Реклама / Ads
0| 2164 |28.06.2025 НОВИНИ

Катастрофа затвори Прохода на Републиката – пътят с хронични рискове и пренебрегвана отговорност

.
Временно е затворен за движение Прохода на Републиката. Произшествието е станало тази нощ около 2:30 ч. малко под върха.
 

По първоначална информация са се ударили тир, движещ се към Велико Търново и насрещно движещ се джип. Камионът е разсипал товара си по пътното платно. Шофьор и спътничката му са откарани в Спешна помощ, пише БНТ.

 

Причините за катастрофата се изясняват. Образувано е досъдебно производството. Леките автомобили се пренасочват през прохода Шипка. 

 

Проходът на Републиката остава един от най-рисковите пътища – особено при интензивен трафик и лоши метеорологични условия. Честите тежки катастрофи, включително с жертви и тежкотоварни превозни средства, подчертават необходимостта от повишено внимание и строг контрол, особено в мокри условия и на опасни завои.







Последни пътни инциденти на "Републиката"

 

Преди около месец (на 5 май 2025) в рамките на един ден се случиха две тежки катастрофи. Първата – турски тир по погрешка се блъсна в лек автомобил край Вонеща вода – загина 27‑годишен човек. Втората – тир излязе от пътя, премина мантинелите и падна в 40‑метрова пропаст, като водачът оцеля по чудо.

В края на декември 2024 имаше смъртоносна катастрофа със загинала жена, последвана от краткотрайно затваряне на прохода. На 14 декември 2024 – камион се преобърна, блокирайки движението.

Основни проблеми

 

Проходът на Републиката (Хаинбоаз) е един от основните транспортни коридори, свързващи Северна и Южна България. Макар и стратегически важен, той от години е обект на сериозни критики от страна на експерти по пътна безопасност заради високия риск от катастрофи, особено при участие на тежкотоварни автомобили. Статистиката за инциденти е тревожна, а много от произшествията имат повтарящ се характер – с блъснати леки автомобили, преобърнати тирове и блокиране на движението за часове.

 

Първият сериозен проблем, който се очертава, е натовареният и разнообразен трафик. По пътя преминават хиляди МПС всеки ден, включително голям брой камиони, много от които превозват стоки с неправилно укрепен товар. Това създава особено опасни условия при спускания, остри завои или в тъмната част на денонощието. При инцидента на 28 юни, например, тир разсипа товара си – авточасти – върху пътното платно след удар с джип, като блокира напълно движението и наложи пренасочване през Шипка.







Вторият проблем е свързан със състоянието на пътната инфраструктура. Въпреки че проходът е част от първокласната пътна мрежа, сигнализацията, маркировката и предпазните съоръжения като мантинели често са в лошо състояние или липсват. Това затруднява шофьорите, особено в лошо време, и създава предпоставки за инциденти. Много от участъците нямат възможности за безопасно отбиване или аварийно спиране, което прави последствията от всяка грешка по-сериозни.

 

Друг съществен дефицит е липсата на ефективен и постоянен контрол. Според анализи от Института за пътна безопасност и доклади на държавни институции, системното наблюдение върху трафика е неадекватно. На прохода рядко има мобилни екипи на пътна полиция, липсват автоматизирани камери за скорост и претоварване, а проверките за изправност на товарите често се извършват едва след възникнал инцидент. Контролната дейност се осъществява спорадично и не е съгласувана между институциите.

 

Експертите също така критикуват недостатъчната координация между държавните и общинските органи. Липсата на интегриран подход при поддръжката и управлението на пътната безопасност води до ситуация, в която отделни участъци се ремонтират без обща стратегия, а проблемите се решават „на парче“.

Националната стратегия за пътна безопасност включва препоръки за създаване на координационни структури, но към момента те не са ефективно приложени.

 

На фона на тези проблеми, проходът се нуждае спешно от цялостен ремонт и модернизация. Експертите предлагат въвеждане на постоянен видеоконтрол, по-добра маркировка, нови отбивки и зони за аварийно спиране, както и строги проверки на превозвачите, които редовно преминават през него. Не на последно място – трябва да се води и кампания за повишаване на културата на движение сред водачите, особено на тежки МПС, за да се предотвратят поредните трагични инциденти.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 2170 |28.06.2025 Заплахи, забрани и лицево разпознаване. Прайдът в Унгария – символ на съпротивата срещу Орбан . 6| 5147 |28.06.2025 Русия уби семейство при дронов удар в Одеса, ранени са и деца . 0| 2143 |28.06.2025 Жега над Балканите. В България – четири пъти повече пожари само за месец . 1| 2153 |28.06.2025 Североизточен вятър носи захлаждане и бури с градушки

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads