Vera Su може да остане постоянно на Камен бряг
И специалисти от сектора, и представители на "Морска администрация" напоследък обясняват, че всяка дейност нататък е много сложна, на ръба на големия риск. Внимателен прочит на информацията води до съмнения ще бъде ли преместен корабът въобще.
Както вече е известно, опитът за изтегляне на съда трябва да бъде предшестван от разтоварване. Но компанията по спасяване, с която контактува турският корабособственик, е заговорила за акция едва след април. Причината са данните за времето на Камен бряг в стари периоди, които не показват през есента и зимата времеви прозорци за извършване на каквото и да е - вълнението е голямо. Отделно от това след навлизането на вода в съда люковете на хамбарите с товара не може непрекъснато да се отварят и затварят за разтоварване. "Нужни са поне три дни добро време", обясниха през настоящата седмица на брифинг шефовете на "Морска администрация". Към момента те не потвърждават, че действия ще се предприемат чак след април. Но практически е ясно, че по-рано няма как да стане.
Още по-специфичното е, че ако бъде разтоварено количество, корабът ще промени начина на засядане, т.нар. геометрия. Това пък отваря още рискове: както трудности по самото разтоварване, така и за най-лошото - целостта на самия съд. Затова дори най-малката дейност трябва да бъде предшествана от сложни изчисления, моделиране, а и променящо се според ситуацията укрепване. "Всичките анализи и планове към момента са на база наличната информация. Но като започнем работа, ще излязат много други неща, които сега няма как да предвидим. Например: постъпва вода от едната страна - изпразваме; после обаче може да се окаже, че от друга постъпва - изпразваме пак и т.н.", заяви шефът на "Морска администрация" кап. Венцислав Иванов на брифинга. А колегата му кап. Валентин Енчев обобщи, че вероятно "разтоварването ще е по-лесна част от запазването на целостта на кораба". Както и, че нуждата от отводняване и другите специфични дейности правят "евентуалното извеждане" доста трудна задача.
За всички тези технически подробности са нужни не само усилия, експертиза, пари, но и време. При това юридическите баталии около собственика, застрахователите, следствените действия и т.н. са съвсем отделни казуси. Те също ще костват време.
Моля, подкрепете ни.