1|
7106
|16.09.2014
МИНАЛО
Момиче е част от историята на Мерцедес
На днешната дата - 16 септември, преди 125 години във Виена е родено момиченцето Мерцедес Адриен Рамона Мануела Йелинек, чието име носи една от най-известните марки автомобили.
Бащата Емил Йелинек е дипломат, семейството живее в Баден, градче край австрийската столица, и в Ница, която още по онова време е елитарен курорт на френската Ривиера.Той е страстен почитател на новото откритие - автомобила, и притежава първо една триколка марка "ДеДион", по-късно автомобил "Бенц Виктория".
Двете придобивки не го очароват особено и той, в качеството си на представител на Негово императорско превъзходителство Франц Йосиф Първи в Ница, заминава през 1887 г. за Щутгарт, за да поръча първата си двуцилиндрова кола марка "Даймлер" с мощност шест конски сили, развиваща максимална скорост 24 км/ч.
Придружаван от дъщеря си, Йелинек често посещава Готлиб Даймлер и гениалния му конструктор Вилхелм Майбах с цел да ги убеди да произвеждат по-бързи автомобили.Известна до днес е репликата му:
"Ако автомобилът не може да ми даде повече, отколкото конският впряг, мога отново да се върна към конете".
Йелинек е влюбен в колите на "Даймлер" и става техен дистрибутор сред финансово мощната публика в Ница.През 1899 г. пласира 10 автомобила, година по-късно утроява продажбите. Междувременно автомобилостроителите се вслушват в съвета на Йелинек и пускат на пазара все по-бързи коли. Моделът "Даймлер Феникс" с мощност 8 к.с. развива скорост от 40 км/ч.
Източник: ЕПА/БГНЕС
През 1899 г. Йелинек регистрира своите автомобили за участие в авторалита, преди всичко в ралито в Ница, където стартира под псевдонима "Мосю Мерцедес". По-късно регистрира колите си под името "Екип Мерцедес".И въпреки че мощността от 23 к.с. изглежда днес слаба, за времето си това е впечатляващо. В края на март 1900 по време на планинско рали край Ница водачът на "Мерцедес 2" катастрофира и загива.
Фирмата "Даймлер" взима решение да прекрати производството на коли за високи скорости и Йелинек прави непрестанни опити да убеди Вилхелм Майбах (Готлиб Даймлер е починал) да продължи разработките, тъй като подобно развитие може да донесе световна известност на марката.
Междувременно продажбите на автомобили се развиват невероятно добре, сред клиентите на Йелинек са милиардерите Рокфелер, Астор, Морган и Тейлър.Фирмата Даймлер решава да се вслуша в съветите на Йелинек и конструира нов лек и мощен двигател, наречен "Даймлер-Мерцедес", регистриран под името "Мерцедес 35".
На ралито в Ница през 1901 г. колите с марка "Мерцедес" правят фурор. Марката "Мерцедес" е официално регистрирана от Моторните заводи Даймлер на 23 юни 1902 г. и на 26 септември е вписана като запазена марка.
През юни 1903 г. Йелинек получава разрешение да се нарича Йелинек-Мерцедес.Той обича да казва: "За пръв път баща носи името на дъщеря си." А какво става с дъщерята? Деветнадесетгодишна, тя се омъжва за австрийския благородник фон Шлосер.
Семейството има две деца - Елфиде (родена 1912) и Ханс-Петер (роден 1916). По-късно бракът е разтрогнат.Мерцедес се омъжва повторно, но скоро сед това съпругът ѝ умира от туберкулоза.
Мерцедес Йелинек умира във Виена на 23 февруари 1929 г. едва 39-годишна.По ирония на съдбата тя никога не е притежавала автомобил.
Двете придобивки не го очароват особено и той, в качеството си на представител на Негово императорско превъзходителство Франц Йосиф Първи в Ница, заминава през 1887 г. за Щутгарт, за да поръча първата си двуцилиндрова кола марка "Даймлер" с мощност шест конски сили, развиваща максимална скорост 24 км/ч.
Придружаван от дъщеря си, Йелинек често посещава Готлиб Даймлер и гениалния му конструктор Вилхелм Майбах с цел да ги убеди да произвеждат по-бързи автомобили.Известна до днес е репликата му:
"Ако автомобилът не може да ми даде повече, отколкото конският впряг, мога отново да се върна към конете".
Йелинек е влюбен в колите на "Даймлер" и става техен дистрибутор сред финансово мощната публика в Ница.През 1899 г. пласира 10 автомобила, година по-късно утроява продажбите. Междувременно автомобилостроителите се вслушват в съвета на Йелинек и пускат на пазара все по-бързи коли. Моделът "Даймлер Феникс" с мощност 8 к.с. развива скорост от 40 км/ч.
Източник: ЕПА/БГНЕС
През 1899 г. Йелинек регистрира своите автомобили за участие в авторалита, преди всичко в ралито в Ница, където стартира под псевдонима "Мосю Мерцедес". По-късно регистрира колите си под името "Екип Мерцедес".И въпреки че мощността от 23 к.с. изглежда днес слаба, за времето си това е впечатляващо. В края на март 1900 по време на планинско рали край Ница водачът на "Мерцедес 2" катастрофира и загива.
Фирмата "Даймлер" взима решение да прекрати производството на коли за високи скорости и Йелинек прави непрестанни опити да убеди Вилхелм Майбах (Готлиб Даймлер е починал) да продължи разработките, тъй като подобно развитие може да донесе световна известност на марката.
Междувременно продажбите на автомобили се развиват невероятно добре, сред клиентите на Йелинек са милиардерите Рокфелер, Астор, Морган и Тейлър.Фирмата Даймлер решава да се вслуша в съветите на Йелинек и конструира нов лек и мощен двигател, наречен "Даймлер-Мерцедес", регистриран под името "Мерцедес 35".
На ралито в Ница през 1901 г. колите с марка "Мерцедес" правят фурор. Марката "Мерцедес" е официално регистрирана от Моторните заводи Даймлер на 23 юни 1902 г. и на 26 септември е вписана като запазена марка.
През юни 1903 г. Йелинек получава разрешение да се нарича Йелинек-Мерцедес.Той обича да казва: "За пръв път баща носи името на дъщеря си." А какво става с дъщерята? Деветнадесетгодишна, тя се омъжва за австрийския благородник фон Шлосер.
Семейството има две деца - Елфиде (родена 1912) и Ханс-Петер (роден 1916). По-късно бракът е разтрогнат.Мерцедес се омъжва повторно, но скоро сед това съпругът ѝ умира от туберкулоза.
Мерцедес Йелинек умира във Виена на 23 февруари 1929 г. едва 39-годишна.По ирония на съдбата тя никога не е притежавала автомобил.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads