Заблуда! БДЖ имитира реформи с идеи отпреди 24 години
посочено, че "закупуването на транспортни средства от типа на релсовия
автобус от развитите европейски страни освен че ще нанесе сериозен удар
по лошото финансово състояние на БДЖ, ще увеличи разнообразието на и
без това твърде многосерийния подвижен състав у нас, което неминуемо ще
се отрази отрицателно на поддържането и ремонта". Няколко години преди
тази публикация /1987-1988г./, в Технологичния институт за железопътна
техника (в който са работили авторите на публикацията), със съдействието на
института за автобуси към фирма "Чавдар", е разработен и произведен
прототип на транспортно средство на базата на шаси от микробус "Чавдар"
тип 5С. Този прототип е изпитан продължително и детайлно от НИТИЖТ и
изпитанията - спирачни и динамично-ходови, - показаха че по своите
качества прототипът удовлетворява изискванията за движение със скорост около 60 км/ч. Прототипът е предаден на гара Подуене-разпределителна и използван за превоз на работници, храна, поща и т.н. за района на гарата. На базата на този успешен опит в Технологичния институт за жп техника със съдействието на колектив
специалисти от КА "Чавдар" беше разработен релсов автобус с брой на седящи
места 76 и разход на гориво 35л/100км. По своите технически характеристики този релсов автобус беше напълно съпоставим с релсовите автобуси на страните с развити жп администрации в Европа. В същото време българския релсов автобус в сравнение с френскиия А2Е например ( 50 седящи места и разход 35-38л/100км.) се очертаваше с 6-7 пъти по-евтин. Освен това поддръжката и ремонта щяха да бъдат облекчени поради пълната съвместимост на резервните части с тези на намиращите се в експлоатация автобуси "Чавдар".
С Докладна записка до ген.директор на БДЖ по онова време инж. Ат.Тонев е
предложено да се вземе решение да се продължи разработката на
етапи: изработване на опитна единица, изпитания на опитна единица, пробни
експлоатационни изпитания и пробна серия. Това означаваше че до края на
1994 г. БДЖ щеше да разполага с изпитан и готов за експлоатация български
релсов автобус. Евтин и удобен.
Само че нашата страна беше натикана в ъгъла на "купувачите" - не
трябваше да се създава, не трябваше да се произвежда, трябваше само да
се купува срещу комисионни за чиновници, обслужващи свои и
чужди корпративни интереси. За успеха на тази стратегия "удобно" се
забравиха постиженията, пренебрегнаха се възможностите и за по-сигурно
бяха ликвидирани редица изследователски и разработващи звена с опит и
традиции както и цели прозводства и отрасли.
Сега отново се говори, че автобуси ще се купуват от чужбина, но не се споменава къде ще отидат комисионите от сделките. С лека ръка се съкращават хора, а доказани специалисти отдавна са извън "борда", за да не пречат на политико-икономическите щения за обогатяване чрез държавни поръчки и бюджетни пари.
Моля, подкрепете ни.