Зам.-министър замазва далаверите на „Алма тур”
След серията издънки на туристическия бранш и нелепите инциденти по Черноморието, белязали тазгодишния сезон, блокадата на стотици туристи по морските ни летища нанесе финален удар върху имиджа на България като туристическа дестинация. Финансовият спор между 2 частни компании- „Алма тур” и „България Еър”, докара на крака един руски зам.-министър да спаси съгражданите си, мобилизира правителствения ни самолет, който пое хуманитарна мисия да върне бременните, старите и болните в страната им и заплашва да се разрасне в международен скандал. Няколкодневната сага продължава, все още няма споразумение между компаниите за уреждане на финансовите им взаимоотношения и не е ясно кой ще поеме разходите по транспортирането на пътниците. И докато туристите продължават да чакат развръзка на кризата, руският Съюз на туристическата индустрия обвини авиопревозвача ни в нечистоплътност. Най-често спряганата цифра на раздора е 7 млн. лв.- дълг на „Алма тур” към „България Еър”. Всъщност, става въпрос за 10 пъти по-голяма сума. Допреди седмици туроператорът дължал 77 млн., но се разплатил на 90%, научи „Торнадо” от свои сигурни източници. Според председателя на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) Донка Соколова причината за отказаните полети не е дългът. В бранша се носи мълвата, че истинската цел на “България Ер” е да придобие “Алма Тур”, който е един от най-големите туроператори в страната. Още през миналото лято собствениците му затънали до гушата заради агресивно изкупуване на имоти около Банско и покрай морето, коментират от туристическите среди.
Изпълнителният директор на "Алма Тур"- България Любомир Панковски е в много близки отношения със зам.-министъра на икономиката Иво Маринов, който отговаря за туризма. Двамата се запознават по линия на Петя Славова. През 2005 г. Маринов е уволнен от Държавната агенция по туризъм от тогавашния й шеф Марио Ал Джибури и банкерката го приютява като главен секретар в председателствания от нея Съюз на българската туристическа индустрия. В ръководството на Съюза е и Панковски, разказа пред „Торнадо” журналистката Соня Колтуклиева. Според нея обаче големият конфликт на интереси се състои в това, че човек на „Алма тур” коли и беси в Слънчев бряг. След огромен натиск от страна на Иво Маринов за служителката на фирмата Мария Михалева е назначена за изпълнителен директор на "Слънчев бряг" АД, в което държавата е мажоритарен собственик.
Тя изнудвала хотелиерите да работят само с „Алма тур”, като в противен случай чрез пропусквателния режим в курорта щели да блокират достъпа до „инатливите” хотели, оплакват се от бранша. Същевременно туроператорът бавел плащанията с месеци и към тях.
Още в началото на годината се появи информация, че из Несебър са плъзнали тайни емисари, които от името на борда се пазарят за рушвети от хотелиерите и собствениците на временни обекти.
Мизата варира от 5 до 50 хиляди лева в зависимост от площта.
След избухването на скандала, който остави стотици руски, финландски и прибалтийски туристи да висят на летищата в Бургас и Варна, въпросната дама е участвала в преговорите с превозвача от името на “Алма Тур”, алармира депутатът от ГЕРБ Емил Димитров.
„Виновни са както "България ер" и "Алма тур", така и българското правителство. То не е спазило евродирективата 90/314, в която изрично пише, че правителството трябва да изисква от организатора или продавача на такива организирани пътувания в договора да бъдат включени достатъчни гаранции, че може да заплати всички щети на туристите и да ги върне обратно”, коментира Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. Националният борд по туризъм предупредил ресорния зам-министър още на 21 февруари, че такъв проблем с българските туроператори може да възникне.
Това не е първото бягство от отговорност на Маринов. Той си взе отпуска и изключи телефоните си през юли, в момент, в който всички германски медии изсипваха тонове обвинения срещу България заради трагичния инцидент с 14-годишната туристка, засмукана от аспираторна тръба на басейн в Златни пясъци.
Реакцията на за.-министъра бе крайно неадекватна и в сега създалата се ситуация- неговият руски колега пристигна спешно от Москва за броени часове, докато разстоянието София- Бургас отне близо 2 дни на Маринов.
Ситуацията ще се разследва от икономическия отдел на Криминална полиция по нареждане на Софийската градска прокуратура заради съмнения за неправомерни действия на лица и от двете компании.
Кои са тарикатите
Групата "Алма тур"е един от най-големите български туроператори, опериращи в Русия, като има предста вителства в Москва и Санкт Петербург. Компанията има още представителство в Украйна и Финландия и е собственик на мажоритарния дял от дружеството "Фиджи травъл", което оперира в Литва, Латвия и Естония.
Дъщерното дружество "Алма тур флай" на компанията е авиационен брокер. Компанията има и лиценз за наземно обслужване за аерогарите в София, Пловдив, Бургас и Варна.
Освен тази компания в групата "Алма тур" има и друго транспортно дружество - "Алма тур кар", което се занимава с вътрешен и международен автомобилен превоз на пътници.
"Алма тур" е собственик и на няколко туристически обекта в страната - хотел "Атлас" в Златни пясъци, построен през 2003 г., както и комплекса "Тамплиер" в Банско.
Групата е собственик и на сграда в Слънчев бряг, която има офис част и апартаменти за отдаване под наем на туристи. "Алма тур" има и дъщерна агенция за имоти, специализирана в продажбата на ваканционни апартаменти на чужди туристи. Авиокомпанията „България Ер” е собственост на холдинга „Химимпорт”, който пък се държи от варненската икономическа групировка ТИМ. От 2008 г. авиокомпанията заема първо място по пазарен дял в страната.
Моля, подкрепете ни.