Понеделник, 26 Юни 2017, 16:58
Frognews
1| 6720 |03.08.2016

Лоши дни за „Авионамс” с държавата като собственик

.
”Еманация на цинизма и шизофренията” - така определя Цветан Василев хвалбите за купуването на ”Авионамс”. Според него решението на правителството да придобие авиоремонтното предприятие е добро само за онези, които са приватизирали държавата.
Чрез тази сделка лъвският пай от 50-милионната печалба по договора с НАТО, подписан през 2014 г. от него, ще потъне в техните джобове. Версия, която повтаря изцяло предишна оценка на банкера, че "Авионамс" вече се управлява от "Командитно дружество "Пеевски, Цацаров & Сие" чрез събирателно дружество "Лазов, Кражби & Кo".

Пловдивският завод беше одържавен и предложен за публична продан, проведена от частен съдебен изпълнител още през май. Това обаче се оказа предварително уредена сделка. Затова останаха тежки съмнения, че е направено всичко възможно да бъде разчистена конкуренцията. Държавата си откупи обратно "Авионамс" за около 29 млн. лв., след като преди години го продаде на двойна цена без лицензите и без договорите за поръчки. На практика тази сума покри само кредитите на завода към КТБ, при положение че то струва далеч повече, защото дейността му е гарантирана за години напред и няма никаква опасност да стане губеща. Това доказва статистиката и всяко твърдение, че държавата „спасява” „Авионамс” е невярно.

Принудителното изкопуване беше предприето заради дълг към КТБ на притежаващото 99.9% от капитала на "Дунарит" „Хедж инвестмънт България“. Съдебният изпълнител обяви, че са постъпили две наддавателни предложения - едното от Държавната консолидационна компания, другото - от компания с офшорна регистрация на Британските Вирджински острови, представлявана от адвокат. При отварянето на офертите се установило, че тя предлага 40 млн. лв., но не е внесла изискуемия задатък. Моментално бе пуснат в оборот – чрез медиите на Пеевски - слух, че зад офшорната компания стой Цветан Василев, което е смешно, имайки предвид положението, в което се намира банкера. Почти сигурно е, че версията е подхвърлена единствено за да се внуши връзка с "И Еф Ви интернешънъл файненшъл венчърс", която пък държи капитала на "Хедж инвестмънт".

Във всеки случай станалото показа, че „приватизаторите” се бяха наточили да вземат "Дунарит" без оглед на конкуренцията и срещу възможно най-ниската цена. Още в началото на годината премиерът Бойко Борисов обяви, че се действа много активно за връщане на завода на държавата, за да поеме ремонта на изтребителите "Миг-29". В средата на март Министерският съвет прие специално постановление, с което постави "Авионамс",  "ВМЗ - Сопот и още девет предприятия в страната в списъка със стратегическите обекти и дейности от значение за националната сигурност. След сделката  пък министърът на икономиката Божидар Лукарски подчерта, че участието в нея е плод на усърдната работа на екипа на министерството и на други ангажирани с нея държавни институции. Което е пълна лъжа. И оцени станалото като знак, че държавата не само може да привлича чуждестранни инвеститори, но и самата тя да бъде инвеститор, когато това е от значение за запазването на работни места.

Истината е съвсем различна. Когато КТБ и Василев са се заели с „Авионамс” предприятието е било губещо. За три години не само е заработило както трябва, но през 2014 г. мениджмънтът, начело с Василев е осигурил договор с НАТО, който ще донесе 50 млн печалба. Кой ще прибере тази печалба – не е ясно.

Редно е също да се знае, че преди години предприятието е придобито от държавата за над 70 млн. Лв. При това губещо предприятие. Пачалившото предприятие днес се придобива за 29 млн лв. Това не е пазарна сделка. Заводът обаче дължи милиони на КТБ, които вместо да се осигурят от продажбата и печалбата, ще отидат като разлика в нечии джобове. За това обаче никой не говори.

Експерти твърдят, че само след година „Авионамс” отново ще е губеща компания. Защото държавата е доказала, че не може да го управлява. Не може да осигурява и пазар и сделки за продукцията. Най-вероятно фирмата ще затъне в нови дългове и след време пак ще се търси купувач, който да я спасява. При такива действия обаче едва ли ще се намери такъв инвеститор.

 

 

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. ЕК се кани да глоби „Гугъл“ с 1 млрд. евро 0| 2188 |26.06.2017 . Круизните кораби ни избягват заради Турция и Украйна 1| 3271 |25.06.2017 . Кабинетът ”Борисов 3” започва преговори за изтребителите ”Грипен” 4| 4733 |23.06.2017 . Fibank получи специално признание от БОК 0| 4233 |23.06.2017

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах