиони през ГКПП “Капитан Андреево“ с Турция до 3 години", каза финансовият министър. В момента през пункта границата пресичат около 4 000 тежкотоварни автомобила всеки ден, което го прави втория най-натоварен в света.
Черно море прилича на "руско езеро"
"България има късмет със състоянието на публичните си финанси и консервативното им управление. Затова страната няма да забавя осъществяването на важни за свързаността на Югоизточна Европа (ЮИЕ) проекти, разчитайки на европейско финансиране. Да, такова ще бъде привлечено, но няма да е определящо за осъществяването на инвестициите", каза още Василев.
Става дума за проектната свързаност, която беше обект на тристранната среща между премиерите на България, Гърция и Румъния в Евксиноград в началото на октомври.
Скоростта по реализацията им ще зависи от готвеното споразумение между трите страни, което трябва да е факт до броени месеци, стана известно от думите на финансовия министър. Въпреки това, Асен Василев увери, че страната вече е осигурила финансов ресурс за осъществяването на проектите, които ще осигурят свързаността от юг на север и обратно през България. Става дума за набавянето на 6 милиарда евро държавни гаранции, които да осигурят шосейната и железопътна свързаност на Александруполис с Румъния.
Освен това се работи и по избора на консорциум изпълнител. Той е оптимист, че "истинската свързаност със Средиземно море", както се изрази министърът, може да е факт до 5 години.
"Връзката на юг е повече от важна днес, смята Василев, защото Черно море прилича на "руско езеро". Но не геополитиката дава основание да се осъществят планираните проекти, а икономическата и търговска логика", уточни още той.
По отношение на Западния коридор (автомагистрала "Струма"), който е важен за региона на Солун, българският министър увери аудиторията, че работата по половината от липсващите 15 километра магистрала ще приключи в началото на 2024 година. За останалата половина се очаква становището на ЕК по екологични въпроси около проекта. Асен Василев обаче се надява това да е факт възможно най-скоро, защото направлението е ключово и за мобилността в НАТО. Това на свой ред означава, че трасето трябва да отговаря на най-високите стандарти за придвижване на тежка механизирана техника.
ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.