Предколедна еуфория: Лъскавото може да напълни очите, но не и да стопли душите
Именно в този период търговците обявяват големи коледни промоции на различни стоки и артикули, а лъскавите витрини и лампички ни теглят към себе си и крещят: „Ела при мен“. Рекламите за намаления ни заливат отвсякъде – в сайтове, социални мрежи, брошури и други. По време на коледния шопинг е трудно да пазаруваме разумно. Иска ни се да изкупим всичко, за да зарадваме близките си, но ето за какво да внимаваме преди „да развържем кесията“.
През последните години по време на коледното пазаруване средно на час сме харчили 8 милиона лева, а очакванията са тази година да бръкнем още по-дълбоко в джоба си. Голяма част от българите тази година са по-смели в покупките си заради възможността да ползват кредити. Тази година средно за подаръци ще похарчим 360 лв. за общо 7 човека. Това значи по около 54 лева на човек. Така разходите за коледни подаръци ще достигнат почти 1/5 от месечния доход на домакинствата.
Не се подвеждайте по огромните табели и надписи
„Ако отидете в някой от големите търговски центрове, ще видите огромни надписи на входовете на магазините за намаления на цените на стоките до 50%, та дори и повече. Именно това „до“ е един от подводните камъни при големите промоции“, предупреждават експерти. Именно този търговски трик често подвежда потребителите не само по Коледа, но и на Черен петък, и по време на сезонните намаления. Истината обаче е малко по-различна – намаленията с 20 или 50% се отнасят само за определени стоки, а при други цената е намалена с не повече от 2-3%.
Много важно е да знаете реалната цена на стоката преди намалението. Така лесно ще се ориентирате и няма да бъдете подведени. Експерти предупреждават, че често търговците не слагат етикет със старата цена на стоката. Това е нарушение – би трябвало да го правят.
Често се случва, когато търговския обект е обявил промоции на определени стоки и продукти, количествата да се изчерпат бързо. Това е още един търговски трик, чрез който търговецът пуска промоция стока в малки количества, целейки са привлече клиента просто да влезе в търговския обект. Следващата стъпка е да му продаде стока, която е по-скъпа и е залежала. Затова е много важно да бъдем доста внимателни при избора на стоки, защото много често се обявяват промоции за залежали стоки с по-ниско качество. И още – не пазарувайте под влияние на еуфорията, оглеждайте добре стоката преди покупка.
Факт е, че точно в навечерието на коледните празници, хората са много по-склонни да се отпуснат в пазаруването и да „развържат кесията“ за подаръци за близките си, а търговците доста умело се възползват от този момент. Затова експертите съветват, винаги когато пазаруваме, да си изготвяме предварителен списък, защото в противен случай е много вероятно да се хванем „в мрежите“ на препълнената с излишни стоки количка.
Бонус от експертите: Когато пазаруваме в хранителни магазини, да не го правим на празен стомах.
Лъскавото не винаги е най-доброто и истинско
В крайна сметка, преди да пръскаме купища пари за коледни подаръци, нега се замислим кой е най-хубавият подарък и що за празник е Коледа? Какво можем да направим за близките си, за да се почувстват значими, щастливи и обичани? Дали лъскавият подарък е по-важен от топлата дума, от приятелски протегнатата ръка или от сърдечната прегръдка? Претрупаната трапеза ли ни прави щастливи или хората, които ни дават топлина, уют, обич и спокойствие? Не е ли по-пълен нашият празник, когато споделим от това, което имаме в повече с тези, които нямат? И не е ли по-добре, ако по-често, а не само на празниците, се сещаме за нещата от живота, които ни правят щастливи, а те са любовта, вярата, надеждата, грижата и помощта за тези, които нямат, а не купищата дрехи, бижута, уреди, с които понякога безмислено и ненужно пълним домовете си. Защото лъскавото не винаги е най-доброто и не винаги ни прави истински щастливи... Може да напълни очите, но не и за стопли душите...
Веселка Иванова
Моля, подкрепете ни.