Пътната агенция пуска търговете за „Тракия” с държавни пари
На заем от bulgaria-news.bg
Елена Маркова
Националната агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ) има готовност да
започне строителството на автомагистрала „Тракия” с държавни пари,
докато тече процедурата по одобрение за финансиране по европейската
оперативна програма „Транспорт”.
Това съобщиха от ведомството в петък с мотива, че ако даде зелена
светлина на проекта, впоследствие Брюксел може да възстанови държавните
пари. Практиката била стандартна за ЕС, обясняват от НАПИ. Два дни
по-рано от ръководството на агенцията предложиха проектът за
дострояване на магистралата да се включи в европейската програма за
сметка на предложени за финансиране отсечки от „Струма”.
НАПИ направи наистина последния си опит да стартира отдавна просрочения проект
за дострояване на магистралата преди края на мандата на правителството
и да оползотвори отпуснатите от бюджетния излишък 300 млн. лева. За да
получи одобрението на Еврокомисията обаче, ведомството трябва да
подготви тръжната процедура изцяло по европейските правила и да работи
при засилен контрол от страна на Брюксел. Към момента НАПИ разполага с
утвърдените договор и тръжна методика, за да проведе търговете за трите
лота изцяло по европейските изисквания на оперативната програма,
уточняват от пресцентъра.
Бързането обаче е по-скоро, за да се разпределят вече осигурените бюджетни пари,
без
да е толкова важно дали след това проектът ще влезе в схемата с
европейското финансиране, съобщиха източници на Bulgaria-News.
Официално идеята среща подкрепата на родния строителен бранш, като все
още се разчита трите отсечки от трасето да се „разпределят” между
големите играчи от сектора – основни кандидати за строителството
остават подалите документи в отменения търг консорциуми около родните
„Главболгарстрой”, „Холдинг Пътища” и „Трейс груп холд”. Компаниите
неведнъж са предлагали да финансират строителството за своя сметка, а
след това държавата да им възстанови парите.
Идеята за
финансирането на аутобана от София до Бургас с пари от европейската
програма за периода 2007 – 2103 г. беше лансирана в края на миналата
година, когато стана ясно, че ЕК настоява за прекратяване на търговете
за строителството на две от отсечките заради съмнения за дискриминация
на част от международните кандидати в полза на български компании.
Още
тогава регионалният министър Асен Гагаузов, който твърдо стои зад
бившия директор на пътния фонд Веселин Георгиев, обясни, че
процедурата за включването на „Тракия” в оперативната програма ще отнеме поне година
Транспортният
министър Петър Мутафчиев, под чийто надзор е пътната агенция в момента,
пък обяви, че проектите за оперативната програма вече са избрани и
настоява НАПИ да я изпълнява така, както вече е одобрена. До
включването на нови проекти в програмата ще се стигне, ако одобрените
не могат да бъдат изпълнени, коментира идеята пред медиите Мутафчиев.
Оказа се, че в министерството не знаят, че са обсъждали идеята с
ръководството на НАПИ, както съобщиха оттам.
От НАПИ обявиха още,
че в рамките на тази година са готови да стартират и търговете за
строителство на лот 1(Долна Диканя – Дупница, 16,78 км) и лот 4
(Сандански – Кулата, 45 км) на автомагистрала „Струма”. Пътната агенция
предлага да отпадне лот 2 (Дупница – Сандански, 45 км), който да бъде
отложен за финансиране в периода 2014 – 2020 г. Общата стойност на
трите отсечки от магистрата, която трябва да свърже София с гръцката
граница, се оценяват на 600 млн. евро. Правителството вече отложи
четвъртата отсечка от трасето (Симитли – Сандански, 56 км) заради
драстичното оскъпяване на проекта във връзка с необходимите
екосъоръжения. Отлагането е договорено с Брюксел.
По програмата само за пътно строителство са предвидени около 1 млрд. евро. Надеждите бяха, че първите проекти по програмата ще тръгнат още през март 2009 г. Ако предложението на НАПИ стане факт, строителите на отсечките Стара Загора – Нова Загора, Нова Загора – Ямбол и Ямбол – Карнобат, трябва да са избрани до края на май. Така коалицията ще спази обещанието си да направи поне първа копка по скандалния проект, който по първоначални предвиждания трябваше да бъде завършен преди края на мандата.
Моля, подкрепете ни.