Богдан Милчев: Прокуратурата държи ключа за оправянето на пътищата
„Ако главният прокурор свика национално съвещание на всички областни прокуратури им разпореди да започнат да извършват в досъдебното производство експертизи при всеки смъртен случай по какъв начин пътят е повлиял на шофьорите да допуснат грешка и дали пътят има отношение, само тогава собственикът на пътя – АПИ и общините - ще имат притеснения от наказателна отговорност, когато и те самите ще бъдат принудени да започнат да оправят местата, при които могат да настъпят тежки произшествия. В противен случай българската прокуратура работи именно със строителните фирми за това некачествено строителство, което убива“, обясни той пред БНР.
Милчев е убеден, че всички искат да платят на строителните фирми, но проблемът е кой да им плати: „Карат се помежду си кой да направи разплащанията. Не бих се учудил да се плати част на някой от фирмите, но това няма да реши въпроса, защото няма в бюджета пари да се разплати с всички, а ако се разплатиш с всички ще създадеш повече проблеми, отколкото ще решиш“.
Той коментира и предложението на Института по пътна безопасност за незабавно повишаване на капацитета на държавното дружество „Автомагистрали ЕАД“, за да поеме аварийните и неотложни ремонти като част от мерките, с които да спрем растящия брой на жертвите в катастрофи.
„Това е една възможност на държавата да не може да й бъдат извивани ръцете и, когато изпаднем в такива кризисни ситуации, тя да може да реагира адекватно и да поеме аварийни и неотложни ремонти, както и почистването на първокласната мрежа и магистралите. „Автомагистрали“ няма ресурс, но и строителните компании, които извършват ремонт, нямаха“, обясни Богдан Милчев.
Той уточни, че когато фирма спечели обществена поръчка за строеж на път, обикновено включва в поръчката и необходимата й техника: „Строителните фирми за всеки отделен път закупуват нова техника, тъй като, докато построят пътя, тя вече е амортизирана и е негодна за използване. Това е практика!“.
„Подобни държавни дружества поддържат основните пътища в Германия, в Австрия и в почти целия ЕС, тъй като това са обекти от национално значение“, уточни инж. Милчев.
От ИПБ искат обучение в „Пътна полиция“ за прилагане на „динамичен и широкообхватен контрол“. Това може да стане „буквално за една седмица“, категоричен е Богдан Милчев, който обясни концепцията: „Да започнат да се движат в самото движение, да изваждат агресивните нарушители от пътя. А широкообхватният метод заменя така наречените „акции“, „кампании“ и всичко останало. Това е холандски модел, изключително ефективен“.
„През 2012 година, след прилагането на този метод и други мерки, жертвите са намалели с около 30% за една година. Методът включва мултидисциплинарни проверки на всички шофьори на входовете и изходите на градовете. Ведомството разполага с капацитет да реализира модела“, категоричен е Милчев.
„Също така МВР разполага и с капацитет – имаме 9 отсечки, които са с висок риск през лятото и които са изключително натоварени, там също този метод може да успокои движението и да даде изключително много добри и бързи резултати“, допълни той.
„ИПБ има предложения и за действия спрямо системните нарушители. Те също са били прилагани в миналото, а МВР има капацитет да ги реализира“, убеден е Богдан Милчев.
„След като дадем определение кой е системен нарушител, буквално за 4 часа всяка една дирекция може да разбере кои са системните нарушители, след което списъкът с нарушители трябва да бъде предоставен на и на районните инспектори, и на пътни полицаи, които да извършат профилактични действия, както се извършват сега за изборите МВР“, добави той.
Моля, подкрепете ни.