Морските призраци на Кремъл: Екологичната заплаха, наречена „сенчест флот“
Терминът „сенчест флот“ описва руски (и не само) кораби, които формално са собственост на частни лица или компании, но всъщност са инструмент в ръцете на Москва или близки до Кремъл олигарси. Те не се съобразяват с международните регулации, изискванията на морското право и правилата за корабоплаване като цяло, което ги прави трудни за проследяване и контрол. Най-често този тип кораби плават с изключени транспондери и може да транспортират всичко – от петрол, газ, въглища и други суровини до военни товари.
Руският „сенчест флот“ започва да се формира след разпада на Съветския съюз през 90-те години на миналия век, когато голяма част от държавните морски активи преминават в ръцете на частни компании. През последното десетилетие, особено след 2014 г. и санкциите след анексията на Крим, Русия ускорява развитието му и все повече разчита на него, за да заобиколи международните ограничения и да поддържа търговията с енергийни ресурси и санкционирани стоки.
Под ударите на санкциите
Тази тенденция се задълбочи през 2022 г., след нахлуването на руските войски в Украйна, когато беше въведен таван на цените на руския суров нефт. Тогава Москва напълно се обърна към остарелите си танкери и кораби, за да доставя енергийни суровини на клиентите си.
През лятото на 2024 г. държавите от ЕС започнаха да санкционират отделни танкери, част от флота, като им беше забранен достъпа до пристанища, застраховане и обслужване от европейски компании.
На 20 май 2025 г. ЕС прие своя 17-и пакет санкции срещу Русия, който официално включва около 200 кораба от въпросният „сенчест флот“. Целта е този брой да бъде разширен до близо 350. Великобритания и САЩ също наложиха подобни рестрикции.
Екологична заплаха
През януари 2025 г. танкерът Eventin, който плава под панамски флаг, остава без управление в Балтийско море. Корабът дрейфува до бреговете на остров Рюген, Северна Германия, докато германски кораб не го издърпва на буксир. Впоследствие германските митнически власти официално конфискуваха танкера и товара му (близо 100 000 тона суров петрол), след като го обявиха за част от „сенчестата флота“ на Москва.
През май 2023 друг подобен танкер - Canis Power – губи мощност в датските проливи и заплашва региона с нефтени разливи.
Това са само два от множеството подобни случаи, а всички те са обедини от едно – възможните екологични последствия.
При всяка една авария на някой от тези кораби съществува съвсем реална възможност за нефтен разлив. А това може да увреди безвъзвратно цели екосистеми и да унищожи животинските популации за десетилетия напред.
В същото време, въпреки санкциите и мерките, които взимат западните държави, морските призраци на Кремъл продължават да кръстосват морета и океани. Това означава само едно – действията срещу тях трябва да бъдат много по-крути, колкото и да е висока цената. В противен случай може да се окаже непосилна.
Моля, подкрепете ни.