Еврокомисията понамали глобите срещу България за пътните такси
Европейската комисия установи, че то е "оперативно несъвместимо" - тоест не може да обменя данни с мрежите за електронно събиране на пътни такси в другите страни от ЕС.
Казусът бе предаден на Европейския съд още през април 2023 г. "Добрата" новина е от днес е, че ЕК е склонила за частично намаление на глобите, които иска да бъдат наложени на България.
Брюксел заведе дело срещу страната ни, защото не е изпълнила евродиректива от 2019 г., която изисква тол системите в държавите от ЕС да се "синхронизират" и да си общуват - така че ако някой тир е "пропуснал" да си плати за ползването на пътната мрежа в една страна, да го хванат в следващата по маршрута и да го глобят. Без оперативна съвместимост българската тол система не може да участва в това залавяне на нарушители. Освен това не може да може да "разчита" данни от чужди "бордови" устройства и пристигащи от други държави тирове трябва да си купуват нови, от България. И още - ако транспортна компания има договор с един доставчик на "услуги за плащане на електронни пътни такси" в друга държава, може да се окаже, че у нас не го признават.
В България дори простите неща стават трудно, пък сложните - каквато е тол системата, направо граничат с невъзможното. Като начало държавата трябваше да приеме промени в Закона за пътищата, които да уредят тънките въпроси за "оперативната съвместимост", а след това и да възложи необходимите дейности.
Директивата трябваше да бъде приложена най-късно до 2021 г., но дори приемането на допълненията в закона се забави драматично. Сега от официално съобщение на Брюксел научаваме, че тъй като България е "транспонирала частично директивата", може да се отърве с по-малки глоби за закъсненията.
Последната дума ще има съдът в Люксембург. От съобщението на ЕК не става ясно какво още от евродирективата не е изпълнено.
Моля, подкрепете ни.