Реанимират “Бургас-Александрополис” през 2014
Тя счита, че решението да се откаже българската страна от проекта е политическо, не се базира на икономически основи и затова в дин момент ще се наложи реанимирането му.
Положителната ОВОС е сериозен аргумент след години за неговата политическа реанимация, категорична е тя. Освен това фактори като ръста в цената на петрола също могат да повлияят за съживяването на проекта според експерта. Ако петролът скочи до над $150 за барел, това ще доведе до рестартиране на Бургас-Александруполис и Бургас-Вльора.
За Русия на този етап няма проблем, тъй като нефтопотокът ще бъде пренасочен към Балтийската транспортна система, смята Нина Дюлгерова.
Страната ни според експерта по енергийна сигурност се е отказала от 30 милиона евро годишно печалба от транзитни такси. Сравнено с добива на шистов газ, по думите й, Бургас-Александруполис е далеч по-изгоден.
Спорна е технологията за добив на шистов газ. Добивът му е забранен в страни като Англия, Франция и Гeрмания, припомни Дюлгерова. Полша е на етап проучване, но вече има проблем с инфраструктурата - пътищата не издържат тежката техника за проучването.
Освен това според Нина Дюлгерова себестойността на шистовия газ е 10 пъти по-скъпа от тази на обикновения газ. Според оценки на природозащитници 1/3 от сушата на България и над 90% от територията на Североизточна България ще са в опасност от проучването и добива на шистов газ.
В същото време, по думите на Нина Дюлгерова, едва 15% от преработения шистов газ ще остане в България, а останалия ще е за износ. Икономическият ефект ще е нулев, смята тя.
Дюлгерова представи данни от проучвания през 70-те и 80-те на терена, на който Шеврон иска да проучва шистов газ, от които става ясно, че там има само между 2-3% газ с ниска концентрация. Според Нина Дюлгерова трябва да се наложи мораториум върху проучването и добива на шистов газ у нас.
Експертът коментира, че премиерът Бойко Борисов иска да остане в историята с построените магистрали, но ако позволи проучването на шистов газ, едва ли ще остане човек, който да разказва на бъдните поколения за магистралите.
Що се отнася за АЕЦ "Белене", Дюлгерова е за проекта, който според нея е с геостратегическо значение. Тя подкрепя и идеята на икономическия министър Трайчо Трайков за нов 7 блок на АЕЦ "Козлодуй". Според професор Нина Дюлгерова добре е политиците да започнат дебат за това възможно ли е 4-те закрити блока на АЕЦ "Козлодуй" да бъдат реанимирани под друга форма.
Според експерта е важно да се удължи лицензът на 5 и 6 блок на централата, защото в противен случай цената на тока ще скочи значително.
Моля, подкрепете ни.