Експерти за отложения старт на тол системата: Тестването е важно и необходимо
За това се разбраха на среща премиерът Бойко Борисов и превозвачите, след като от бранша атакуваха държавата заради предложения размер на тол таксите. Те предупредиха за шоково поскъпване на транспортните услуги, стоките и билетите за междуградските автобуси. Първоначалните планове бяха още от 16 август автобусните и тежкотоварните превозвачи да плащат за изминато разстояние, а не както досега - с време.
„На този етап сме доволни от факта, че постигнахме договаряне. Беше много важно да има реално тестване на системата. Така ще видим в реални условия как ще се случат нещата и какви суми ще бъдат необходими. Периодът между 16 август и 16 ноември ще бъде тестов. Системата ще работи, но няма да се заплаща”, заяви пред Нова телевизия председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Тя поясни, че размерът на таксите за различните населени места ще бъде различна.
Всички стигнахме до консенсус, че действително няма готовност за пускане на тол системата. Това коментира пред бТВ Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи. По думите му на срещата вчера въпросите са били каква логика е използвана, за да се определи обхватът и цените на тол системата и понеже се тиражират слухове, че се ползват различни модели и се гони някаква цифра - в крайна сметка всички са стигнали до консенсус, че няма готовност.
„Просто, според нас, не е направено подробно обследване, а ние като бранш настоявахме да се направят подробни тестове. Транспортът е нещо, което влиза в себестойността на всеки продукт и ще влезе в кошницата на всеки потребител“, каза още той. Траков отбеляза и че според бранша договореният консенсус е знак, че действително тези такси, които са предложени в началото, са доста високи и ще оскъпят продуктите от първа необходимост.
Браншът настоява в обхвата на тол системата да попаднат само първокласните пътища и магистралите. Засега държавата не даде ясен отговор – готова ли е да приеме това предложение, но посочи че пътищата в лошо състояние няма да се таксуват. Не стана ясно и с колко могат да бъдат намалени тарифите – каквото искане има от бранша.
Според члена на Съюза на международните превозвачи Георги Цанков справедливият вариант за превозвачите е немският модел. „При него таксите са определени по различни начини, в зависимост от размера на тежкотоварните превозни средства. При сегашния вариант транспортната услуга ще се оскъпи с повече от 35%. Цената на пътната такса надвишава цената на горивото на километър. Никъде в Европа не е така”, коментира Цанков пред Нова телевизия.
Гости по темата в сутрешния блок на БНТ бяха Христо Христов, член на Съюза на международните превозвачи и председателят на Националния съюз на спедиторите Явор Панталеев.
Според Христо Христов това решение показва добрите намерения на правителството да се търсят компромисни нива на такси и обхват. По думите му бизнесът не иска да отлага това решение, но самата система и обезпечеността на таксите не са готови.
Явор Панталеев коментира, че обхватът на системата трябва да бъде ограничен до първокласни пътища и магистрали, а това да не води до шоково поскъпване на транспортната услуга.
Моля, подкрепете ни.