Държавата защити хазартните реклами ТВ-то; търкайте на воля, българи
Поводът са резултатите от обявената през март мащабна проверка на трите национални ефирни телевизии – БНТ, бТВ и Нова телевизия, за спазването на чл. 10 от Закона за хазарта в периода 1 януари 2017 г. - 31 декември 2017 г. Установено е едно единствено нарушение – на видеоклипа "Шоколад", в който взе участие Националният отбор по художествена гимнастика, но предизвика бурно обществено недоволство.
Проверката, която е първа по рода си, бе назначена от новата шефка на комисията по хазарта Мария Филипова около месец, след като зае поста. Предишният председател на ведомството Огнемир Митев бе сменен от финансовия министър Владислав Горанов в началото на февруари без обяснение.
В хода на инспекцията са изискани копия от всички договори, анекси и споразумения за излъчване на всички видове реклами, касаещи хазартни игри и печеливши участници, сключени между мрежата от канали на бТВ, Нова телевизия и БНТ, рекламни агенции и други юридически лица/физически лица. Поискани са още списъци на предавания/реклами с дата и час на излъчване, а също и списъци на участниците и спечелените от тях суми.
След проверката на практика се оказва, че всъщност няма законова пречка телевизионната аудитория да се облъчва масирано и агресивно с реклами на "игри на щастието", а хазартен оператор да е рекламодател №1 за 2017 г.
Според данни на специализираната агенция "Медия клуб" на база на проучване на "Нилсен" се оказа, че "Националната лотария", която се държи от две компании на бизнесмена Васил Божков, е рекламодател №1 по обем на направените разходи за реклама на пазара на телевизионни и печатни медийни услуги в България през 2017 г. Проучването сочи, че компанията е вложила към 23 млн. евро в телевизионна и печатна реклама през миналата година.
57% от българите, тоест над 3 милиона души, играят лотария, тото или друга форма на хазарт според проучване на "Галъп интернешънъл". Те харчат средно по 15 лв. на месец или около 5% от дневния си бюджет, което прави по около половин милиард лева на година, става ясно от анкетата.
"Към настоящия момент са приключили проверките на трима организатори на моментни и числови лотарийни игри – "Ню геймс" АД, "Национална лотария" АД, "Евробет" ООД, в резултат на които е установено реалното изплащане на спечелените парични суми и предметни награди на всички лица, участвали в телевизионните търговски съобщения, излъчени в мрежата от канали на "Нова Броудкастинг груп" АД и "БТВ Медиа груп" ЕАД съгласно правила, утвърдени с решения на комисията", съобщават от ДКХ.
Оттам допълват, че предстои приключване на проверките на "Българския спортен тотализатор" и Българската национална телевизия.
От отговора на комисията по хазарта може да се съди, че всички показани печеливши участници, за които се твърди, че са спечелили различни суми пари, действително са получили средствата, тоест показаното в рекламите отговаря на истината.
С едно изключение – видеоклипа "Шоколад", в съобщението на ДКХ не се посочва да са засечени нарушения в самата реклама на хазарт, което значи, че няма проблем зрителите да продължават масирано да бъдат облъчвани как да спечелят "лесни пари".
Заради "засиления обществен интерес" и "получените множество сигнали" във връзка с рекламния клип "Шоколад" на „Националната лотария" ДКХ е глобила бТВ и Нова телевизия със санкции в максимален размер, който според проверка на Mediapool в закона е 30 000 лв. Хазартният оператор "Ню геймс" също ще бъде глобен.
Моля, подкрепете ни.