Летящите таксита вече не са футуризъм. САЩ ускоряват сертифицирането с военна подкрепа

Президентът Доналд Тръмп този месец нареди на регулаторите да ускорят сертифицирането, за да се ускори развитието на електрически вертикално излитащи и кацащи летателни апарати (eVTOL), с цел да се гарантира водеща позиция на САЩ пред Азия в тази технология, пише Ройтерс.
Президентският указ даде нов тласък на индустрия, която от години се бори да убеди скептици и регулатори.
„Поемаме много удари, хората казват, че батериите са твърде тежки“, сподели Кайл Кларк, основател и главен изпълнителен директор на BETA Technologies, на авиосалона. „Но реалността е, че ако позиционираш самолетите на правилните места, ползите са реални“.
Летящите таксита – присъствали в футуристични прогнози от десетилетия – трябва да се освободят от представата, че са само за богатите, за да станат масово приложими. Производителите им посочват, че услуги в сферата на спешната помощ, товарния транспорт и отбраната могат да помогнат за утвърждаването им, тъй като предлагат по-евтина и по-тиха алтернатива на хеликоптерите – в превоза на хора и стоки, както и при спасителни мисии.
BETA, Joby Aviation и Archer Aviation участват в програмата Agility Prime на Военновъздушните сили на САЩ, която цели да развие технологии за автономен карго и хибридно-електрически въздушен транспорт.
Joby и Archer вече са подписали военни договори на стойност съответно 131 и до 142 милиона долара.
„Имаме два самолета в авиобазата Едуардс и сме много благодарни за цялата подкрепа и уроци, които научихме от това“, каза основателят и главен изпълнителен директор на Joby Aviation, ДжоБен Бевърт. „Смятаме, че има невероятни възможности в отбраната“.
Кайл Кларк от BETA, който демонстрира техен самолет с конвенционално излитане и кацане в Париж, каза, че компанията има ясна роля в сектора на отбраната: надеждни самолети, които се появяват за всяка мисия.
„Посетихме почти 10 бази“, обясни той. „Имаме хиляди излитания и кацания с военните, с изключително висок процент на изпълнение на полетите“.
С китайските автомобилни производители, които навлизат в Европа, той подчерта:
„Ние не просто пробвахме – имаме договори. Имаме стотици милиони реални, осезаеми долари, които идват при нас от отбранителния сектор“.
BETA, Joby, Archer и Wisk Aero заявиха, че указът на Тръмп е от голямо значение за перспективите на сектора.
Министърът на транспорта на САЩ Шон П. Дъфи и временно изпълняващият длъжността директор на FAA Крис Рошело обявиха на авиосалона в Париж създаването на международен алианс, ръководен от САЩ, с участието на Великобритания, Канада, Австралия и Нова Зеландия, който ще работи за улесняване на сертификацията на eVTOL апаратите в глобален мащаб.
Wisk Aero, собственост на Boeing, се различава от конкурентите си, тъй като се фокусира върху стартирането на изцяло автоматизирани услуги.
„Имаме политическа подкрепа, имаме подкрепа от индустрията и имаме средствата да го осъществим“, заяви главният изпълнителен директор Себастиен Виньорон.
Въпреки това, обществената загриженост по отношение на автоматизираните системи за шофиране подсказва, че напълно автоматизираните полети също ще трябва да спечелят доверието на хората.
Кайл Кларк от BETA подчерта, че когато самолетите вече са в ръцете на клиентите, икономическата логика ще стане очевидна. Той даде пример с пътуване от Хамптънс до летище JFK в Ню Йорк, което е струвало само 7 долара за електричество.
„На практика обръщаш оперативните и капиталовите разходи с главата надолу, и това ти показва какви клиенти и какви приложения са най-подходящи за тези самолети“, обясни той.
„Това не е летателен апарат за веднъж седмично – това е машина за три, четири, дори десет полета на ден, където наистина се използват предимствата на електрическото задвижване“.
Моля, подкрепете ни.





