Гроздан Караджов: Гладна кокошка – избори сънува!
Факт е, че за четири месеца управление няма как да наваксаме 12 години размотаване. Не можем да вкараме в срок всички участъци, строящи се без нужните документи, но и е факт, че действаме възможно най-бързо и някои отсечки ще бъдат завършени даже предсрочно.
Най-важното в случая е, че нито един обект няма да бъде пуснат без гаранции, че е качествено изпълнен, маркиран и обезопасен. Няма да бъде платено на нито една фирма, преди работата й да бъде изрично проверена и сертифицирана. Колкото и възмутени партийни видеа да се пуснат в социалните мрежи. Колкото и дирижирани протести да се организират.
Какво е състоянието на отсечките, за които през уикенда чух обвинения, че „са в пълен застой и разруха“?
Пътят Видин-Монтана
Цялото трасе е с обща дължина 95 км, като за първите три участъка с дължина 55 км има разрешения за строеж и на тях е открита строителна площадка. Предизборно, в края на 2019 г., е направена „първа копка“ с традиционното рязане на лентичка в първия участък до Макреш, веднага след което е издаден Акт 10 за спиране на строителството. Реалната работа в първите три участъка е започнала едва през февруари – май 2021 г.
В участъка Видин – Макреш все още предстои издаване на разрешения за строеж за прилежащи инженерни мрежи (ток и вода), което налага временно спиране на основната работа по трасето. Напредъкът на строежа е само 5%, защото строителството изчаква препроектирането и промяната на нивелета в първите 6 км от територията на град Видин. Такъв е законът – в урбанизираните територии само общините се произнасят по въпроси на своите устройствени планове. Ето защо, по искане на община Видин, изчакваме нов проект и нова нивелета на пътя. Срокът за завършване на този участък е 2024 г. и той ще бъде спазен.
Участъкът Макреш – Бела е готов на около 54%. Парадоксалното е, че точно този участък бе посочен като крещящ пример за застой. Всъщност, той е с най-голям напредък в изпълнението и в момента изпреварва значително планираните дейности. Той ще бъде завършен година предсрочно – през ноември 2022г. вместо както е в договора - ноември 2023 г.! И каква ирония на съдбата – да избереш да си направиш селфи точно в този участък и да говориш за застой, вместо да похвалиш АПИ и изпълнителите за успеха.
Участъкът Бела – Ружинци е готов на около 8%, като срокът за завършването му е в края на 2023г. И той ще бъде спазен. Затова не може да се говори за забавяне!
В следващите 3 участъка – от Ружинци до Монтана – все още няма издадено разрешение за строеж, поради продължителни съдебни дела срещу подробния устройствен план за пътя и последващите отчуждителни процедури. Очакваме разрешенията за строеж да бъдат издадени в края на 2022 г. или началото на 2023 г. Всичко това е отдавна известно и няма никаква изненада.
Строителството в тези три участъка от общо 40 км ще може да започне с откриване на строителните площадки в началото на 2023 г. Сроковете за строителство съгласно сключените договори са до втората половина на 2025 г. Така че е абсолютна лъжа, че „ако управляваше ГЕРБ, трасето Видин-Монтана-Враца щеше да се строи с максимални темпове и шофьорите вече да карат по магистрала.“
Обходът на Бургас
Строителната площадка е открита на 15.12.2020 г. Напредъкът на строежа е около 74%, а срокът за завършване е 15.06.2022 г. Той няма да бъде спазен, защото община Бургас не е предала в АПИ окончателен проект за уличното осветление. МРРБ е издало разрешението за строеж за 20 kV електропровод и то ще влезе в сила до 5 май. Което не попречи на кмета на Бургас да заяви: „Основната причина да спре работата на фирмата-изпълнител е неплащането на средствата, затова няма мобилизация на обекта.“
Нека стане ясно на всички – от страна на АПИ няма неразплатени задължения към изпълнителя на строителството на този обект. Последното плащане от 2,6 млн. лв. е направено на 26.04.2022 г. – само три дни преди въпросното изказване.
Но сега пак АПИ ще спаси положението като въведе организация на движение, която да не позволи задръствания – в едната посока (Бургас – Сарафово) движението ще върви по новото трасе, а в обратната – ще минава през града.
Мостът над река Струма при Симитли
Симитли се прочу с особеното място, което заема в българския партиен живот. По-точно – в сърцето на една от политическите партии. През уикенда кметът от тази партия и синът му – депутат от същата партия – се включиха в протест, който затвори пътя Симитли – Банско и атакуваха министъра на регионалното развитие, заради проблеми, нямащи нищо общо с МРРБ.
Мостът е построен през 2021 и 2022 година. Изпълнителят, сдружение между фирми на „Грома холд“ и „Хидрострой“, завърши обекта в началото на април, при това дори маркировката и знаците не отговаряха на изискванията за качество и безопасност, та се наложи да си ги оправят в спешен порядък. Едва на 20.04.22 г. бе подписан Акт 15 за обекта и то с изключителното съдействие на АПИ – искането им бе обработено само за една седмица при нормален срок от един месец! Оттогава МРРБ работи ускорено за издаване на Акт 16 на обекта, като нормалният срок за обработка на подобна строителна документация и за свикване на държавна приемателна комисия е два месеца. Готови сме максимално бързо да обработим документите, защото осъзнаваме важността на моста за хората от Симитли и региона.
На този фон преиграването с протести и затваряне на пътя Симитли – Банско е прехвърляне на проблема от болната на здравата глава. Забавянето и неизпълнението са във фирмата изпълнител, а не в МРРБ!
Общото в трите случая е, че проблеми, създадени от предишните управляващи, се приписват на сегашното управление. Очевиден е опитът им да се дискредитира и разклати правителството. Но фактите са на наша страна. А мераците за предсрочни избори ще си останат само в техните сънища. Гладна кокошка – избори сънува!
Гроздан Караджов, Фейсбук
Моля, подкрепете ни.