Строил ли е цар Фердинанд тайни тунели?
Според специалисти под краката ни се крие забележителен подземен град. Строил ли е цар Фердинанд тайни тунели под София? И за какво са служили те? Мълвата, която от десетилетия се носи из столицата плъзва отново. Този път изпод тежките врати на криптата на "Св. Александър Невски".
Скоро след като заема длъжността председател на църковното настоятелство на храма, архимандрит Дионисий се натъква на това стълбище със зазидан вход. Намира се в сервизните помещения на криптата.
„Не съм открил нещо, което не се знае. То го има по скици и е съвсем ясно, че е имало тунел, тъй като някогашната канцелария на храма е била където се намира сега Художествената академия и за да може да се стига чрез топла връзка, това е бил начина. Но с годините този тунел се е срутил и е запечатан”, разказва архимандрит Дионисий, председател на църковното настоятелство на храм-паметник "Св. Александър Невски".
И ако съществуването на такъв тунел не е новина, открития зазидан вход пробужда отново съмненията на някои експерти. Според тях, това съвсем не е единствения тунел изграден в края на XIX - началото на XX век.
„Най-съществения от всички тези обекти, това е тунела, който свързва Двореца с военното училище. Дворецът има още 3 тунела. 4 тунела са общо. Единият тунел започва от Двореца и свършва с Военното мистерство. Другият тунел отива до Народната банка”, разказва арх. Миломир Богданов.
Според архитект Богданов, служели за защита или за евенуално бягство на царското семейство. Четвъртият пък, сигал до кухненския блок, който, по думите му, се намирал на територията на днешното британско посолство. Използвали го за доставка на хранителни стоки.
Тогава архитектът е 15-годишен. Няколко години по-късно, наследява професията на баща си. Наследява и интереса му към легендарните тайни тунели на цар Фердинанд. Започва да проучва, но документи за съществуването им, така и не открива. Предполога, че били засекретени или унищожени, защото тунелите минават под стратегически обекти като катедралния храм, например. Защото, според стара софийска мълва, когато се налагало да прекосява тунела, царят използвал каретата си.
Разлистваме Държавния архив. Откриваме документи за строителството на "Св. Александър Невски" - планове, скици, дори първата му фотография, но нищо повече.
„Към храм-паметника "Св. Александър Невски" има една подземна част, която в последствие е пригаждана за бомбоубежище през Втората световна война, но за никакви подземни тунели не можем да говорим. Ако всичко това е вярно, строителството на метрото ще трябва да опровергае тази теза”, казва доц. д-р Михаил Груев, председател на държавна агенция "Архиви".
В противен случай, историята за подземни улици кръстосващи столицата, ще остане една от най-големите градски легенди.
Моля, подкрепете ни.