The Economist: Крим се превръща в смъртоносен капан за кремълските войски
Според бившия командир на американските сили в Европа и старши съветник по логистиката на НАТО Бен Ходжис, украинците „систематично работят, за да направят Украйна необитаема за руските войски“.
Според британския стратег Лорънс Фридман Крим е слабо място за Русия – тя има твърде много за защита там, така че „това е най-добрият начин Украйна да окаже реален натиск върху Путин, за да изтръгне отстъпки в бъдеще“.
Бившият съветник на германското министерство на отбраната Нико Ланге се съгласява с мислите на Фридман, като посочва, че Крим „е най-жизненоважният актив на Русия, но също така е и много уязвим“.
Изданието подчертава, че Украйна се опитва да превърне Крим в пасив за Путин, а не в актив. Целта е полуостровът да се изолира, да се "удуши" като логистичен център - и по този начин да се отблъснат руските въздушни и морски сили от Южна Украйна.
The Economist отбелязва, че Украйна вече е демонстрирала способността на френско-британските крилати ракети Storm Shadow/SCALP, както и собствените си военноморски дронове, да поразяват руски военни кораби, по-специално големите десантни кораби Ropukha, които се използват като военни транспортни кораби и повечето от които са унищожени.
Изданието също така подчертава, че украинските дронове и ракети може да са извадили от строя до половината от някога страховития Черноморски флот. Русия беше принудена да премести останалата част от флота си от Севастопол в пристанището Новоросийск, разположено на повече от 300 км на руския континент. А самият Новоросийск беше атакуван от морски и въздушни дронове на 17 май. Тогава бяха повредени жп гарата и електроцентралата, както и военноморската база.
Но сега Украйна използва смъртоносна комбинация от ATACMS и все по-усъвършенствани дронове, за да отслабва систематично руската противовъздушна отбрана в Крим, да нанася удари върху въздушни бази, от които летят руски прехващачи, и да нанася удари върху критични логистични и икономически съоръжения мрежата за противовъздушна отбрана също може да бъде част от подготовката за предстоящото пристигане на първите партиди изтребители F-16 от Европа“.
Изданието припомня атаките срещу авиобазата Джанкой в Североизточен Крим на 17 април, когато бяха повредени хеликоптери, батарея С-400 и командна и контролна кула, и срещу авиобазата в Белбек край Севастопол на 15 май, когато украинските сили унищожиха четири самолета , както и радар за ПВО С-400 -400 и поне две пускови установки.
„ Белбек беше ударен отново на следващата вечер , което показва, че Украйна има повече от 100 ATACMS, за които се смяташе, че са били предадени“, пише The Economist.
На 30 май два руски патрулни катера бяха унищожени и два транспортни ферибота бяха повредени близо до Керченския мост при отделни удари с дронове.
„Важно е да се отбележи, че силно рекламираната и много скъпа система за противовъздушна отбрана S-400 на Русия се оказа неефективна. Ланге казва, че украинците използват дронове-примамки, за да подмамят руснаците да осветят радарите си и да разкрият позициите си. Данните за целите се предават незабавно на екипажите, които изстрелват ATACMS За шест минути ракетите, които са почти невъзможни за откриване поради тяхната скорост и малко радарно сечение, поразяват целите си Генерал Ходжис отбелязва, че С-400 също заплашва саботаж от украинските специални части работа в Крим струва около 200 милиона долара и не е лесно да се замени“, пише изданието.
Генерал Ходжис казва, че руските войски "няма къде да се скрият" - с помощта на сателитно и въздушно разузнаване, предоставено от съюзниците на НАТО, техните собствени интимни познания за територията и тайните сили на земята, нищо не може да се движи в Крим, без украинците да знаят за това . И с появата на системата ATACMS и подобряването на нейните собствени дронове, всеки квадратен метър от полуострова е в обсега, включително такива чувствителни към времето цели като конвои от самолети и превозни средства, движещи се по пътища или железопътни линии.
Генерал Ходжис също е уверен, че украинците „ще унищожат Керченския мост, когато са готови“.
Въпреки това, потенциално по-трудна задача би била да се унищожи новата и подобрена железопътна линия, минаваща покрай Азовско море от Ростов през южните украински градове Мариупол и Бердянск до Крим.
Говорителят на Южните отбранителни сили Дмитрий Плетенчук смята, че железопътната линия по сухопътния коридор е признание от страна на руските окупатори, че Кримският мост е обречен.
„Те търсят начин да хеджират своите залози, защото разбират, че рано или късно ще имат проблеми“, каза Плетенчук.
The Economist отбелязва, че първият тест за стратегическия успех на украинската кампания в Крим може да дойде това лято, когато руските туристи обикновено се отправят през Керченския мост към курортите на полуострова. Ако почиващите решат да не отидат на полуострова, това ще бъде лош знак за Путин.
Това е така, защото Крим разчита в голяма степен на туристическата индустрия, като резервациите са спаднали почти наполовина миналата година.
„Крим се превърна от престижен проект в източване на руски ресурси“, казва Бен Бари от Международния институт за стратегически изследвания.
Превод ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.