Реклама / Ads
27| 27243 |13.05.2021 НАРОДЕН ГЛАС

Приказка за шуробажданащина и корупция: Потулена катастрофа, шеф в АПИ и фирмата, която печели милиони от обществени поръчки

.
Една тежка, но потулена катастрофа хвърля светлина върху начина, по който държавния апарат функционира през последните години. Дива шуробаджанащина, ”наши хора” навсякъде и схеми за милиони левове изплуват от един пътен инцидент в края на миналия месец.
 

Тежка катастрофа с двама загинали край село Микре на 20 април тази година се превръща в една най-обикновена новина. Телевизии и сайтове отчитат случилото се като поредната черна статистика - джип, лека кола, челен удар, двама загинали. Споменава се, че участвал и шеф в Агенция “Пътна инфраструктура”. Но нищо повече… И за това има причини.

 

Инцидентът става в района на една крайпътна бензиностанция в Ловешко на главния път от София до Варна. Участъкът е с ограничение на скоростта от 50 км/ч. Видно от снимките от удара обаче показват, че едно от возилата по всяка вероятност движило много над допустимото. Челно се удрят чисто ново Audi Q7 със софийска регистрация и марка “Митсубиши”. На място почиват мъж и жена - семейството, пътувало в малката ловешка кола. Софийският мощен джип пък се управлява от 26-годишна жена. 

 

Катастрофата не присъства в бюлетина на ОДМВР-Ловеч нито за 21 април, нито за 22 април. Според информация в медиите инцидентът е станал при опит леката кола да направи забранен обратен завой при излизане от бензиностанцията. Връхлетян е от джипа, който според очевидци се е движил с много над допустимата скорост.

 

Но се знае едно - вътре в джипа е имало някой. Този някой е проф. Олег Асенов.

 

В края на месец юли 2019 г. той е назначен за член на Управителния съвет на пътната агенция. Отговаря за тол системата. Допреди да получи назначението си е бил директор на Национално тол управление, а преди това е бил  експерт в Екипа за внедряване на системата за електронно таксуване на пътищата.

 

Олег Асенов не е никак случайно лице, а името му се замесва и в скандала с тол системите и обвиненията на певицата ЛиЛана и нейният екип, които бяха нарочени за ОПГ и обвинени в злоупотреба с европейски пари. Те бяха задържани на 25 април миналата година. Певицата смята, че големите бизнесмени са се уплашили от фирма "Телетол", в която работят младежи, които искат да пуснат добро приложение за продажба на винетки.

 

Лиляна Деянова (ЛиЛана), брат и Александър Деянов (Skiller) и други хора от екипа им настояват прокуратурата да започне разследване срещу Георги Терзийски, председател на УС на АПИ, директора на тол управление - Олег Асенов за действия, които са облагодетелствали трети страни.

 

Тол системата би трябвало да носи около 1 милиард лева на държавната хазна всяка година. Вместо това от продажба на електронни винетки държавата печели около средно около 365 милиона. Не е ясно къде потъва остатъкът. От “ТерминалНО” припомнят, че единственото сигурно е кой стои на входа и изхода на тол системата в България - частна австрийска фирма-изпълнител. 

 

Това също не е случайно. Има връзка и с кариерното израстване на Олег Асенов и обществената поръчка за тол системата. 

 

Процедурата е открита на 5 април 2016 г. През 2018 г. е сключен договор с консорциума "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД. Срокът за изпълнението му е 19 месеца. Цената - близо 180 милиона лева с ДДС. Самата процедура преминава през множество обжалвания и перипетии. 

 

Олег Асенов се появява в картинката на 17 август 2017 г. Именно тогава става външен експерт в комисията, която разглежда, оценява и класира офертите за проектиране и изграждане на системата. Комисията отстранява по пътя всички конкуренти на фаворита “Капш”, който в крайна сметка е класиран на първо място.

 

Успоредно с това, Олег Асенов е  назначен за ръководител на отдел “Информационно обслужване“ в ТОЛ управлението на агенцията. “Капш” започва да изгражда ТОЛ системата, а паралелно с това Олег Асенов започва да ръководи отдела в АПИ, който да контролира изпълнителя.  Какво се случва за 1 година? 

 

Капш” не успяват да свършат почти нищо по договора. Електронните винетки се въвеждат през 2019 г. с огромен фалстарт. Уволнени са трима - двама от АПИ и съветник в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и устройството. Но не и Олег Асенов. Някъде по онова време всъщност е повишен и оглавява Националното ТОЛ управление, а по-късно става и член на Управителния съвет на пътната агенция. 

А онова скъпо ново ауди в тежката катастрофа с двама загинали, за която се мълчи упорито, не е на случаен човек. Оказва се, че собственик е Мариан Хамбаров - един от   двамата представители на консорциум – Дружество по Закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) “Лирекс БГ – Сектрон“ и търговски директор на “Сектрон“. 

 

Консорциумът е съставен от двете най-успешни компании в обществените поръчки в областта на видеонаблюдението и свързаните с него информационни системи у нас. Според търсачката в платформата BIRD консорциумът до края на 2019 г. е сключил 32 обществени поръчки за почти 4.35 милиона лева. Възложителите са само двама – Столична община и МВР. 

 

През август 2017 г. “Сектрон” ООД печели обществена поръчка за изграждане на система за видеонаблюдение  за зони за сигурност с висок рисков потенциал на територията на Столичната община. Обществената поръчка е за близо 1.7 милиона лева. Външен експерт в комисията по избора, назначена от кмета Фандъкова е Олег Асенов. Същият е случаят и с обществена поръчка от май 2018 г., обявена отново от СО. Участник е “Сектрон” ООД, а външен ескперт, назначен от кмета Фандъкова е Олег Асенов. 

 

Въпросите тук не са никак малко. Става дума за милиони левове обществени поръчки. За фаворизиране на определени фирми и експертно лоби, което е на ключов пост в една държавна структура. Отговори засега няма.  

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 10| 22933 |07.04.2025 Фирмите дават комисионни и после няма пари за асфалт, коментира инж. Ясен Ишев . 2| 4017 |05.04.2025 Докога ще се избиваме по пътищата? Пак ужас - кола уби пешеходец край село Дълбоки . 2| 2935 |04.04.2025 АПИ проверява отсечката, където загина Сияна. Желязков не каза за Малинов и "Булгартрансгаз" . 6| 7047 |02.04.2025 "Оставка на УС на АПИ! Няма да ви оставя на мира!". Говори бащата на Сияна, която умря в ръцете на баба си в катастрофа край Телиш

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads