Вижте кой ще строи тунела под Шипка
Това става след близо 3-годишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше стартирана през 2019 г. и премина през обжалване в съда. Изграждането на съоръжението е топ приоритет по новата програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г., която чака одобрението от Европейската комисия. С подписването на договорите реално може да започне реализацията на проекта.
Обществената поръчка за проектиране и строителство беше спечелена от ДЗЗД "Консорциум ПСВТ", в което участват "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД. Стойността на договора с тях е 358 милиона лева с ДДС. Срокът за проектиране на съоръжението е 240 дни (8 месеца), а на строителството 1280 дни (около 3.5 години).
Проектът предвижда изграждането на участък с дължина от 10.5 км. От тях близо 8 км са ново строителство, а 2.5 км е реконструкция на съществуващия първокласен път Габрово - Казанлък.
Заложено е изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 км. Тунелът под Шипка ще е с дължина от 3.22 км, а останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м.
Ще бъдат построени още и 6 моста и един подлез.
Тунелът под връх Шипка започва на 1 км западно от прохода и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на съоръжението ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще е с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.
Тунелът е възлова точка за пътния трафик в посока Север - Юг и през него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.
Основните транспортни направления, които ще бъдат обслужвани са Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).
Моля, подкрепете ни.