Реклама / Ads
2| 2612 |08.05.2025 НОВИНИ

Когато геополитиката влиза във въздушния коридор: Колко крехка е глобалната авиация

.
Източник: Личен архив
Напрежението между Индия и Пакистан удари не само дипломатическите отношения, но и глобалната авиационна индустрия. Редица търговски полети бяха отменени или пренасочени, след като Индия обяви, че е нанесла удари по девет обекта на т.нар. "терористична инфраструктура" в Пакистан на 7 май.
 

Според Ню Делхи някои от целите се намирали на стотици километри навътре в пакистанска територия. В отговор Пакистан заяви, че е свалил пет индийски изтребителя.

 

Военната ескалация дойде две седмици след нападение в индийската част на Кашмир, при което загинаха 26 души. Индия обвини за атаката терористи, подкрепяни от Пакистан. В резултат – въздушното пространство над двете държави се превърна в зона, която трябва да се заобикаля.

 

Самолети в отстъпление


Веднага след ударите, няколко авиокомпании съобщиха, че ще пренасочат или отменят полети, които преминават над или близо до региона. Така полетите на десетки компании бяха отклонени, за да избегнат въздушното пространство на Пакистан, показват данни от FlightRadar24. В Северна Индия няколко летища временно затвориха.

 

Макар повечето маршрути да бяха променени едва след ударите от 7 май, някои авиокомпании вече бяха започнали да избягват региона още преди това – знак, че напрежението зрее от седмици.

 

Авиационна икономика под обсада


Ограниченията доведоха до рязко увеличение на времетраенето на полетите. Анализ на Ройтерс върху 75 полета между северноиндийски градове като Делхи, Лъкнау и Амритсар и дестинации, които обичайно преминават през пакистанското въздушно пространство, показва средно удължаване на времето с 47 минути. При полети към Близкия изток увеличението било минимално, около 18 минути, но за дестинации в САЩ и Канада – до 4 часа. Полетите към Европа също са засегнати – средно с над 1 час допълнително летене.







Индийската авиокомпания IndiGo временно спря полети до Ташкент (Узбекистан) и Алмати (Казахстан), заявявайки, че пренасочванията ги правят неоперативни за наличните самолети. На пътници на трансатлантически полети се е наложило да прекарат до 6 часа на борда, с допълнително чакане за презареждане на гориво в Европа.

 

Air India предупреди, че ако забраната за прелитане над Пакистан остане в сила една година, това може да ѝ струва около 600 милиона долара. Индийският регулатор по авиация позволи удължаване на работното време и почивките на пилотите заради извънредните маршрути.

 

От другата страна, Пакистанската международна авиолиния (PIA) беше по-слабо засегната – само два маршрута, свързващи Исламабад и Лахор с Куала Лумпур, бяха повлияни от забраната за преминаване през индийското въздушно пространство.

 

Не само Индия и Пакистан


Не само авиокомпаниите от засегнатите страни са предприели действия. Според FlightRadar24, европейски превозвачи като Lufthansa, British Airways, Air France и Swiss International също са започнали да избягват полети над Пакистан около седмица преди индийските удари. Air France обяви, че прекратява прелитанията над Пакистан "до второ нареждане". Lufthansa потвърди, че също заобикаля въздушното пространство на страната.

 

Отражението е не само във време и логистика – Пакистан може да изгуби значителни приходи от такси за прелитане, които достигат стотици долари на полет.

 

Полет с повишен риск


Конфликтът между двете ядрени сили отново подчертава колко крехка е глобалната инфраструктура, когато геополитиката влезе във въздушния коридор. Рискът не е само за военните – пътниците, екипажите и икономиките също попадат в турбулентната зона на конфронтацията.

 

ФрогНюз

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 6| 2869 |08.05.2025 Коалицията на мълчанието: Парламентът отказа да свали депутатските имунитети . 3| 8543 |08.05.2025 80 години мир – наистина ли? . 26| 3180 |08.05.2025 „Училището не е църква“: Граждани излизат срещу новия предмет по религия . 17| 20109 |08.05.2025 Радев в центъра на скандала с F-16: Службите на изслушване в парламента

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads