6|
8211
|20.05.2014
АКТУАЛНО
Стефан Апостолов: ДКЕВР не отчете нарушаване на правата на клиентите на ЧЕЗ
Описаните в доклада на ДКЕВР нарушения са единични случаи, отстраними са и се дължат на различни обективни причини - намаляващия финансов ресурс на дружеството в резултат на неблагоприятната регулаторна рамка, постоянните кражби и посегателства над съоръжения на ЧЕЗ. От значение е и големият период, който обхваща одитът – от 2008 до 2013 г., тоест за някои години ни проверяват по няколко пъти, заяви в интервю Стефан Апостолов, изпълнителен директор на ЧЕЗ Разпределение България.
- Г-н Апостолов, успяхте ли вече да се запознаете с резултатите от регулаторния одит на ДКЕВР?
- Все още изучаваме в детайли доклада на ДКЕВР. Когато се запознаем с констатациите, ще подготвим официално становище. Сега мога да кажа, че описаните в доклада нарушения за периода на одита са единични случаи, отстраними са и се дължат на различни обективни причини - намаляващия финансов ресурс на дружеството в резултат на неблагоприятната регулаторна рамка, постоянните кражби и посегателства над съоръжения на ЧЕЗ. От значение е и факта, че регулаторният одит обхваща голям период – от 2008 г. до 2013 г., тоест за някои години ни проверяват по няколко пъти. През 2010 г. също беше правен одит, в резултат на който през следващите три години ние предприехме действия за адаптиране на нашия бизнес към препоръките на ДКЕВР и в отговор на обществените очаквания. Това е един динамичен процес, който продължава дори в момента, така че позоваването на факти от началото на одитирания период не е коректно.
- Едно от тежките обвинения на регулатора е, че предлагате електричество с лошо качество?
- Интересното в случая е, че констатациите на ДКЕВР за лошо качество са направени въз основа на подадени жалби, а не са правени на случаен принцип сред всичките клиенти на дружеството. Избрани са места, където клиентите вече са имали оплаквания. Контролните замервания, които направихме по време на регулаторния одит, показаха, че отклонения от нормите за напрежение има в 15 случая, което е едва 0,00071% от всички 2,1 милиона клиенти на ЧЕЗ. Освен това тези отклонения са регистрирани предимно в малки населени места и вилни зони, с много малък брой потребители и не може да се обобщава за подаваната енергия въобще.
През 2013 г. три пъти се променяше цената на електроенергията надолу. Това ограничи дела на ЧЕЗ в крайната цена на електроенергията от 9% до по-малко от 1% и принудиха ЧЕЗ Разпределение да намали до минимум инвестиционната си програма.
- ДКЕВР намери нарушения и в подмяната на електромери?
- Констатациите на ДКЕВР не отчитат нарушаване на правата на клиентите. Те касаят главно документални пропуски или неточности. ЧЕЗ Разпределение България има ясно разписана процедура за подмяната на електромери, която е разработена така, че в максимална степен да защитава правата на потребителите. Тя предвижда клиентите да бъдат предварително уведомени за точната дата на подмяна, а при необходимост се канят свидетели. Задължително се правят снимки на показанията на стария и новия електромер, които се съхраняват в информационната система на ЧЕЗ. Съставя се констативен протокол от подмяната, който се подписва от собственика на имота или от двама свидетели. В случай, че потребителят не е намерен при извършване на проверката и/или откаже да подпише констативния протокол, документът се изпраща на адреса за кореспонденция с обратна разписка. Не се прави подмяна, без клиентите да бъдат уведомени предварително, без да бъдат съставени констативни протоколи и направени снимки.
Отбелязаните в доклада на ДКЕВР неточности касаят основно подписите на клиентите, чиито електромери се подменят. От всички прегледани протоколи от проверяващите са избрани само такива, на които има положен само един подпис от страна на клиента. Този подпис не е проверяван по време на одита дали е на ползвателя в имота, дали е на домоуправителя или на роднина на собственика. Общото съотношение на проверените от ДКЕВР 1088 констативни протокола спрямо общо подменените от дружеството за 2012-2013 г. над 660 хиляди електромера е много малък – 0.16% и не може да се направи извод за трайна тенденция на нарушение на определения в Общите условия ред.
- Другото тежко обвинение е, че сте завишавали административните разходи, от което са ощетени потребителите. И сте намалили разходите за технологични загуби. Как ще се защитите?
- Не е нужно да се защитаваме, когато фактите говорят. ДКЕВР системно не одобрява пълния размер на необходимите разходи за извършване на дейността на ЧЕЗ Разпределение. Например, в своите ценови предложения от 2005 г. до 2013 г. компанията е предлагала да й бъдат признати инвестиции за общо 1,177 млрд. лева. А ДКЕВР е признала 54% от тях. За да изпълняваме своите лицензионни задължения, ние инвестирахме 88 милиона лева повече. Тези средства не са включени в цените на електроенергията и не би трябвало да бъдат повод за тревога за ДКЕВР и клиентите.
Другото е по-интересно, защо ДКЕВР обвинява ЕРП-тата, че са намалили разходите за технологични загуби и са ги вложили обратно в дейността си. Досега за нас това беше повод за гордост, първо, защото намаляването на тези разходи е заложено в приватизационния договор и второ, защото с намалените наполовина технологични разходи спестяваме на българската икономика по 100 млн. лева годишно.
- Все още изучаваме в детайли доклада на ДКЕВР. Когато се запознаем с констатациите, ще подготвим официално становище. Сега мога да кажа, че описаните в доклада нарушения за периода на одита са единични случаи, отстраними са и се дължат на различни обективни причини - намаляващия финансов ресурс на дружеството в резултат на неблагоприятната регулаторна рамка, постоянните кражби и посегателства над съоръжения на ЧЕЗ. От значение е и факта, че регулаторният одит обхваща голям период – от 2008 г. до 2013 г., тоест за някои години ни проверяват по няколко пъти. През 2010 г. също беше правен одит, в резултат на който през следващите три години ние предприехме действия за адаптиране на нашия бизнес към препоръките на ДКЕВР и в отговор на обществените очаквания. Това е един динамичен процес, който продължава дори в момента, така че позоваването на факти от началото на одитирания период не е коректно.
- Едно от тежките обвинения на регулатора е, че предлагате електричество с лошо качество?
- Интересното в случая е, че констатациите на ДКЕВР за лошо качество са направени въз основа на подадени жалби, а не са правени на случаен принцип сред всичките клиенти на дружеството. Избрани са места, където клиентите вече са имали оплаквания. Контролните замервания, които направихме по време на регулаторния одит, показаха, че отклонения от нормите за напрежение има в 15 случая, което е едва 0,00071% от всички 2,1 милиона клиенти на ЧЕЗ. Освен това тези отклонения са регистрирани предимно в малки населени места и вилни зони, с много малък брой потребители и не може да се обобщава за подаваната енергия въобще.
През 2013 г. три пъти се променяше цената на електроенергията надолу. Това ограничи дела на ЧЕЗ в крайната цена на електроенергията от 9% до по-малко от 1% и принудиха ЧЕЗ Разпределение да намали до минимум инвестиционната си програма.
- ДКЕВР намери нарушения и в подмяната на електромери?
- Констатациите на ДКЕВР не отчитат нарушаване на правата на клиентите. Те касаят главно документални пропуски или неточности. ЧЕЗ Разпределение България има ясно разписана процедура за подмяната на електромери, която е разработена така, че в максимална степен да защитава правата на потребителите. Тя предвижда клиентите да бъдат предварително уведомени за точната дата на подмяна, а при необходимост се канят свидетели. Задължително се правят снимки на показанията на стария и новия електромер, които се съхраняват в информационната система на ЧЕЗ. Съставя се констативен протокол от подмяната, който се подписва от собственика на имота или от двама свидетели. В случай, че потребителят не е намерен при извършване на проверката и/или откаже да подпише констативния протокол, документът се изпраща на адреса за кореспонденция с обратна разписка. Не се прави подмяна, без клиентите да бъдат уведомени предварително, без да бъдат съставени констативни протоколи и направени снимки.
Отбелязаните в доклада на ДКЕВР неточности касаят основно подписите на клиентите, чиито електромери се подменят. От всички прегледани протоколи от проверяващите са избрани само такива, на които има положен само един подпис от страна на клиента. Този подпис не е проверяван по време на одита дали е на ползвателя в имота, дали е на домоуправителя или на роднина на собственика. Общото съотношение на проверените от ДКЕВР 1088 констативни протокола спрямо общо подменените от дружеството за 2012-2013 г. над 660 хиляди електромера е много малък – 0.16% и не може да се направи извод за трайна тенденция на нарушение на определения в Общите условия ред.
- Другото тежко обвинение е, че сте завишавали административните разходи, от което са ощетени потребителите. И сте намалили разходите за технологични загуби. Как ще се защитите?
- Не е нужно да се защитаваме, когато фактите говорят. ДКЕВР системно не одобрява пълния размер на необходимите разходи за извършване на дейността на ЧЕЗ Разпределение. Например, в своите ценови предложения от 2005 г. до 2013 г. компанията е предлагала да й бъдат признати инвестиции за общо 1,177 млрд. лева. А ДКЕВР е признала 54% от тях. За да изпълняваме своите лицензионни задължения, ние инвестирахме 88 милиона лева повече. Тези средства не са включени в цените на електроенергията и не би трябвало да бъдат повод за тревога за ДКЕВР и клиентите.
Другото е по-интересно, защо ДКЕВР обвинява ЕРП-тата, че са намалили разходите за технологични загуби и са ги вложили обратно в дейността си. Досега за нас това беше повод за гордост, първо, защото намаляването на тези разходи е заложено в приватизационния договор и второ, защото с намалените наполовина технологични разходи спестяваме на българската икономика по 100 млн. лева годишно.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads