Войната с тротинетки и скутери в Европа
Атина получава много оплаквания от жители относно хаоса, причинен от електрическите тротинетки – и кметството сега търси отговор. Това е проблем, с който са запознати и други европейски градове. Масовото навлизане на електрическите скутери създава сериозни проблеми, особено в началната фаза. Проблемите включват паркирането, скоростта и неподходящото поведение на потребителите, особено към пешеходците.
Например, кметът на Виена Михаел Лудвиг заяви още през септември 2019 г., че намира за „абсолютно неприемливо тротинетките просто да се оставят навсякъде, създавайки опасност“.
„В края на краищата, боклукът не се изхвърля на улицата“, добавя той.
Кметът на Атина Харис Дукис беше също толкова възмутен. „Не сме против микромобилността. Но вижте какво се случва - тротинетките са оставяни в задънени улици, на рампи за инвалидни колички, на стръмни улици, на тротоари и острови за безопасност. Това е хаос“, каза той.
Нека се опитаме да разберем как други градове и държави се опитват да се справят с това предизвикателство. И кой промотира идеята за забрана на използването на електрически тротинетки.
В момента в Атина работят седем компании за отдаване под наем на електрически скутери, предлагащи между 5000 и 6000 превозни средства. На теория използването им по тротоарите е забранено, но на практика това е нещо обичайно, както и бездействието на властите.
В същото време няма обособени места за паркиране. Можете да си представите последствията.
Кметът Дукис иска да промени това възможно най-скоро: „Срещнахме се с компании и поискахме техните предложения. Ще забраним използването на електрически тротинетки по някои улици в Атина и ще създадем специални места за паркиране - вече са определени 70 места. Ако тротинетките не бъдат паркирани там, компаниите ще се изправят пред много големи глоби. Необходима е регулация - проблемът е реален.“
Сериозните дискусии започнаха още през май, благодарение на многобройни атиняни, които масово се оплакваха в социалните мрежи. Един от тях, софтуерният разработчик Христос Пориос, създаде специален уебсайт за целта.
Бързо се сформира общност, която настоява за защита на общественото пространство от електрически скутери.
„Призоваваме за временно премахване на електрическите тротинетки от Атина, докато влязат в сила градските разпоредби“, казва Пориос.
Заместник-кметът Маро Евагелиду обаче отхвърли тази идея, обяснявайки, че забраната противоречи на принципите на свободния пазар на ЕС.
Виена преразглежда ограниченията
Столицата на Австрия е значително по-напред в това отношение.
В средата на 2023 г. град Виена въведе нови правила, които забраняват паркирането на електрически тротинетки по тротоарите. Потребителите трябва да ги оставят в 400 специални зони или на обозначени за това места за паркиране на автомобили.
Въвеждането на лицензиране за компании за отдаване под наем на електрически скутери намали броя на тези превозни средства от 9000 през 2019 г. до около 4000 днес.
Преди пет години в града работеха девет такива компании - сега са само две.
Въпреки новите правила, проблемите остават: през почти двете години, откакто разпоредбите са в сила, са издадени над 50 000 глоби за неправилно паркиране на скутери. Глобата може да достигне до 50 евро.
Проблемите обаче не се ограничават само до паркингите.
Някои потребители на електрически тротинетки все още карат по тротоари, което е забранено. Съществува и проблемът с превишената скорост, особено при личните тротинетки: в началото на май полицията спря електрически тротинетки, които се движеха със скорост до 48 км/ч. Ограничението е 25 км/ч.
Въпреки че електрическите скутери вече не представляват същите проблеми във Виена, както в Атина, друга заплаха нараства бързо – така наречените електрически мотоциклети.
Те изглеждат като обикновени мотоциклети, но законно се считат за велосипеди, освен ако нямат мощен двигател и могат да достигнат скорост от 25 км/ч.
Тези тежки превозни средства се използват главно от куриерски служби и все по-често завземат градските велосипедни алеи.
Градската управа иска да им забрани използването на велосипедни алеи от съображения за безопасност, но това не е лесно да се направи: необходим е отделен федерален закон. Министърът на транспорта Петер Ханке (SPÖ) заяви, че иска да промени закона, но все още не е определен срок.
В Испания тези проблеми доведоха до така наречената „война на скутери“ по улиците, въпреки че регулациите там са по-напреднали, отколкото в Гърция.
Електрическите тротинетки са се превърнали в неразделна част от градския пейзаж. Един доставчик, Bolt, отбелязва, че Испания е един от най-динамичните пазари в Европа, с ръст от 78% в доклада си за 2023 г.
Испания обаче има и по-строги правила за превоз на електрически тротинетки в обществения транспорт.
Например в Мадрид са напълно забранени (поради риск от пожар), в Севиля - по време на пиковите часове. За сравнение, във Виена е разрешено да се транспортират само сгънати, докато електрическите мотоциклети ще бъдат забранени от декември.
Президентът на Испанския институт за мобилност, Хулиан Састре, казва: „Велосипедите и тротинетките са перфектната комбинация за интегриране на устойчивата мобилност в инфраструктурата на обществения транспорт. Тротинетките ще останат, но трябва да бъдат регулирани.“
Регулация на ирландски
В Ирландия ограниченията за електрическите скутери влязоха в сила едва през май 2024 г. Преди това използването им беше технически незаконно поради липса на законова регулация.
Що се отнася до безопасността, през май 2025 г. Службата за пътна безопасност (RSA) съобщи, че почти един на всеки четирима редовни потребители на електрически тротинетки е претърпял инцидент през предходната година, а един на всеки трима е избегнал такъв на косъм.
Джон Кронин, лекар по спешна помощ в болница „Сейнт Винсент“ в Дъблин, потвърждава констатациите на проучването: „Виждал съм колко често срещани и сериозни са нараняванията – от фрактури до тежки травми на главата. Потребителите на електрически тротинетки са почти незащитени и нямат място за грешка, особено когато са до по-големи и по-бързи превозни средства.“
В Литва по-подробни правила за използването на електрически тротинетки влязоха в сила в началото на 2024 г. Те регулират местата на тяхното използване и ограничението на скоростта. Проучване на Литовската администрация за безопасност на транспорта (LTSA) обаче показа, че повече от половината от потребителите нарушават правилата за движение.
„Резултатите са разочароващи“, каза директорът на LTSA Гений Лукошиус.
„Популярността на електрическите скутери не означава автоматично повишена осведоменост относно правилата, безопасността и отговорното поведение.“
Чехия също има проблеми с електрическите тротинетки, особено в Прага, като жителите и районните администрации се оплакват от опасно шофиране и безотговорно паркиране.
Към проблема се добавя и вандализмът: тротинетки се хвърлят в реката. През април пражката полиция регистрира 1053 нарушения сред велосипедисти и потребители на електрически тротинетки - 69% от тях са извършени от потребители на тротинетки.
Затова не е изненадващо, че други чешки градове, като Острава, вече са забранили тротинетките в централните си части.
Der Sdandart
Моля, подкрепете ни.





