11|
26548
|02.02.2010
НОВИНИ
Вазелинът мери сили с Петльовден на втори февруари
На днешния ден от години българинът се чуди да празнува ли или да си трае, за да не бъде обявен за гей. Хомосексуалистите отричат 2-ри февруари да е техен празник, а жълтите вестници спекулирали с това, за да плюят по известните личности в колонките "На днешния ден да почерпи..."
По традиция 2-ри февруари е приеман като мъжки празник за стимулиране на плодовитостта на момчетата. На някои места е разглеждан и като мъжки аналог на обичая Бабинден, а според други изследователи, е наследник на древен славянски празник в чест на лова и пчеларството, на който се приема новата генерация ловци. Още от времето на социализма работническият фолклор посвети песен на днешната дата, част от която гласеше:
„Хей, другари, хей, другари,
днес е втори февруари.
Да си купим вазелин!”
Тя беше осъвременена от Ъпсурт:
„Хей другари, днес е втори февруари.
И по гари и по спирки - кой къде завари.
Там да му го надървари.”
Оказва се обаче, че обявяването на 2-ри за празник на гейовете е поредната спекулация, с която жълтата преса удобно всяка година спекулира. Един от най-известните защитници на правата на хомосексуалистите Дим Дуков отрече днес да има някакъв друг празник освен църковния Сретение Господне и българския Петльовден.
“Традиционно вестникарски парцали акат върху известни личности на 2-ри февруари с някакви подмятания да почерпел този или онзи. Много е жалко, че у нас сексуалността се използва ежедневно, за да се обиждат някакви хора. Трябват ни още поне 50 години, за да преодолеем това. За радост виждам, че все повече българинът престава да поставя сексуалността на първо място и се води от качествата на личността, както отдавна е прието в развитите европейски страни.”, заяви Дим Дуков пред Frognews.bg.
В България все още на места е съхранена традицията на Петльовден. Преди празника къщата се почиства и измазва, а хората се обличат в нови или празнични дрехи. На самия празник се заколва петел, отглеждан специално с тази цел. Коленето става или много рано сутринта, или вечерта. Обикновено жертвеното животно е заколвано на прага на дворните врата, но има случаи, когато се коли и на къщния праг. В Котленските и Карнобатските села изискването е петелът да бъде заколен от млад мъж (понякога бащата), но се предпочита момчето само да заколи петела. По-късно на малкото момче само се дава да пипне ножа, с който птицата е принесена в жертва. На някои места коленето се изпълнява от майката или бабата в къщата (Стралджа, Аспарухово и др.). Гледа се с кръвта на петела да се опръска вратата (къщната или дворната), плета и пространството пред прага. Главата на петела с околовратната перушина се забива на портата или дворната ограда с човката навън. С кръвта от птицата се мазват лицата на малките момчета, вратите и праговете на всички постройки.
След заколването на петела, той се сварява на курбан, с който жените ходят и раздават („подават“) по съседи и роднини. Петелът се приготвя различно — с ориз, с булгур и др., но трябва да е сварен. Освен курбана от петела, жените замесват и изпичат специална пита, с която също „подават“ за здраве и плодовитост. Някъде (с. Кълново) в къща с момче се „подава“ от бутчетата на петела, а в такава с момиче — от крилата. На това раздаване се гледа с изключителна важност и нищо не бива да го спре — по разказ от с. Скала, млада булка загинала в снежна виелица, защото отишла да „подава”. В миналото през целия ден на този празник не се работи, а на някои места жените се събират на веселба. В гр. Търговище е отслужвана и църковна служба в чест на празника и за здраве на децата.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads