Деколте за сирене, деколте за халба бира
1. Лавинообразно се разрази скандал, който измести всички останали теми от фокуса на общественото внимание.
2. Всички уважаващи се телевизии организираха дискусии за равноправието между половете като поканиха представители на
политиката, журналистиката, изкуството , феминистки движения.
3. Политикът Брюдерле запази мълчание, но някои лансираха версията, че с кариерата му е свършено.
4. Само за седмица в Германия, страната, за която се смята че е почти напълно освободена от сексисткия миазъм , 60 хиляди души, по-голямата част от които жени, се възмутиха и заляха Туитър със сигнали за сексизъм на работното място.
Е, тогава как да не кажем, че в Германия има сексизъм! И ако е така, то тогава цивилизована държава ли е Германия ?
Долу-горе по същото време в България няколко от най-гледаните телевизии завъртяха рекламен клип, в който пищно деколте продава сирене. В клипа млада сервитьорка рокля , напомняща чалга реплика на национална носия с неизвестна националност, пуска парченце сирене, пардон деликатес, в пазвата си, после го вади и го подава клиент. Тя го нарча Ромео, той нея – Жулиета, и се заканва да скочи на балкона й. Ромео също така демонстративно оглежда мястото, където се кани да скача. Действието се развива на фона на танцуващи под чалга-ритми девойки в тесни рокли. Дали да споменем, че лирическата героиня е изпълнила въпросното деколте до крайност и няма германски политик, който би спорил по въпроса.
И тъй, да видим сега какво се случи в България след появяването на това деколте в публичното пространство?
1. Никакви жени, не подадоха никъде никакви молби за сексуална дискриминация.
2. Млекопреработвателите се засегнаха, че клипчето популяризира продукция, произведена с растителна мазнина, следователно менте, и сезираха Комисията за защита на конкуренцията. Производителите на продукти с растителна мазнина контрираха.
3. Националният съвет за саморегулация препоръча клипът да бъде свален от екран. Мотивите зад препоръката на НСС са, че "сексуалният контекст на рекламата е подсилен чрез яркия цвят на женската рокля на Жулиета, която следва извивките на тялото й, силно изразеното деколте и действията й - изпускането на парче от продукта между гърдите й, изваждането и поднасянето му в устата на мъжа". НСС поясни, че се е самосезирал, но освен това имало и един гражданин, който се оплакъл, че клипът не е подходящ за деца и има нисък морал и благоприличие.
4. Няколко зрители писаха до Съвета за електронни медии. Съветът за електронни медии прецени, че няма дискриминация на полов принцип, тоест няма нарушение на закона за радио и телевизия и сезира Комисията за защита на конкуренцията, нека там да се търси проблема.
5. Срещу тв клипа се обявиха и някои литератори, разгневени от подигравката с героите на Шекспир Ромео и Жулиета.
6. Онлайн всекидневник ни запозна подробно с творческия път на жената с балкона от рекламата.
7. Феминистките организации….. ъъъ …Какви феминистки организации?
И как да не кажем сега, че в България няма сексизъм. А тогава цивилизована държава ли е България?
Да обобщим: В Германия има сексизъм, там политиците говорят за деколтета и това е обидно.
В България няма сексизъм, тук деколтетата се използват за търговски и рекламни цели. Не е разрешено обаче, деколтетата да имат силно сексуален елемент, да рекламират некачествени продукти и то по време, когато децата не спят. И моля, долу ръцете от Шекспир!
А дали Германия и България са цивилизовани държави, ако съдим по отношението им към проявите на сексизъм?
Преди да отговорим, нека поясним, че сексизъм все пак има навсякъде, и в цивилизованите, и в недотам цивилизованите държави. Разликата е, че в цивилизованите проявите му се разпознават и за тях се говори.
Маргарита Роуз
Моля, подкрепете ни.