Депутатите заседават извънредно: Бюджет 2024 г. влиза на първо четене
До сега стана ясно, че партиите не одобряват бюджета на Василев и ще направят своите предложения за промяна на заложените средства в различните сектори между първо и второ четене.
На второ четене ще се гледат и бюджетите на НЗОК и ДОО от бюджетна комисия. На първо четене в пленарна зала депутатите решиха предвидените приходи и трансфери в проектобюджета на НЗОК да са в размер на 8 163 353 100 лв. Разчетените средства са при допускане на здравноосигурителна вноска в размер на 8 на сто, като в разчетите са отразени ефектът от увеличаване на размера на минималната работна заплата, на максималния осигурителен доход и на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица. Предвидените разходи и трансфери са в размер на 8 163 353 100 лв., от които 7 630 931 400 лв. са за здравноосигурителни плащания. С планираните средства е предвидено закупуването на медицинска помощ в обхвата на задължителното здравно осигуряване, гарантирана от бюджета на НЗОК.
През 2024 г. се увеличават средствата за здравноосигурителни плащания за първична извънболнична медицинска помощ, специализирана извънболнична медицинска помощ, медико-диагностична дейност, болнична медицинска помощ, дентална помощ и за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели. За здравноосигурителни плащания са предвидени 7,63 млрд. лева. За първична извънболнична медицинска помощ са предвидени 558 млн. лв., за специализирана извънболнична медицинска помощ – 567 млн. лв., за дентална помощ – 328 млн. лв., за медико-диагностична дейност – 261 млн. лв., а за болнична помощ – 3,5 млрд. лв.
Приходите в проектобюджета на ДОО са планирани в размер на малко под 12, 884 млн. лв. В сравнение със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2023 г., общите приходи нарастват с малко над 1 655,0 млн. лв. или 14,7 на сто. Проектобюджетът е съставен при допускане за ръст на средния осигурителен доход от 11,2 на сто. Освен икономическите фактори, върху тази динамика влияние оказват и промените в политиките, а именно: увеличението на минималната работна заплата от 780 лв. на 933 лв.; нарастването на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, на регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители от 780 лв. на 933 лв.; нарастването на максималния осигурителен доход от 3 400 лв. на 3 750 лв.
Разходите възлизат на 24 336,1 млн. лв. спрямо Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2023 г., разходите нарастват с 2 542,1 млн. лв. или с 11,7 на сто, т.е. с темп, по-бавен от нарастването на собствените приходи на системата. Близо 96 на сто от нарастването на общите разходи се дължи на нарастването на разходите за пенсии.
От 1 юли 2024 г. пенсиите следва да се увеличат с 11 на сто. Със същия процент е предвидено увеличението на минималните размери на пенсиите за трудова дейност и на пенсиите, несвързани с трудова дейност, и на добавките към тях. Единствено т.нар. „вдовишка добавка“ ще нарасне с по-голям процент от този по „швейцарското правило“, като за нейния нормативно определен размер е предвиден ръст от 26,5 на сто на 30 на сто от пенсията на починалия съпруг или съпруга.
Увеличението е с 13,2 на сто. Останалата част от нарастването на разходите за пенсии се дължи на целогодишното изплащане през 2024 г. на увеличените от 1 юли 2023 г. пенсии.
Моля, подкрепете ни.