Призив към Радев: Вето срещу спорните промени в Закона за движение

„Това не решава проблемите по пътищата – създава нови“, заявяват експертите. Те определят приетите промени като капан за шофьорите и удобен инструмент за администрацията да генерира приходи под прикритието на пътна безопасност.
Средна скорост
Особено остро е критикувана разпоредбата за засичане на т.нар. „средна скорост“. Според Института това е неясно дефинирана и съзнателно недописана норма, която създава правна несигурност. Законът не дава отговор на ключови въпроси:
* Кой определя пътните участъци за измерване?
* Как ще се обозначават те?
* Как се изчислява допустимата средна скорост, ако в зоната има различни ограничения?
От Института твърдят, че предложение за въвеждане на ясни правила е било отхвърлено по време на дебатите в парламентарната комисия. „Всеки шофьор може да бъде превърнат в нарушител, без дори да подозира, а администрацията ще тълкува правилата както ѝ е удобно“, се казва в позицията.
Общински камери – от контрол към приход
Новият закон дава право на общините да поставят собствени камери и да прибират 50% от събраните глоби. Това създава опасна връзка между пътната безопасност и финансовия интерес, предупреждават от Института.
„Защо една община би искала да намали нарушенията, ако бюджетът ѝ зависи от тях?“ – питат експертите.
По думите им това е рецепта за злоупотреби и подмяна на превенцията с приходоносен контрол.
Допълнително напрежение ще създаде и прехвърлянето на контрола към 265 общини с различен административен капацитет, което според Института ще доведе до хаос и неравнопоставено третиране на гражданите.
Фишовете – стара болка с нови измерения
Институтът напомня, че системата на електронните фишове и сега създава объркване и противоречива съдебна практика. Вместо да бъде реформирана, тя остава непроменена и дори подсилена с нови неясни текстове.
„Тези промени не са за безопасност – те са за пари и административно удобство“, категорични са експертите.
Призив за президентско вето
„Настояваме президентът на Република България да наложи вето на този закон. Връщането му за ново обсъждане не е просто в интерес на шофьорите – то е в интерес на правовата държава, здравия разум и реалната борба за безопасност по пътищата“, завършва позицията на Института за пътна безопасност.
Моля, подкрепете ни.





