1|
7320
|18.09.2015
МИНАЛО
София за малко да стане пристанище при социализма?
През есента на 1952 г. се поражда идеята да се прокопае плавателен канал по течението на река Искър от язовир „Панчарево” до София. Не се знае кой точно е инициаторът (като евентуални се сочат арх. Иван Михайлов и инж. Стефан Стоянов), но в изкристализиран вид идеята се представя като колективно решение на правителството. Предложението дошло от Вълко Червенков, който по това време е първи секретар на ЦК на БКП и председател на МС. До началото на пролетта на 1953 г. проектите са готови и започва тяхното осъществяване.
Какво се предвиждало?
По левия бряг на река Искър да се прокопае плавателен канал с широчина 50 м и дълбочина 3,5 м. Това позволява по него да се движат корабчета, които могат да возят по 50-60 пасажери. В проекта са включени няколко пристана. Първият е Детския град, който започва да се изгражда в началото на 1954 г. и е завършен през 1956 г. Той се разпростира на площ от 90 дка, на които са построени 60 дървени къщи, във всяка от които има по две стаи с три легла. В трите трапезарии се поднася закуска, обяд, втора закуска в 16 ч. и вечеря срещу тогавашни 10 лв. (днешни 1 лв.). В Детския град имало игрища за футбол, баскетбол, волейбол и народна топка. Трябвало да се построи и плувен басейн, припомня Наборер.бг.
По проект вторият пристан бил в Горубляне – селището трябвало да се превърне в място за забавления на младежите. Тази част от проекта въобще не била започната.
Впрочем реализацията не стигнала до никъде.
По отнова време строителната техника била оскъдна, затова се разчитало предимно на ръчен труд. През 1953-1956 г. всяка събота и неделя работници и служители от София били изкарвани да копаят канала. Преди 1 май лично Вълко Червенков инспектирал хода на строителните работи и раздал грамоти, значки и медали на най-изявилите се.
Следи от тяхното усърдие имаше допреди около 25 г. Тогава все още съществуваха рововете на канала от Панчарево през Горубляне, та чак до „Младост”. До 1991 г. просъществува Детски град, след което бе подложен на вандалско разграбване. Случайно открих, че останките на две от корабчетата, които били поръчани за плаване по канала (такива са били построени общо 3), се намират в софийски дворове
в южната част на столицата между Овча купел и Княжево.
А каква е съдбата на проекта за плавателен канал, според който и София трябвало да има свое пристанище? През 1956 г. Вълко Червенков е отстранен от високите държавни и партийни постове. Той остава като подпредседател на Министерския съвет и министър на народната просвета (до 1961 г.). Издигнатият за първи секретар на ЦК на БКП Тодор Живков оценява изграждането на канала като мегаломанска идея, вследствие на което всички работи по него са прекратени.
По левия бряг на река Искър да се прокопае плавателен канал с широчина 50 м и дълбочина 3,5 м. Това позволява по него да се движат корабчета, които могат да возят по 50-60 пасажери. В проекта са включени няколко пристана. Първият е Детския град, който започва да се изгражда в началото на 1954 г. и е завършен през 1956 г. Той се разпростира на площ от 90 дка, на които са построени 60 дървени къщи, във всяка от които има по две стаи с три легла. В трите трапезарии се поднася закуска, обяд, втора закуска в 16 ч. и вечеря срещу тогавашни 10 лв. (днешни 1 лв.). В Детския град имало игрища за футбол, баскетбол, волейбол и народна топка. Трябвало да се построи и плувен басейн, припомня Наборер.бг.
По проект вторият пристан бил в Горубляне – селището трябвало да се превърне в място за забавления на младежите. Тази част от проекта въобще не била започната.
Впрочем реализацията не стигнала до никъде.
По отнова време строителната техника била оскъдна, затова се разчитало предимно на ръчен труд. През 1953-1956 г. всяка събота и неделя работници и служители от София били изкарвани да копаят канала. Преди 1 май лично Вълко Червенков инспектирал хода на строителните работи и раздал грамоти, значки и медали на най-изявилите се.
Следи от тяхното усърдие имаше допреди около 25 г. Тогава все още съществуваха рововете на канала от Панчарево през Горубляне, та чак до „Младост”. До 1991 г. просъществува Детски град, след което бе подложен на вандалско разграбване. Случайно открих, че останките на две от корабчетата, които били поръчани за плаване по канала (такива са били построени общо 3), се намират в софийски дворове
в южната част на столицата между Овча купел и Княжево.
А каква е съдбата на проекта за плавателен канал, според който и София трябвало да има свое пристанище? През 1956 г. Вълко Червенков е отстранен от високите държавни и партийни постове. Той остава като подпредседател на Министерския съвет и министър на народната просвета (до 1961 г.). Издигнатият за първи секретар на ЦК на БКП Тодор Живков оценява изграждането на канала като мегаломанска идея, вследствие на което всички работи по него са прекратени.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads