23|
7154
|24.04.2009
АРТ ДЖУНГЛА
Ченгетата пак поръчват музиката в киното
Известният български кинорежисьор Людмил Тодоров се е обърнал към членовете на кинорежисьорската асоциация с апел за единение срещу предрешения конкурс за шеф на Националния филмов център.
Frognews.bg публикува отвореното писмо с разрешение на автора му. Анализът на Людмил Тодоров за процесите, които корумпират и изкористяват българското кино, според нас са точна диагноза и за цялата ни публична среда през последните 20 години.
Така се случи, че през последните две години следих внимателно управленческите процеси в Националния филмов център и Министерството на културата. В този текст съм изложил факти, които са общо взето познати. Картинката, която се получи, след като подредих тези факти, е потресаваща. Не знам как ще погледнете вие на нея.
Преди две години в статия под заглавие "Професорите в българското кино" разказах за дейността на проф. Александър Грозев, директор на Националния филмов център, и проф. Божидар Манов, председател на асоциация "Академика 21" – сдружение на преподавателите по аудиовизуални изкуства.
Първоосновател на тази асоциация, нейн бивш председател и патрон, е академик Людмил Стайков. Тезата на моята статия беше, че асоциация "Академика 21" контролира кинопроцеса у нас. Както можеше да се очаква, отзвук имаше, но последствия – никакви. Александър Грозев, който се оказа бивш сътрудник на ДС, все още е директор на Националния филмов център. А сегашният председател на "Академика 21" Божидар Манов е член на всички комисии и съвети в киното. Как и защо оцеляха двамата професори, при положение че Грозев направи грандиозен гаф, който доведе до искането на неговата оставка от цялата кинообщност?
Преди да ви припомня този епизод, ще кажа две думи за още трима човека.
Това са проф. Владимир Игнатовски, назначен лично от Грозев за председател на Комисията за игрално кино през 2008-а. Кеворк Кеворкян беше посочен пак от Грозев за председател на журито на последната Златна роза. Зам. министърът на културата Иван Токаджиев отговаря за киното в министерството.
Общото между тези господа е, че и тримата са бивши сътрудници на ДС.
И така, как оцеля Грозев след своя гаф? В качеството си на директор на НФЦ той се опита да пробута свой правилник за кинопроизводство зад гърба на Националния съвет за кино. Но беше хванат. И цялата кинообщност му поиска оставката.
Министър Стефан Данаилов се направи на глух и го остави на поста му с аргумента, че след няколко месеца, така или иначе, предстои конкурс. Месеците минаха, конкурсът се проведе, а Грозев все още е шеф на НФЦ.
В шаха има един термин, който се нарича "обущарски мат" – изключително прост, но много ефективен мат за балъци. Министерството на културата приложи именно този ход. Членовете на комисията от министерството не гласуваха за Грозев /той бе тотално дискредитиран/, но не гласуваха и за никой друг от останалите кандидати. Така Грозев продължи да бъде "временно изпълняващ длъжността".
Двама от членовете на тази комисия бяха Людмил Стайков и зам. министър Иван Токаджиев.
Нека сега се опитаме да надникнем в централата, която произвежда всички тези "политики" – асоциация "Академика 21". В тази асоциация членуват много и най-различни хора, сред които има достойни, но крайно лековерни люде. Те осигуряват алиби за едно малко ядро, което се възползва от тях.
Преди няколко години беше основана една странна асоциация на продуцентите, в която членуват шепа хора от въпросното ядро. Нейн председател е известният български продуцент Петър Одаджиев / ?!?!?!?!/. Министерството на културата даде квоти за участие на тази асоциация-фантом във всички комисии и съвети. Така тя получи равно представителство с това на Асоциацията на режисьорите например, в която членуват всички известни имена в българското кино.
Преди две години, друг един от основателите на въпросната асоциация-фантом, режисьорът Иван Ничев прибра ц я л а т а субсидия за международни копродукции и засне игрален филм, чийто мажоритарен продуцент е един холивудски продуцент. Така НФЦ и БНТ, която също се изръси за този филм, подпомогнаха бедстващите колеги от Холивуд. Филмът имаше една-единствена прожекция на български екран, защото е потресаваща боза.
Разпределяне на пари чрез свои хора в НФЦ и БНТ, внедряване на кадри в съвети и комисии; заемане на възлови позиции в управлението на киното – ето това са част от заниманията на това "академично" ядро. Но най-важното – контрол, контрол върху всичко и всички. За да се знае, че след двайсет години преход нищо не се е променило и пак същите хора дърпат конците.
Ето това последното вече е голяма, стратегическа игра, която се играе не задължително и не само за пари. Неин стратег е бивщият сътрудник на ДС Людмил Стайков.
Сред "академиците", освен ченгета, има стари партийни функционери, бивши членове на ЦК на БКП и не на последно място – класически хитреци, "бай ганьовци", които оцеляват във всякакви условия. Част от тази група играе на едро, друга част заработва хонорарчета в разни комисии, трети просто търсят протекции. Онова, което прави целия този "джаз" хомогенна група, е, че той корумпира кинопроцеса у нас.
Къде бяхме ние през тези две години - къде беше независимата кинообщност? И имаше ли я въобще?
Да, имаше я! Почти успяхме да изгоним Грозев от НФЦ. Пак благодарение на нашите усилия бе създадена атмосфера, която принуди комисиите да пуснат 9 дебюта. /Достъпът на дебютанти в българското кино бе на практика затворен в продължение на две десетилетия/. Друг наш успех бе, че под угрозата да бъде съдена "Академика 21" се отказа от квотите си за участие в комисиите на БНТ и НФЦ, защото тези квоти са просто незаконни.
Познайте сега, дали членовете на тази асоциация продължават да са във въпросните съвети и комисии! Изгонихме ги през предната врата, те влязоха през задната, и отново са навсякъде. В новата комисия за игрално кино, която наброява 9 човека, има поне четирима от ядрото на Академика 21. /За проф. Божидар Манов не питайте, той е там/. В този случай 4 е повече от 5, защото петимата са разделени, а четиримата са организирани и именно те ще решат нещата. Да не говорим, че извоюваната от нас квота на младите в тази комисия беше безцеремонно иззета и сега те нямат там свой представител.
Тези дни Министерството на държавната администрация обяви трите най-добри административни структури в страната. Между тях е Националният филмов център. След две години скандали, искания за оставки и пълна бъркотия в НФЦ, Министерството на държавната администрация е номинирало Филмовия център като отличник. Досещате ли се как е станало това чудо? И чия дълга ръка е организирала тази нагла, безсрамна номинация?
След като Комисията по досиетата огласи имената им, ченгетата в българското кино са по-мобилизирани от всякога. За тях това е въпрос на оцеляване, но и на чест. Трудно е да си отидеш от този живот опозорен. Почти всички твърдят, че са станали ченгета без въобще да подозират това - че са жертви на репресивния комунистически режим, а не доносници.
Всеки е отговорен за своята собствена съдба и аз не мога да съдя тези хора за техния избор. Проблемът не е в избора, който те са направили някога. Проблемът е друг – че вместо да запазят поне малко човешко приличие и да мирясат, техните апетити да контролират българското кино се увеличиха.
Тези дни в Министерството на културата ще се проведе нов конкурс за постоянен директор на НФЦ. Не се съмнявайте, че "академиците" ще се потрудят здраво да спечелят този конкурс. Няма да им е особено трудно – не само при този министър, а и при всеки друг, те това го умеят добре. Така през следващите пет години, независимо кой управлява страната, ченгетата в българското кино отново ще поръчват музиката в него.
Мои по-млади колеги, обръщам се и към вас! Знам как се чувствате в тази ситуация! За вас е безкрайно по-важно да си направите първите филми и това наистина е най-важно от всичко. И все пак, имайте предвид следното: на хората, които в момента се разпореждат със съдбата ви, песента им е изпята, това е ясно, но има едно НО !
Тези хора отглеждат свои наследници и заместници. Докато вие снимате филмите си, новите "академици" ще сноват из коридорите на министерства и институции, ще развиват активна дейност в различните асоциации, ще се сговарят и обединяват. Докато един ден, без да са направили нищо особено в киното /те обикновено правят по някой провал/, ще докарат нещата до там, че именно ТЕ ще диктуват какво да става и какво не.
За да не се случи това, трябва да се размърдате! Бъдете активни и променете отровната атмосфера, в която се прави българско кино. Ако искате да имате някакво бъдеще в него, трябва да се погрижите за това. Това не е чак толкова трудно. Хората, които създават тази атмосфера, имат гнила кауза, която не може да издържи дълго. Нужно е едно-единствено нещо – да не ги изпускате от очи, да ги наблюдавате и да реагирате на мига.
Знам, че в момента изпитвате презрение и отвращение към всичко това, но рано или късно ще ви се наложи да преодолеете своето отвращение. По-добре го направете рано! Иначе ви очакват ЕЙ ТОЛКОВА големи каци с лайна.
Людмил Тодоров
Така се случи, че през последните две години следих внимателно управленческите процеси в Националния филмов център и Министерството на културата. В този текст съм изложил факти, които са общо взето познати. Картинката, която се получи, след като подредих тези факти, е потресаваща. Не знам как ще погледнете вие на нея.
Преди две години в статия под заглавие "Професорите в българското кино" разказах за дейността на проф. Александър Грозев, директор на Националния филмов център, и проф. Божидар Манов, председател на асоциация "Академика 21" – сдружение на преподавателите по аудиовизуални изкуства.
Първоосновател на тази асоциация, нейн бивш председател и патрон, е академик Людмил Стайков. Тезата на моята статия беше, че асоциация "Академика 21" контролира кинопроцеса у нас. Както можеше да се очаква, отзвук имаше, но последствия – никакви. Александър Грозев, който се оказа бивш сътрудник на ДС, все още е директор на Националния филмов център. А сегашният председател на "Академика 21" Божидар Манов е член на всички комисии и съвети в киното. Как и защо оцеляха двамата професори, при положение че Грозев направи грандиозен гаф, който доведе до искането на неговата оставка от цялата кинообщност?
Преди да ви припомня този епизод, ще кажа две думи за още трима човека.
Това са проф. Владимир Игнатовски, назначен лично от Грозев за председател на Комисията за игрално кино през 2008-а. Кеворк Кеворкян беше посочен пак от Грозев за председател на журито на последната Златна роза. Зам. министърът на културата Иван Токаджиев отговаря за киното в министерството.
Общото между тези господа е, че и тримата са бивши сътрудници на ДС.
И така, как оцеля Грозев след своя гаф? В качеството си на директор на НФЦ той се опита да пробута свой правилник за кинопроизводство зад гърба на Националния съвет за кино. Но беше хванат. И цялата кинообщност му поиска оставката.
Министър Стефан Данаилов се направи на глух и го остави на поста му с аргумента, че след няколко месеца, така или иначе, предстои конкурс. Месеците минаха, конкурсът се проведе, а Грозев все още е шеф на НФЦ.
В шаха има един термин, който се нарича "обущарски мат" – изключително прост, но много ефективен мат за балъци. Министерството на културата приложи именно този ход. Членовете на комисията от министерството не гласуваха за Грозев /той бе тотално дискредитиран/, но не гласуваха и за никой друг от останалите кандидати. Така Грозев продължи да бъде "временно изпълняващ длъжността".
Двама от членовете на тази комисия бяха Людмил Стайков и зам. министър Иван Токаджиев.
Нека сега се опитаме да надникнем в централата, която произвежда всички тези "политики" – асоциация "Академика 21". В тази асоциация членуват много и най-различни хора, сред които има достойни, но крайно лековерни люде. Те осигуряват алиби за едно малко ядро, което се възползва от тях.
Преди няколко години беше основана една странна асоциация на продуцентите, в която членуват шепа хора от въпросното ядро. Нейн председател е известният български продуцент Петър Одаджиев / ?!?!?!?!/. Министерството на културата даде квоти за участие на тази асоциация-фантом във всички комисии и съвети. Така тя получи равно представителство с това на Асоциацията на режисьорите например, в която членуват всички известни имена в българското кино.
Преди две години, друг един от основателите на въпросната асоциация-фантом, режисьорът Иван Ничев прибра ц я л а т а субсидия за международни копродукции и засне игрален филм, чийто мажоритарен продуцент е един холивудски продуцент. Така НФЦ и БНТ, която също се изръси за този филм, подпомогнаха бедстващите колеги от Холивуд. Филмът имаше една-единствена прожекция на български екран, защото е потресаваща боза.
Разпределяне на пари чрез свои хора в НФЦ и БНТ, внедряване на кадри в съвети и комисии; заемане на възлови позиции в управлението на киното – ето това са част от заниманията на това "академично" ядро. Но най-важното – контрол, контрол върху всичко и всички. За да се знае, че след двайсет години преход нищо не се е променило и пак същите хора дърпат конците.
Ето това последното вече е голяма, стратегическа игра, която се играе не задължително и не само за пари. Неин стратег е бивщият сътрудник на ДС Людмил Стайков.
Сред "академиците", освен ченгета, има стари партийни функционери, бивши членове на ЦК на БКП и не на последно място – класически хитреци, "бай ганьовци", които оцеляват във всякакви условия. Част от тази група играе на едро, друга част заработва хонорарчета в разни комисии, трети просто търсят протекции. Онова, което прави целия този "джаз" хомогенна група, е, че той корумпира кинопроцеса у нас.
Къде бяхме ние през тези две години - къде беше независимата кинообщност? И имаше ли я въобще?
Да, имаше я! Почти успяхме да изгоним Грозев от НФЦ. Пак благодарение на нашите усилия бе създадена атмосфера, която принуди комисиите да пуснат 9 дебюта. /Достъпът на дебютанти в българското кино бе на практика затворен в продължение на две десетилетия/. Друг наш успех бе, че под угрозата да бъде съдена "Академика 21" се отказа от квотите си за участие в комисиите на БНТ и НФЦ, защото тези квоти са просто незаконни.
Познайте сега, дали членовете на тази асоциация продължават да са във въпросните съвети и комисии! Изгонихме ги през предната врата, те влязоха през задната, и отново са навсякъде. В новата комисия за игрално кино, която наброява 9 човека, има поне четирима от ядрото на Академика 21. /За проф. Божидар Манов не питайте, той е там/. В този случай 4 е повече от 5, защото петимата са разделени, а четиримата са организирани и именно те ще решат нещата. Да не говорим, че извоюваната от нас квота на младите в тази комисия беше безцеремонно иззета и сега те нямат там свой представител.
Тези дни Министерството на държавната администрация обяви трите най-добри административни структури в страната. Между тях е Националният филмов център. След две години скандали, искания за оставки и пълна бъркотия в НФЦ, Министерството на държавната администрация е номинирало Филмовия център като отличник. Досещате ли се как е станало това чудо? И чия дълга ръка е организирала тази нагла, безсрамна номинация?
След като Комисията по досиетата огласи имената им, ченгетата в българското кино са по-мобилизирани от всякога. За тях това е въпрос на оцеляване, но и на чест. Трудно е да си отидеш от този живот опозорен. Почти всички твърдят, че са станали ченгета без въобще да подозират това - че са жертви на репресивния комунистически режим, а не доносници.
Всеки е отговорен за своята собствена съдба и аз не мога да съдя тези хора за техния избор. Проблемът не е в избора, който те са направили някога. Проблемът е друг – че вместо да запазят поне малко човешко приличие и да мирясат, техните апетити да контролират българското кино се увеличиха.
Тези дни в Министерството на културата ще се проведе нов конкурс за постоянен директор на НФЦ. Не се съмнявайте, че "академиците" ще се потрудят здраво да спечелят този конкурс. Няма да им е особено трудно – не само при този министър, а и при всеки друг, те това го умеят добре. Така през следващите пет години, независимо кой управлява страната, ченгетата в българското кино отново ще поръчват музиката в него.
Мои по-млади колеги, обръщам се и към вас! Знам как се чувствате в тази ситуация! За вас е безкрайно по-важно да си направите първите филми и това наистина е най-важно от всичко. И все пак, имайте предвид следното: на хората, които в момента се разпореждат със съдбата ви, песента им е изпята, това е ясно, но има едно НО !
Тези хора отглеждат свои наследници и заместници. Докато вие снимате филмите си, новите "академици" ще сноват из коридорите на министерства и институции, ще развиват активна дейност в различните асоциации, ще се сговарят и обединяват. Докато един ден, без да са направили нищо особено в киното /те обикновено правят по някой провал/, ще докарат нещата до там, че именно ТЕ ще диктуват какво да става и какво не.
За да не се случи това, трябва да се размърдате! Бъдете активни и променете отровната атмосфера, в която се прави българско кино. Ако искате да имате някакво бъдеще в него, трябва да се погрижите за това. Това не е чак толкова трудно. Хората, които създават тази атмосфера, имат гнила кауза, която не може да издържи дълго. Нужно е едно-единствено нещо – да не ги изпускате от очи, да ги наблюдавате и да реагирате на мига.
Знам, че в момента изпитвате презрение и отвращение към всичко това, но рано или късно ще ви се наложи да преодолеете своето отвращение. По-добре го направете рано! Иначе ви очакват ЕЙ ТОЛКОВА големи каци с лайна.
Людмил Тодоров
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads