10|
5242
|11.01.2015
НОВИНИ
Менда Стоянова опроверга шефа на Сметната палата
През 2010 година ГЕРБ промени модела на партийно-квотния принцип на 11 членната Сметна палата, заменяйки го с тричленен - както е в две трети от Сметните палати в Европа.
Председателят на бюджетната комисия към парламента и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова отговори задочно на извънреден брифинг в Пловдив на обвиненията на председателя на Сметната палата Лидия Руменова и отправи контраобвинения.
Това са или палати на едноличния генерален одитор, или палати с малки стегнати колегии от 3 до 5 човека, включително и немската Сметна палата, която е с 15 члена. Когато се вземат решения по одитни задачи, сформират се малки колегии от 3 члена, които вземат това решение, каза още Стоянова. Тя приведе тези факти като допълнително доказателство за ефективността на подобен модел.
Моделът, въведен през 2010, гарантираше професионално начало и персонална отговорност за вземане на решение, каза още тя. Бяха въведени международни одитни стандарти като основни инструменти за работата, дейността на одиторите беше поставена на изключително професионален принцип, както и подбора на назначаваните. Менда Стоянова каза още, че този модел е бил подкрепен категорично и от Европейската комисия, и от Европейския парламент и за нея това е работещият модел. С промените в закона в края на 2013 - началото на 2014 година, се въведе моделът на деветчленната Сметна палата, в която всеки разбира от всичко, каза още тя.
Друга теза, която днес Лидия Руменова изложи, а Менда Стоянова опроверга в Пловдив, се отнася до сериозната одитна програма на Сметна палата, която включва над 400 одита. Опасенията относно тричленния модел визират невъзможността на трима члена да приемат тези 400 доклада. Менда Стоянова определи това твърдение като невярно, като се аргументира с текстове от новия закон, в които се описва ясно изградена структура, която разглежда всеки един доклад. Тази структура включва професионалните директори на четири одитни дирекции, специализирани по различни видове одити. Решенията по докладите ще се вземат от одитния екип и ръководителя на екипа- началника на отдела и директора на съответната одитна дирекция. В момента, каза Менда Стоянова, девет члена на Сметната палата разглеждат всеки един одитен доклад, независимо от неговата специфика и всички са компетентни по всичко. Това не е професионално, определи тя.
Друга една спорна теза, която Лидия Руменова атакува днес в текста на новия закон, се отнася до заверката на финансовите отчети и балансите на общините с бюджет до 10 млн лв. Става дума за малки общини, анализът на чийто отчети показва, че 90% от бюджета се изразходва за заплати на работещите в тях и за текущи разходи по работата им. Да се одитират те, е губене на време и ресурси, смята Менда Стоянова. В закона, приет през 2010, вместо одити, тези общини бяха подложени на текущ контрол, така щото одиторите по места да оказват превантивна помощ, за да не се допускат нарушения. Това положение се връща с новия закон.
Менда Стоянова контрира и следващата от това теза на Лидия Руменова- че с премахването на одити на общини с бюджет до 10 млн. лв., ще се изгубят европейски средства, които тези общини могат да управляват. Категорично това е некомпетентно мнение, определи Стоянова. Самите европейски проекти са изключени от тези 10 млн. лв., каза тя, ако общината има такъв проект, тя ще премине границата и ще подлежи на редовен одит. Освен това, тук е мястото на оценката на риска, която Сметната палата следва да организира така, че там, където има европейски проекти, тя да планира свои проверки, но не само за заверка на отчети, а да се съсредоточи в истинските одити на изпълнението- как точно се извършват обществени поръчки, какви са целите, които са поставени, постигат ли се тези цели, дали има ефективност на изразходваните средства.
Така че за мен, каза Менда Стоянова, тази теза е абсолютно несъстоятелна. Според нея, целта на одитирането на малките общини, не е нищо друго, освен повече работни места за одитори, така че всички политически партии да могат да намерят работни места на свои членове и симпатизанти по места. Неслучайно в момента, започна с обвиненията Менда Стоянова, има открит конкурс за назначаване на 30 одитори на изнесените работни места в цялата страна. Тя каза още, че във връзка с този конкурс има непубликувано решение на Сметната палата, с което от правилника се премахва изискването новоназначените одитори на бъдат с изпитателен срок от 3 до 6 месеца, както е прието в общинските и държавните фирми.
Целта е ясна, каза Менда Стоянова- бързо по места да бъдат назначени партийни кадри без изпитателен срок, за да могат да останат на постоянен договор. Второто, което се прави в момента и явно то е и целта на въпросното изменение за общините, това е, че г-жа Руменова с неин подпис лично е променила изискванията в длъжностните характеристики за назначаване на главен одитор, старши одитор, така щото да не се изисква 5, съответно 4 и 3 години стаж във външен одит, а той да бъде какъвто и да е- икономически, правен, финансов, каза още Стоянова. Тук тя вижда връзката с искането за одит на малките общини, независимо от оценката им на риск и определи това като разпиляване на ресурс.
Менда Стоянова говори и по още една теза, изложена днес от Лидия Руменова. Председателката на Сметната палата твърди, че с новия закон се премахва мандатността, а бюджетът на Сметната палата вече ще се прави от финансовия министър. Стоянова определи това твърдение като категорично невярно и каза, че мандатността и на председателя, и на заместник- председателите е 7 години и тя е записана в съответните членове на закона, бюджетът на Сметната палата е самостоятелен, част от държавния бюджет. Така е било, така е записано, така е прието и през 2015-та, каза тя.
В края на изявлението си Менда Стоянова контрира и заключението на Лидия Руменова, че с промените си новият закон цели политическо овладяване на Сметната палата. Според Менда Стоянова, това твърдение най-малкото е некоректно, доколкото самата Лидия Руменова е ярък представител на партийната квота на БСП като дългогодишен личен съветник на Станишев. Напротив, твърди тя, с промяната на закона, която тройната коалиция прие, беше назначена на партийно-квотен принцип деветчленната Сметна палата. Хората, предложени от Руменова, бяха определени някъде другаде в централите на БСП, ДПС и Атака, каза още Стоянова и затова сега е този "неистов плач".
Това са или палати на едноличния генерален одитор, или палати с малки стегнати колегии от 3 до 5 човека, включително и немската Сметна палата, която е с 15 члена. Когато се вземат решения по одитни задачи, сформират се малки колегии от 3 члена, които вземат това решение, каза още Стоянова. Тя приведе тези факти като допълнително доказателство за ефективността на подобен модел.
Моделът, въведен през 2010, гарантираше професионално начало и персонална отговорност за вземане на решение, каза още тя. Бяха въведени международни одитни стандарти като основни инструменти за работата, дейността на одиторите беше поставена на изключително професионален принцип, както и подбора на назначаваните. Менда Стоянова каза още, че този модел е бил подкрепен категорично и от Европейската комисия, и от Европейския парламент и за нея това е работещият модел. С промените в закона в края на 2013 - началото на 2014 година, се въведе моделът на деветчленната Сметна палата, в която всеки разбира от всичко, каза още тя.
Друга теза, която днес Лидия Руменова изложи, а Менда Стоянова опроверга в Пловдив, се отнася до сериозната одитна програма на Сметна палата, която включва над 400 одита. Опасенията относно тричленния модел визират невъзможността на трима члена да приемат тези 400 доклада. Менда Стоянова определи това твърдение като невярно, като се аргументира с текстове от новия закон, в които се описва ясно изградена структура, която разглежда всеки един доклад. Тази структура включва професионалните директори на четири одитни дирекции, специализирани по различни видове одити. Решенията по докладите ще се вземат от одитния екип и ръководителя на екипа- началника на отдела и директора на съответната одитна дирекция. В момента, каза Менда Стоянова, девет члена на Сметната палата разглеждат всеки един одитен доклад, независимо от неговата специфика и всички са компетентни по всичко. Това не е професионално, определи тя.
Друга една спорна теза, която Лидия Руменова атакува днес в текста на новия закон, се отнася до заверката на финансовите отчети и балансите на общините с бюджет до 10 млн лв. Става дума за малки общини, анализът на чийто отчети показва, че 90% от бюджета се изразходва за заплати на работещите в тях и за текущи разходи по работата им. Да се одитират те, е губене на време и ресурси, смята Менда Стоянова. В закона, приет през 2010, вместо одити, тези общини бяха подложени на текущ контрол, така щото одиторите по места да оказват превантивна помощ, за да не се допускат нарушения. Това положение се връща с новия закон.
Менда Стоянова контрира и следващата от това теза на Лидия Руменова- че с премахването на одити на общини с бюджет до 10 млн. лв., ще се изгубят европейски средства, които тези общини могат да управляват. Категорично това е некомпетентно мнение, определи Стоянова. Самите европейски проекти са изключени от тези 10 млн. лв., каза тя, ако общината има такъв проект, тя ще премине границата и ще подлежи на редовен одит. Освен това, тук е мястото на оценката на риска, която Сметната палата следва да организира така, че там, където има европейски проекти, тя да планира свои проверки, но не само за заверка на отчети, а да се съсредоточи в истинските одити на изпълнението- как точно се извършват обществени поръчки, какви са целите, които са поставени, постигат ли се тези цели, дали има ефективност на изразходваните средства.
Така че за мен, каза Менда Стоянова, тази теза е абсолютно несъстоятелна. Според нея, целта на одитирането на малките общини, не е нищо друго, освен повече работни места за одитори, така че всички политически партии да могат да намерят работни места на свои членове и симпатизанти по места. Неслучайно в момента, започна с обвиненията Менда Стоянова, има открит конкурс за назначаване на 30 одитори на изнесените работни места в цялата страна. Тя каза още, че във връзка с този конкурс има непубликувано решение на Сметната палата, с което от правилника се премахва изискването новоназначените одитори на бъдат с изпитателен срок от 3 до 6 месеца, както е прието в общинските и държавните фирми.
Целта е ясна, каза Менда Стоянова- бързо по места да бъдат назначени партийни кадри без изпитателен срок, за да могат да останат на постоянен договор. Второто, което се прави в момента и явно то е и целта на въпросното изменение за общините, това е, че г-жа Руменова с неин подпис лично е променила изискванията в длъжностните характеристики за назначаване на главен одитор, старши одитор, така щото да не се изисква 5, съответно 4 и 3 години стаж във външен одит, а той да бъде какъвто и да е- икономически, правен, финансов, каза още Стоянова. Тук тя вижда връзката с искането за одит на малките общини, независимо от оценката им на риск и определи това като разпиляване на ресурс.
Менда Стоянова говори и по още една теза, изложена днес от Лидия Руменова. Председателката на Сметната палата твърди, че с новия закон се премахва мандатността, а бюджетът на Сметната палата вече ще се прави от финансовия министър. Стоянова определи това твърдение като категорично невярно и каза, че мандатността и на председателя, и на заместник- председателите е 7 години и тя е записана в съответните членове на закона, бюджетът на Сметната палата е самостоятелен, част от държавния бюджет. Така е било, така е записано, така е прието и през 2015-та, каза тя.
В края на изявлението си Менда Стоянова контрира и заключението на Лидия Руменова, че с промените си новият закон цели политическо овладяване на Сметната палата. Според Менда Стоянова, това твърдение най-малкото е некоректно, доколкото самата Лидия Руменова е ярък представител на партийната квота на БСП като дългогодишен личен съветник на Станишев. Напротив, твърди тя, с промяната на закона, която тройната коалиция прие, беше назначена на партийно-квотен принцип деветчленната Сметна палата. Хората, предложени от Руменова, бяха определени някъде другаде в централите на БСП, ДПС и Атака, каза още Стоянова и затова сега е този "неистов плач".
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads