Работник загина на пристанище ”Запад” в Русе, крият истината за инцидента
„Трябва да се отварят капаците от подменна група. Това са моряци. Делян не беше моряк. Нямаше в момента подменна група въобще на съда. Това си е практика – да се отварят съдовете и да няма подменна група. Един лост, който трябва да отвори капака, изплю. Той падна във водата, при което аз събух обувките и скочих след него. Той не можеше да плува и в истерията си, след дълга борба потъна под секцията”, разказва Александров.
Борбата за живота на Делян продължава между 9 и 10 минути – време, отчетено от камерите на пристанището. Сашо и Делян са на безсрочни трудови договори с Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”. По график се предполага да работят два дни по 12 часа и да почиват два дни след това.
Това обаче не се случва – работят всеки ден в продължение на седмици. По думите на Сашо основната заплата е близка до минималната, а основните пари идват на база тонажа, минал през ръцете им.
Сигнал за инцидента е подаден веднага на телефон 112, а към Инспекция по труда – около час и половина по-късно. Часове след това обаче, на пристанището не е имало разследващи от полицията и прокуратурата, нито проверяващи от Инспекцията по труда, разказват близките на удавения работник.
След час и половина водолазният екип от Горна Оряховица преустановява търсенето защото кислородът им свършва.
Илко Камбурив е зет на загиналия работник. Ден след инцидента документира, че на пристанището продължава да се работи без предпазни средства – без колани, без обезопасителни въжета.
„По норматив те твърдят, че не са задължени да имат спасителни жилетки, да имат пояси, да имат такива предпазни средства, защото те работят на сушата. Да, но аз питам, Делян, като мотокарист, който трябва да влезе вътре с багерчето, как е влизал Делян там? Как е разписано по инструкция той да мине по тази сходна или пътека и да влезе вътре в баржата?”, пита Камбуров.
Семейството на загиналия е решено да не остави институциите да скрият истината за смъртта му. Първото им съмнение идва, когато две седмици след инцидента чуват на официална пресконференция от директорката на инспекцията по труда, че тялото на Делян все още не открито.
Проверяващите, от които се очаква да установят нарушенията, пропускат съществен факт - тялото на удавения е намерено цели няколко дни преди пресконференцията, като даже то е било погребано.
„На тоя етап нарушенията, които сме констатирали, и които смятаме, че имат отношение към злополуката, е нарушения, свързани с работното време. Недопустимо е работа 14 дена без почивка, а това сме констатирали специално за лицето. В случая сме констатирали не само за това лице, а и за други лица, които са полагали 14 дена труд без почивка като говорим за 11-часови смени”, коментира директорът на инспекцията Ирена Николаева.
Тезата е, че преумората е оказала влияние.
Близките на Делян Енчев твърдят, че той е бил много по-дълго на работа без почивка. Просто проверяващите направили справка само от първи юли до деня на инцидента, но не и преди това.
Сашо Александров е категоричен, че не е имало нито пояси, нито жилетки. След като не успява да спаси живота на своя колега и едва запазва своя, първото нещо, което правят ръководителите му е, да го накарат да се подпише, че е минал задължителния инструктаж. Карат го и да сложи светлоотразителна жилетка и каска.
На оцелелия работник му е наредено да се върне на работа още в понеделник. Той обаче отказва, защото не може да се справи с преживения шок. В момента е в болничен и ходи на психолог, за своя сметка.
Александров и близките на Делян твърдят, че има поне три инцидента, които са били прикрити. Един от тях е от март 2016 г., при който работник паднал в ледените води на Дунав. Днес не иска да свидетелства.
В момента се води досъдебно производство и близките на Делян се надяват случаят да бъде разплетен и правилата за безопасност да бъдат стриктно спазвани – навсякъде, за да няма повече жертви.
Генералният директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” Ангел Забутов заяви в студиото на „Тази сутрин”, че случилото се е „нелепа случайност”.
По думите му загиналият работник и колегата му нерегламентирано са се качили на баржата, за да отворят капаците и да започнат работа: „Трябва е да уведомят ръководителите, да има подменна група, която да отвори капаците”.
Според него е имало предпазни средства, а 14-дневната серия на служителите е била по тяхно желание – макар да призна, че това е нарушение.
„Мога да говоря за отговорност. Отговорността я поемам аз и, ако има виновни, ще бъдат наказани”, подчерта Забутов.
Моля, подкрепете ни.