Виновни за катастрофата край Аксаково: Липса на видимост и висока скорост на шофьора от НСО
Според авторите на доклада независимо от незадоволителното състояние на пътя и организацията на движението катастрофата е можело да бъде избегната, ако автомобилът на НСО се е движел със скорост между 50-70 км/ч. Дори и при скорост 90 км/ч, каквото е ограничението на скоростта в този пътен участък, инцидентът е можело да бъде избегнат или поне да не завърши фатално. Грешка на шофьора е това, че е допуснал да се движи с висока скорост в зоната на кръстовище без видимост.
Шофьорът на блъснатата кола, независимо от това, че е бил на път без предимство, по всяка вероятност не е видял идващия срещу него автомобил. По всяка вероятност той е бил ударен, след като вече е бил навлязъл в средата на кръстовището. Дали е бил спрял или не на знак "Стоп" няма никакво значение, защото при видимост от 53 м и връхлитащ го автомобил с над 140 км/ч шансът да се избегне този инцидент е бил под 1%, посочват експертите.
Липсата на адекватна поддръжка на пътя и донякъде липсата на ограничение на скоростта са се комбинирали с неправилната оценка на ситуацията - поради липса на видимост от страна на единия водач, и с превишаването на скоростта от страна на другия шофьор. Експертите на центъра подчертават в доклада си, че вината за инцидента трябва да се разглежда от всички възможни страни, без да се прехвърля изцяло на най-удобния виновен, а именно починалия при инцидента водач. Обвинението срещу него няма да предотврати бъдещи подобни инциденти, напомнят те.
В доклада е подчертано, че превишаването на скоростта от страна на НСО без обективна причина е нарушаване на Закона за движението по пътищата, че организацията на движението в обхвата на кръстовището не покрива минималните изисквания. Стопанинът на пътя - Агенция "Пътна инфраструктура" и Областно пътно управление - Варна, системно са неглижирали проблемите, свързани с остарелите пътни знаци и лошото състояние на пътната маркировка, пясъкът от зимната обработка на пътя и растителността, която навлиза в обхвата на пътя, не са почистени, не са спазени минималните изисквания за ограничаване на скоростта при кръстовища с ограничена видимост.
Предвид асфалтирането на района на катастрофата веднага след инцидента, в доклада си експертите посочват, че липсва ясна процедура как трябва да действат институциите след тежки катастрофи и в какъв период трябва да се запази оригиналния вид на местопроизшествието.
От Европейския център за транспортни политики препоръчват конкретно за мястото на инцидента да се направи цялостна проверка на състоянието на пътните знаци и маркировки в обхвата на кръстовището; да се подобри видимостта в зоната на кръстовището, в това число като се почисти растителността и се преместят пътните знаци, да се предприемат ефективни мерки за намаляване на скоростта на 50 км/ч.
Друга препоръка е МВР, ПРБ и МРРБ да изработят план и правила за действие на отделните институции при тежки катастрофи, като се определят най-малкото срокове за запазването на автентичния вид на зоната на инцидента, и периметър около нея, доколкото това е възможно. Според експертите от центъра трябва да се обследват и други подобни кръстовища в цялата страна и да се набележат мерки за подобряване на безопасността.
Моля, подкрепете ни.