Кризата край Камен бряг: Капитанът на ”Вера Су” и негов помощник - с обвинения
18 дни продължава сагата с плаващия под панамския флаг кораб, който заседна край местността Яйлата. Всичко започна на 20 септември, в продължение на четири дни нямаше никаква институционална реакция. Междувременно екоактивисти алармираха за потенциална екологична катастрофа. Причината - на борда на кораба се превозват азотни торове. На 24 септември Басейнова дирекция потвърди, че има следи от нитритен азот във водите на Черно море. Два дни по-късно транспортният министър разпореди незабавна операция.
Тя обаче претърпя провал. Акцията започна в понеделник (27 септември), когато към заседналия в скалите край Яйлата кораб бяха пратени кран и баржа. Баржата обаче заседна, а машината, която трябваше да опакова азотните торове, се развали. Това наложи вземане на друго решение - товарът да се прехвърли с щипките на крана. Кадри в социалните мрежи обаче показаха, че азотните торове се изсипват във водите на Черно море. Ден по-късно обявиха прекратяване на операцията, а Министерството на околната среда и водите категорично посочи, че не е разрешавало подобни способи. Шефът на “Морска администрация” бе уволнен.
Наложи се българските власти да потърсят чуждестранна помощ. Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време, а междувременно стана ясно, че “Вера Су” потъва. Екипажът обаче отказа да напусне борда. Вчера той бе евакуиран.
Създаден бе и временен кризисен щаб, който започна източване на гориво. Вече са източени 23 кубически метра горива и смазочни материали, увериха от транспортното министерство.
Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.
Моля, подкрепете ни.