Реклама / Ads
0| 1485 |03.12.2025 НОВИНИ

Градовете в Европа затягат мерките срещу големите автомобили. Защо?

.
В Европа автомобилите стават все по-големи, по-широки и по-тежки. Продажбите на SUV модели растат, защото потребителите ги намират за удобни, просторни и безопасни. Но редица градове започват да ограничават тези коли, тъй като ги свързват с повече замърсяване, повече риск при катастрофи и проблеми с паркирането.
 

Париж въвежда високи такси за „тежки“ коли


Париж е сред първите градове, които предприемат по-строги мерки. От октомври 2024 г. таксите за паркиране на тежки коли за посетители в центъра на града са утроени – от 6 евро на 18 евро за час. За шест часа престой цената достига 225 евро, пише BBC.

 

Кметът Ан Идалго заяви, че по-големите коли замърсяват повече и че мярката цели да ускори екологичния преход. Градската управа твърди, че броят на много тежките автомобили на улицата е спаднал с две трети след въвеждането на новите правила.







Ограничения и в други европейски градове


Кардиф вече повиши цените на разрешителните за паркиране за автомобили над 2 400 кг. Местните власти казват, че по-тежките коли замърсяват повече, разрушават пътните настилки и са по-опасни при катастрофи. Очаква се прагът да бъде свален, така че повече модели да попаднат под новите изисквания.

 

Други градове в Европа обмислят сходни мерки.

 

Защо колите стават по-големи?


Данни на Thatcham Research показват, че средната ширина на новите автомобили в Европа е нараснала от 182 см през 2018 г. до 187.5 см през 2025 г. Средното тегло също расте. Причината е комбинация от по-високи изисквания за безопасност; добавяне на нови технологии и оборудване; търсенето на повече пространство в купето; бумът на SUV моделите.


През 2011 г. SUV автомобилите са били 13% от пазара в Европа. През 2025 г. делът им достига 59%.

 

Полезни или опасни?


Потребителите харесват SUV моделите заради позицията на седене, видимостта и усещането за сигурност. Но експерти предупреждават, че те са по-опасни за пешеходците и велосипедистите. Изследване от Белгия показва, че 10 см по-висок преден капак увеличава риска от смърт при удар на уязвим участник с 27%.

 

Екологичните щети също растат. Международната енергийна агенция посочва, че SUV автомобилите отделят с около 20% повече CO₂ в сравнение със стандартен автомобил.







Автопроизводителите печелят повече от големи коли


Много големи марки залагат на SUV моделите, защото те осигуряват по-високи печалби. Производството им често използва същите платформи като малките коли, но крайната цена е по-висока.

 

SUV моделите са водещи в продажбите на Porsche, Bentley и Lamborghini.

 

Възможни решения


Франция вече облага автомобилите над 1600 кг с допълнителна такса от 10 евро на килограм, като ставката нараства при по-големи модели. За най-тежките коли допълнителната цена може да достигне 70 000 евро.

 

Експерти смятат, че подобни мерки могат да насърчат покупката на по-малки автомобили, особено в градовете. На пазара се появяват нови, по-достъпни електрически малки коли, като BYD Dolphin Surf, Renault 5 и Hyundai Inster.

 

Засега обаче SUV моделите остават най-търсени, въпреки критиките.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 1574 |03.12.2025 Белгия отхвърли плана на ЕС да използва руски активи за Украйна . 0| 2172 |03.12.2025 Обичате да ловите риба? Ще плащате двойно през 2026 . 0| 1781 |03.12.2025 Бюджет 2026 се връща за преработка: Депутатите гласуваха единодушно . 1| 1586 |03.12.2025 Израел отваря Рафа за палестинци, които искат да напуснат Газа

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads