Разследване: Путин пътува с брониран влак по тайна жп мрежа
Според материала влакът е подготвен за президента още през 2014-2015 г., но държавният глава започва да го използва пред втората половина на 2021 г., когато руската армия започва подготовката за инвазията в Украйна. Компанията, която притежава влака, принадлежи на племенника на Юрий Ковалчук - основният акционер на банка "Россия" и близък приятел на президента. Структурите му управляват двореца на Путин край Геленджик.
От август-септември 2021 г. руският президент Владимир Путин активно използва специален брониран влак, разказва пред журналистическия портал познат на руския президент, пожелал анонимност. Информацията е потвърдена от източник, близък до президентската администрация.
След избухването на войната Путин започва да използва влака особено активно, особено за да стигне до резиденцията си във Валдай.
Руският президент използва влака от съображения за сигурност и секретност. Движението на самолетите на президентския отряд може да се проследява с помощта на различни услуги. Няма такива услуги обаче за пътнически влакове.
Специалният влак на държавния глава е визуално почти неразличим от другите влакове на руските железници - същия сив цвят с червена ивица. Има няколко основни разлики. Първо, президентските вагони са бронирани. Второ, влакът е с най-висок приоритет: графикът на влака е съобразен с Путин, така че да може да се движи с максимална скорост и без спирания. Специалният влак трябва да включва: вагон за президента със спалня и кабинет за срещи, вагон за придружители и вагон за специални комуникации.
Съществуването на специалния влак не е тайна. През ноември 2019 г. премиерът Дмитрий Медведев проведе среща там, след което "Комсомолская правда" писа за състава. Описанието на вестника съвпада с разказа на източника на Досиетата.
Самият влак е сглобяем, той се "формира отделно за всяко пътуване на първите лица на държавата. Влакът се тегли от два дизелови локомотива TEP70BS.
Владимир Путин рядко използва този влак на публични места. За последен път пресслужбата на Кремъл го снима във вагон по време на среща през 2012 г. Снимка на влака отвън никога не е публикувана и това не е случайно - влакът на държавния глава все още може да се различи от обикновения пътнически, тъй като на покривите на няколко вагона се виждат радиоантени за специални комуникации. Антените са покрити с корпуси, което ги скрива от любопитни очи.
Последните собственици на превозвача, информация за който има в регистъра на юридическите лица, са кипърските Sorena Investments Ltd и Piper Participation Corp от Британските Вирджински острови. Sorena Investments е собственост на бизнесмена Михаил Рабинович. Forbes го описва като професионален железничар, който живее между Лондон и Гибралтар и от време на време посещава Русия.
Приятел на бизнесмена твърди, че Рабинович е бил добре запознат със семейството на Юрий Ковалчук.
Юрий Ковалчук е един от най-близките приятели на Путин. Те се запознават в началото на 90-те години, когато Путин работи в кметството на Санкт Петербург. Скоро след това стават съучредители на кооперацията Ozero dacha. Ковалчук и неговите бизнес партньори контролират руската централна банка "Банк России", Rossiya, застрахователната група SOGAZ и National Media Group, където Алина Кабаева, майка на две от децата на Владимир Путин, е председател на борда на директорите.
Но най-важното е, че структурите на Ковалчук управляват неофициалните резиденции на Владимир Путин, обслужват няколко яхти на президента и неговия антураж и притежават авиокомпания.
Моля, подкрепете ни.