Реклама / Ads
14| 2574 |08.04.2025 НОВИНИ

Колко от Вас смятат, че институциите борят дезинформацията срещу въвеждането на еврото у нас?

.
Официалният банер за информационната кампания за въвеждане на еврото у нас Източник: За еврото БГ/Facebook
Знаете ли какво е evroto.bg? И че тече информационна кампания за въвеждане на еврото в България? И колко от Вас смятат, че институционалната комуникация бори мащабната дезинформация срещу въвеждането на еврото у нас? Дезинформацията срещу еврото е дезинформация срещу Европейския съюз, срещу европейската интеграция – и в това няма някакво особено откритие, просто може би трябва да си го повторим.
 

Първата версия на Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната е от септември 2022 година. През септември 2023 година е приета актуализация. Последната версия на документа, налична в сайтовете на Министерството на финансите и в evroto.bg, е актуализацията от февруари 2024 година.


Какво е evroto.bg?

 

“Целта на закона е да допълни и улесни въвеждането на еврото в Република България и да повиши прозрачността и информираността за процеса на въвеждане на еврото в страната в съответствие с пряко приложимото право на Европейския съюз”, гласи член 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България, приет на 7 август 2024 година и обнародван на 19 август с.г.


“В процеса на въвеждане на еврото в Република България се прилагат принципът на защита на потребителите, принципът на информираност, принципът на ефективност и икономичност, принципът на прозрачност и принципът на приемственост и автоматично превалутиране на суми от левове в евро”, посочва член 6 от същия закон. 







Според разписаното в закона “принципът на информираност” предполага най-общо следното:


1. Ясна, точна и своевременна информация за 
2. принципите, правилата и процедурите за въвеждане на еврото като парична единица,
3. реда и правилата за обмяната на левове в евро, превалутирането от левове в евро.

 

Но къде е информационната инициатива на държавата за въвеждане на еврото? 


Или с други думи:


Къде е изпълнението на комуникационния план?


Според последната версия на плана, приета през февруари 2024 година, кампанията трябва да протече в три фази. Първата трябва да започне между 15-12 месеца преди индикативната дата за въвеждане на еврото в България и да продължи до датата на вземане на решение от Съвета на ЕС за въвеждане на еврото в България. Целта е да се предоставя информация, за да не се създават впечатления на базата на “спекулации и неверни твърдения”. Идеята е “гражданите, напълно информирано да участват не само в процеса, но и във формирането на политиките, които впоследствие ще се отразят в ежедневието им”. 


А извън хубавите думи, на практика в тази фаза се провеждат обществени поръчки, създава се визуална идентичност – лого и т.н., правят се социологически проучвания, представя се интернет страницата evroto.bg. Интернет страницата за еврото ще стартира през първата фаза от комуникационната кампания, се казва с плана, и факт – страницата е налична. Нейният адрес е evroto.bg. 


Въпросът обаче:


До кого стига тя?


Проверяваме активността на страницата “За еврото БГ” във Facebook, представена като “официална страница с най-важната информация за въвеждането на еврото в Република България”. Броят на харесванията е 315 харесвания, последователите са 416 профила. Говорим за национална информационна кампания. 


Първата публикация в страницата е от 29 февруари 2024 година. Към дата 8 април 2025 година общият брой публикации във Facebook е точно 78. Повечето събират реакции от порядъка до 10 харесвания, сърца и смеещи се емотикони. Най-много активност се наблюдава около публикация от 25 февруари 2025 година – броят им е 39. Две от реакциите са смеещи се емотикони, едно “гневно човече”, 5 сърца и 31 “лайка”.


В Instagram картината е още по-плачевна. Страницата на инициативата има 49 публикации и точно 68 последователи.


Извън Facebook, сайтът evroto.bg има секция с новини. Там най-ранната публикация е от 19 декември 2022 година. Носи заглавието “Министър Росица Велкова: Подготовката на пpиeмaнeтo нa eвpoтo като национална валута заема все по-голямо място в oбщecтвeния и политическия живот на страната”. Следващата новина е публикувана с голяма времева дупка между двете – на 17 февруари 2023 година (“Заместник-министърът на финансите Методи Методиев за еврото: Заради инфлацията не отговаряме на Маастрихтските критерии”), последвана е от 5 сравнително регулярни публикации. След това – между 9 май 2023 година и 19 януари 2024 година има категорична информационна дупка. Общият брой в секция “Новини” на сайта към днешна дата е 45. 







Съдейки от реакциите в социалните мрежи, може лесно да се каже, че определено кампанията не стига до задоволителен брой аудитория. Може да се каже още, че към момента стига до катастрофално малък брой хора.

 

Колко струва кампанията?


“За успешното реализиране на Комуникационната стратегия трябва да се предвиди достатъчен ресурс. Финансирането на дейностите, свързани с осъществяването на кампанията, следва бъде осигурено от държавния бюджет, както и съответно да е заложен в рамките на годишните бюджети на участващите институции”, се посочва в комуникационния план


Още през 2023 година за плана са отпуснати 10 милиона лева. В “Държавен вестник” на 25 април 2023 година е публикувано Решението за отпускане на 10 милиона лева за финансовото министерство за обезпечаване на комуникационната кампания за процеса на въвеждането на еврото в България. Служебен министър-председател тогава за втори път е Гълъб Донев. 


През 2025 година темата за финансирането на дейностите със, съгласете се – незадоволителни резултати, бе повдигната в Народното събрание. На 7 март 2025 година в сайта на Министерството на финансите е публикуван отговор на министъра на финансите на депутатски въпрос за информационната кампания. 


В отговора на министъра се посочва:


“Съответно финансово обезпечаване на комуникационните дейности по процеса за въвеждането на еврото в Република България е осигурено от служебното правителство чрез ПМС № 480/21.12.2022 г., чрез което бяха одобрени допълнителни разходи в размер 10 млн. лв. по бюджета на Министерството на финансите”. 


Въпросното постановление на Министерски съвет отново е от времето на Донев, но от първия му служебен кабинет. 


А към момента, по думите на настоящия финансов министър, “е проведен конкурс за лого, слоган и брандбук на кампанията”. “Така че още през този месец (март, бел. ред) ще станат факт и ще стартира мащабна информационна кампания по медиите във връзка с въвеждането на еврото в Република България”, посочва още министър Теменужка Петрова в отговора си към настоящия депутат, и бивш премиер, Николай Денков.


Вече е 8 април. И питам – колко от Вас смятат, че институционалната комуникация е преборила мащабната дезинформация срещу въвеждането на еврото у нас? Убедила е българите например, че никой няма да изтегли спестяванията им, да ги открадне, както говореше една евродепутатка от “Възраждане” на 3 април 2025 година? 


Дезинформацията е процес. Процес, който силно вероятно има много повече от 10 милиона евро финансиране, има много повече активности от 78 публикации във Facebook, 49 публикации в Instagram и 45 в сайта evroto.bg. Дезинформацията срещу еврото е дезинформация срещу Европейския съюз, срещу европейската интеграция – и в това няма някакво особено откритие, просто може би трябва да си го повторим. Дезинформацията срещу Шенген беше отново дезинформация срещу ЕС. И май улиците ни не се наводниха с бежанци от трети страни.

 

Ако помислим за около 3 секунди кой има интерес да провежда дезинформационна кампания срещу еврото и оттам – срещу ЕС, в България, отговорът е още по-банален, но когато го казваме, ни обвиняват, че мразим една държава, която нападна една друга държава през февруари 2022 година.







А впрочем не един украинец ми е казвал, че България днес е тотално отражение на Крим през 2013 година – преди Русия незаконно да анексира полуострова. Обществото е деморализирано заради дезинформация, продължава разказът им, а държавата ви нищо не прави. “Русия ще ви грабне”, са други думи, които съм чувала по адрес страната ни. Трябва ли да ни грабнат, че да си признаем колко разяждана е била години наред тъканта на колективното ни съзнание, или има пространство за противодействие днес и сега?

 

Започнете нормална информационна кампания. Освен всичко друго, е и в наш икономически интерес.

 

Илияна Маринкова

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 7| 2494 |08.04.2025 САЩ отстраниха своя представител в НАТО, потвърди Пентагонът . 1| 2410 |08.04.2025 Гришо започна с чиста победа турнира в Монако . 9| 59166 |08.04.2025 Украинската ПВО свали най-скъпия руски разузнавателен дрон "Мерлин-ВР", струващ над $300 хиляди . 3| 2446 |08.04.2025 АПИ нямат правилен ход, смята арх. Иван Шишков

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads