Реклама / Ads
11| 6015 |05.09.2009 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Всички пристанища са столици, останалото е провинция!*

.
Архитект предлага авангардна идея за яхтена марина, която да е изкуствен остров. Така ще се привличат високоплатежни туристи и яхтсмени.
 

Яхтените марини са проспериращ бизнес. По цял свят се строят специализирани яхтени пристанища, като те са комплекси, обвързвани с инфраструктурата на брега, с хотели, ресторанти, магазини и с други помощни сгради и атракциони, от които да идват приходи и да се възвръща инвестицията.

Изминаха повече от 30 години, откакто започнах да предлагам град Поморие, освен да се развива като целогодишен балнеолечебен курорт от европейско значение, да стане и крупен център за водни спортове - яхтинг, водни ски, тренировъчен гребен канал и пр. За целта предлагах да се изградят градска марина в района на построения през 1984г. пристан, международна голяма марина пред ж.п. гарата, система от плавателни канали с яхти и целогодишни балнеохотели на местото на старите солници и гребен канал със стадион, спортни игрища и хотели за целогодишни тренировки в района на водоемите и нивата западно от тях.

Резултат? До сега няма никакво яхтено пристанище, а солниците се превзеха от алчни реститутки. Благодарение на крайно некадърен регулационен план /Не ЗРП!!!/ те се натъпкаха като сардели с по 6-8 етажни блокове, с тесни 6 метрови улици, без паркинги, без зеленина! За района на ж.п. гарата се готви същата блокова вакханалия,а водоемите събират паяжини и боклуци и им се очертава същото. Добре поне, че се построиха двата 5 звездни хотелски комплекса - (Ирландското селище) и спортният “Гранд хотел Поморие” със стадиона.

Зарадвах се, когато видях комплексния проект на арх.Иван Аврамов за яхтено пристанище, западно от сегашния пристан, малко яхтено пристанище пред бившият Морски клуб (сега хотелско-кръчмарски приватизиран) и рибарско пристанище на източният бряг. Възникнаха обаче два остри въпроса:

1. Бяха първоначално предвидени и хотели в морето, за да се намери кой да инвестира това скъпо хидростроителство. За да не натоварва визуално централната градска среда в Поморие, Общинският съвет премахва предвидените по проекта хотели и оставя само две-три кафенета. В този вид проектът за около 60-70 милиона лева вече едва ли е атрактивен за потенциалните инвеститори.

2. Още при изготвянето на проекта “УКАБО-ЦГЧ на Поморие” съвместно с арх.Петър Тодоров пред 1985 г. предложихме до подпорната стена на сегашният рибарски хелинг да се построи дълга редица от рибарски заведения, барчета, помощни помещения и паркинги, върху които да има пешеходна променада. Но, за да се осъществи тази необходима застройка, трябва да се надстрои стената с още около 1 м., което ще закрие изцяло погледа към пристанището и морето от крайбрежният булевард, освен ако не се качиш на променадата. Същият проблем е и пред проекта на колегата Аврамов. Общинските съветници с право възразиха. Има ли друг вариант?

Като се разхождах в Google Earth открих крупен курортен комплекс в Катар-“Перлата” върху изкуствен остров с размери 4,2 на 2 километра с 3 кръгли яхтени марини. Отделно навътре в сушата на около 3 км е направена система от плавателни канали,също с хотелска застройка и множество от яхтени пристани.



Предлагам към днешна дата нова идея, която да реши генерално яхтения проблем на Поморие. Да привлече инвеститори, развие туризма, да изгради супер яхтено пристанище, да се запазят рибарските лодкостоянки на сегашният хелинг в центъра, тъй като това е романтика и атракция за града, естествено хигиенизирани и благоустроени. Всеки потенциален инвеститор би искал по-големи възможности за възвращаемост на вложените инвестиции.

Идеята ми е да се изгради изкуствен остров, който да е по подобие на построеният в Катар в Персийският залив и да привлича инвестиции и туристи. Какво всъщност предлагам?

1. Преди началото на тесните криволичещи улички, от главната улица да се направи малко отклонение в западния край на проектирания изкуствен плаж и чрез 265 метров мост да се отиде до острова. Мостът да е с ширина 10-12 м. и височина 3-4 м. над морето, за да могат да минават под него яхти и моторници. От моста ще може да се извършва насипването на “пълнежа” на бетонните оградни стени и съоръжения на острова.

2. Вълноотбивните стени ще се правят на дълбочина около 5 м. Дължината им ще е около 990 м. Вътрешните кейови стени с дължина около 1800 м ще се изпълняват след това по нови или по класически технологии. После ще се насипе “пълнежът” и отгоре ст.б.плоча, върху която ще са сградите със съответното фундиране.

3. При хидрогеоложкото проучване трябва да се търсят възможности за максимално “промиване” и обтекаемост на острова, за да се избегне затлачването на акваторията от наноси, както и той да не почне да “краде” пясък от съседни плажове. Да се направят подводни проходи в островната структура. Дали не може на места да е и “ажурна”? Възможно е да се търсят и начини за стимулиране на теченията.

4. Вълноотбивните стени да се направят под водата като “риф”, който да стимулира развъждането на морската биосфера и аквакултури.

5. Да се приложат високи технологии за енергийна автономност на острова – слънчеви и фотоволтаични колектори, енергията на вълните и рециклиране на водата и пр.

6. Хотелската част да е за високоплатежни туристи и яхтсмени.



Предлагам острова в Поморие ще бъде с размери 990 на 200м и с площ от 120 дка. Той ще бъде срещу крайбрежния булевард, на 250-300 метра навътре в морето.Така островът ще добави нова визия за града. Той ще бъде един изцяло нов организъм, който на всичкото отгоре няма да създава конфликти, защото ще отпадне необходимостта рибарските лодкостоянки да се местят в друг залив и те ще се запазят като атракция за туристите в града. В същото време на острова ще има местостоянки за яхтите. Предварителните изчисления сочат, че ще могат да акостират до 700 яхти и 400 паркоместа. На острова ще има луксозни 5 до 7-звездни хотели със СПА комплекси и възможности за калолечение и луготерапия. Може да има аквариум и други атракции, басейни и всички екстри, съпътстващи всеки луксозен комплекс и туристическо място. Такава курортна инфраструктура е по-скъпа, но по-бързо ще се изплати на инвеститорите
.
Изискват се сериозни хидрогеоложки и геоложки проучвания, но има такива специалисти във Варна. Някога те приложиха нова проучвателна технология за брегоукрепване и тя е осъществена за първи път в Поморие и Мичурин. А към днешна дата има способи и модели с доста по-напреднала технология, от които черноморският град трябва да се възползва. Защото инвеститорският интерес към естествените острови по нашето Черноморие Света Анастасия край Бургас, Свети Иван и Свети Кирик до Созопол не може да се задвижи поради присъствието на археологически открития и други планове от страна на местните общини.

Проектът ми за островна марина е представен в Общината.За реализирането му са необходими инвестиции от порядъка на поне 150 милиона евро.

Поморие освен, че е на брега на най-хубавото слабосолено море, лежи върху съкровище – ценни природни дадености и би следвало да се развие като целогодишен балнеолечебен курорт. Вместо това за жалост той е един полумъртав за цели десет месеца от годината град. Сега местната управа има възможност да погледне в бъдещето и да поправи тази визия.

арх.Камен Шипков

----------------------------------------------
* думи на Христофор Колумб
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 7277 |29.06.2009 За всички сектори има изход от кризата . 5| 5064 |17.10.2008 Орешарски: Жилищните кредити са под 15% от всички кредити у нас . 1| 8126 |10.06.2008 Нови седем яхтени пристанища ще бъдат изградени у нас . 1| 7343 |22.05.2008 Поморие, Царево и Ахтопол стават яхтени пристанища

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads