Ваня Нушева: Предизборните кампании са изпразнени от съдържание, корпоративният вот изкривява изборите
Това каза Ваня Нушева, преподавател по избирателни системи и изборна администрация в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ в предаването ДЕНЯТ с В. Дремджиев.
"Корпоративният вот изкривява изборните резултати и не позволява на социологическите агенции да боравят с достатъчно надеждни данни. Когато говорим за контролиран вот, се задействат определени рефлекси на страх у избирателите, които им подсказват как „правилно“ да гласуват. Оказва се, че дори добронамерените социологически агенции трудно могат да предвидят точно какви ще са реалните резултати. Влияние оказват интервюираните хора и начинът, по който те изразяват мнението си."
На въпроса как да разграничаваме точните прогнози, Нушева отговори, че това става чрез съпоставяне на предварителните прогнози с реалните резултати, освен ако няма някакви кардинални промени, които да променят ситуацията, поясни тя.
"Политическите партии на практика не са в позиция да предлагат съществени промени – инструментите, с които разполагат, са изчерпани. Предизборните кампании са изпразнени от съдържание. Политическите лидери лесно се подхлъзват към обсъждане на технически въпроси, свързани с организацията на изборите. Част от тях придават прекомерно значение на технологичната страна на процеса, като темата за купуването на гласове също е често експлоатирана от партиите. Не че този феномен не съществува, но не трябва да се фокусираме единствено върху него.", беше категорична Нушева.
В заключение тя даде пример с резултатите от местните избори, като посочи, че 8% от гласовете не са свободни. Гласуването е единственото „лечение“ срещу купения вот. 4% бариера се определя само от действително подадените гласове за конкретни политически партии и коалиции – няма как да се определя бариера от несъществуващи играчи.
Моля, подкрепете ни.