Как се развива разследването на самолетната катастрофа на Air India?

Сега разследващите са изправени пред мрачната задача да пресяват отломките и да разчетат записите от гласовия и полетния регистратор на Boeing 787 Dreamliner, за да сглобят какво точно се е объркало фатално в рамките на секунди след излитането. Според международните правила на ИКАО (Международната организация за гражданска авиация на ООН), предварителен доклад трябва да бъде публикуван в рамките на 30 дни, а окончателният – ideally – в рамките на 12 месеца, пише BBC.
Самолетът с дестинация летище Гетуик (Лондон), пилотиран от капитан Сумит Сабхарвал и помощник-пилот Клайв Кундар, излита от западния индийски град Ахмедабад в 13:39 ч. местно време (08:09 GMT) в четвъртък, с 242 души на борда и близо 100 тона гориво. Само секунди по-късно от пилотската кабина се предава сигнал за бедствие (mayday). Това е последното излъчване. Следва загуба на височина и катастрофа в пламъци.
Какво може да е причинило катастрофата на Air India за 30 секунди?
Капитан Кишор Чинта, бивш разследващ към Индийското бюро за разследване на авиационни инциденти (AAIB), нарича това „най-редкият от редките“ случаи – контролиран полет в земята (CFIT) само 30 секунди след излитане. „По моя информация никога не се е случвало нещо подобно“, казва той пред BBC.
Дали и двата двигателя са отказали заради сблъсък с птици или замърсяване на горивото? Дали клапите са били неправилно разположени, което да е намалило подемната сила при горещо време и тежко натоварен самолет? Имало ли е грешка при техническо обслужване? Или случайно действие на екипажа е прекъснало подаването на гориво?
Разследващите ще разглеждат всички тези възможности – и още. Разследването на авиационни катастрофи разчита на триангулация и елиминиране – съпоставяне на физическите доказателства с записите от полетната апаратура, за да се изгради ясен сценарий.
Всяка обгоряла жица, повредено турбинно острие, технически дневник на самолета и звуците от записите – т.нар. „черни кутии“ – ще бъдат изследвани. BBC разговаря с експерти, за да разбере как ще протече разследването.
Двигателите – първи източник на улики
„По щетите върху турбините може да се прецени дали са работили на високи обороти при удара“, казва Питър Голц, бивш директор в Националния борд по безопасност на транспорта (NTSB) на САЩ. „Това е първият ключ към разплитане на случая“.
Ако двигателите не са работили, фокусът ще се насочи към пилотската кабина.
Какво се е случило в кабината?
Това ще разкрият черните кутии – „Enhanced Airborne Flight Recorders“ на Boeing 787, които записват както аудио, така и десетки параметри. Те са вече открити, съобщиха индийските власти.
Записите съдържат пилотските разговори, радиокомуникация и дори фонов шум. Данните включват позициите на лостове, настройки на тягата, подаване на гориво и активация на противопожарните системи.
„Ако записите покажат, че двигателите са работили, фокусът ще премине към клапите и слатовете. Ако и те са правилно разположени – ще стане много трудно разследване“, казва Голц.
Проблем в системата за управление на полета на 787 би имал глобални последствия.
Системен проблем или единичен случай?
Boeing 787 има над 1100 самолета в експлоатация от 2011 г. насам. Разследването ще трябва да установи дали се касае за системен проблем или изолиран случай. „Ако се докаже системен проблем, регулаторите ще трябва да вземат бързи решения“, казва Голц.
До момента няма доказателства за човешка грешка. Индийското министерство на авиацията съобщи, че при последната проверка на 24 от 33 Dreamliner-а на Air India не са открити сериозни отклонения.
Какво предстои?
Разчитането на данните ще се извърши в лабораторията на AAIB в Делхи с участието на експерти от Boeing, GE, Air India, както и представители от САЩ и Великобритания.
„В повечето случаи техническият сценарий се изяснява сравнително бързо“, казва Голц. „Но защо се е случило – това отнема време“.
Отломките също могат да дадат отговори – всяко зъбно колело, жица и панел ще бъде събирано и анализирано. Ако се установи, че записите дават пълна картина, реконструкция на корпуса може да не се наложи.
Проверка на горивото и оборудването
Ще се анализират горивните филтри, тръби, вентили и останалото гориво – замърсяването е лесно засечимо. Оборудването за зареждане е вече иззето за проверка.
Ще се прегледат логове за поддръжка, данни от системата ACARS, всички предходни полети на самолета и екипажа, тренировки на симулатори и реакция на пилотите при аварии.
Ще се проучат и компонентите, сменени преди полета, за да се изключат дефекти.
Технологията променя всичко
„През 1994 г. черната кутия записваше само четири параметъра“, казва Голц. „Сега те са стотици – ако не хиляди – всяка секунда. Това напълно промени начина, по който разследваме катастрофи“.
Моля, подкрепете ни.





