Джеймс Робинсън: „Локхийд Мартин“ не определя цената на F-16, тя зависи от преговорите между правителствата
- Г-н Робинсън, министърът на отбраната Красимир Каракачанов се надява до края на годината да има сключен договор за новите изтребители. Кога бихме могли да получим първите самолети и кога последните?
- Надяваме се, че ще сключим договора, колкото е възможно по-бързо. Разбира се, това зависи от преговорите между двете правителства. Доставянето на самолетите зависи от преговорите. Все още не можем да говорим за точни дати. Ние успяхме да намерим начин да ускорим доставянето на самолетите по-рано, отколкото се очаква.
- В момента производствените мощности на Вашата компания са в процес на предислоциране. Освен това, имате ангажименти и към други потребители – Словакия и Бахрейн. При тази ситуация в какво се изразява ускоряването, за което говорите?
- Мисля, че ще можем да увеличим скоростта на производството. Това ще ни позволи да направим доставката на изтребителите за България по-скоро. Да съвпадне с доставката на другите клиенти, които ще ползват F-16, Словакия и Бахрейн.
- Каква е тази особеност на американското законодателство, която не ни дава право да знаем предварително цялата информация по предстоящата сделка?
- „Локхийд Мартин“ подкрепя правителството на САЩ. Това, за което питате, се отнася до отношенията между двете правителства. Параметрите могат да се променят. Трябва да сме предпазливи, докато не се договорят самите правителства.
- Имате ли практика компанията да води директно преговори за военни сдеки с други държави?
- По-често тези сделки се водят от правителството на САЩ. Това ни помага, защото можем да предложим цялостен пакет. Елементите на оборудването се предоставят от различни доставчици, обучението от американските ВВС. За това е по-добре правителството на САЩ да води преговорите. Ние от нашата компания не можем да коментираме цените на цялостния пакет. Има много фактори, които играят роля.
- Ще се наложили да сключвате отделни договори във връзка с производството на самолета?
- Основните типове оборудване и въоръжение ще са включени в договора.
- Обучението не зависи от вас, а от американските ВВС?
- Зависи от нас и от американските ВВС. Обучението на пилотите се провежда в американските ВВС. А за поддръжката – в компанията заедно с американските ВВС.
- Инженерно-техническият състав също ще се обучава в САЩ?
- Да при нас. В момента се провежда в Тексас. Но след това ще бъде в новата ни база в Южна Каролина. Те ще се обучават на тези изтребители, които са за България.
- Самолетите F-16 са тествани в бойни действия. Какви поуки си правите от този боен опит за неговото усъвършенстване?
- Да, правим анализ. На основата на него създадохме новата пилотска кабина с новата система от дисплеи. Също новите радари и системата за избягване на удар със земята. Това е най-боеспособният самолет в този конкурс за България.
- Във Ваше интервю по БНР казахте, че това е непобедим самолет, несвалаем. Има данни, обаче за свалени F-16 на американските ВВС по време на операцията „Пустинна буря“ в началото на 1991 г. от иракските зенитно-ракетни комплекси.
- Може би е така. Трябва да погледна документите, за да не бъркам.
- Ако правителствата на България и САЩ договорят определена цена и тя не удовлетворява "Локхийд Мартин", бихте ли се отказали от сделката?
- Не, „Локхийд Мартин“ пое ангажимент. Ние работим заедно с правителството на САЩ, за да се намери най-доброто решение за България и за българските ВВС.
- Как ще коментирате данните, че един летателен час на F-16 e почти два пъти по-скъп от този на Грипен?
- Не зная колко струва летателният час на Грипен. Най-важното, обаче е да погледнете разходите за целия жизнен цикъл на самолета. F-16 лети 12 000 часа, което е с 4000 повече, отколкото при нашия конкурент. F-16 не изисква да напуска България за поддръжка. По този начин се намалява цената, която трябва да плаща българският данъкоплатец.
- Съществуват обаче становища, че поддръжката е скъпа и ще натежи много на бюджета за отбрана.
- Това е нискоразходен самолет. Много по-малко разходи ще отидат за него, отколкото на нашите конкуренти. По-дългият жизнен цикъл намалява самата цялостната цена на самолета.
- Актуализираният проект за инвестиционен разход включва възможността да се преговаря за първия етап на изпълнението му за 9, а не за 8 самолета. Един от аргументите е, че след 6-7 години, когато ще купуваме останалите, цената им може да е по-висока. Какви са Вашите прогнози?
- Не може да се предвиди как ще се движат цените на самолетите след шест години. Очакванията ни са, че те ще бъдат по-ниски за следващите осем самолета.
- Защо?
- Защото вече ще сме ги произвели.
- Ползвате ли услугите на външни производители?
- Ползваме, но доста дълго време произвеждаме F-16 и знаем кога ще дойдат отделните компоненти.
- Няма шанс нещо да се произвежда в България?
- Поели сме ангажимент за индустриално сътрудничество. Ако всичко е наред с преговорите, ще започнем разговори за участие в българската промишленост.
- А за инфраструктурата на военните ни летища?
- За това очакваме обратна връзка от българското правителство, Министерството на обраната и Военновъздушните сили.
Интервю на Спирдон Спирдонов - Otbrana.com
Моля, подкрепете ни.