Хю Търви пред Фрог: Рентгеновата фотография е моят визуален глас
Това заяви в интервю за ФрогНюз известният фотограф Хю Търви.
Работата му изследва граничните пространства между изкуството и науката. Хю е мултидисциплинарен експериментатор и съвременен пионер на рентгеновата естетика. Търви, съвременен пионер в жанра рентгеново изкуство в продължение на 25 години, е свидетел от първа ръка на напредъка на изображенията и е уникално позициониран между естетичните фотографски и радиографски светове.
На 29 ноември предстои изложба в DOZA Gallery в София, в която ще се включи и самият Хю Търви. Изложбата ще продължи до 2 декември. Откриването на 29 ноември е от 19 ч.
Ето и цялото интервю:
Да виждаш невидимото - така може да бъде описано цялостното ти творчество. Правиш рентгенова фотография. Как изобщо беше родена идеята за всичко това?
Никога не съм харесвал тайните! Като дете разглобявах нещата, за да видя как работят. Като тийнейджър бях объркан от поведението на приятели, така че научих всичко за тях. Като млад започнах да правя снимки, за да интерпретирам света около себе си. Рентгеновата фотография изглеждаше логично продължение на моята страст към фотографската наука - черно-бял филм, проявител, спиране, фиксиране, тъмни стаи, безопасни светлини и крайният резултат.
Добрият фотограф наистина разбира светлината. Рентгеновата "светлина" може да бъде контролирана по подобен начин. Това бе нов фотографски носител, който да изследвам и да направя свой собствен - моят нов визуален глас. Рентгенова естетика.
Но това не е бил планът. Искал си да бъдеш рокендрол фотограф. Толкова ли е различна рентгеновата фотография или по-скоро тя е възможно най-рокендрол?
Вярно е, представях си кариера като музикален фотограф и имах късмета да чиракувам 4 години при Геред Манковиц в Лондон. Той беше щедър и ми позволи да използвам неговото фотографско студио Old Chapel през уикендите и аз правех портрети на приятели, певци и групи. През това време срещнах много лондонски творци и впоследствие един приятел дизайнер ме попита за създаването на подобно "разкриващо" изображение за обложка на албум на група.
Обсъждахме скелети и рентгенови лъчи и това е моментът, в който зрението ми се разшири - моят момент "Еврика“. Получих метафизичен доживотен пропуск зад сцената с рентгенов достъп до всички области.
Какъв е процесът на създаване на произведение и коя е най-трудната част от работата ви?
Заснемането на рентгенови изображения е в мащаб 1:1 и аз използвам предимно 14x17 инча филм, за да направя изображенията. Обектите се поставят върху филма и се излагат на рентгенови лъчи и подобно на фотограми, обектът се отстранява, за да се разкрие изображение на обекта. Разликата е, че фотограмата ще създаде силуетно изображение на твърд обект, докато рентгеновата фотограма (или Xogram, както ги наричам) ще проникне в обекта и ще остави сянка на плътностите.
По-големите обекти изискват много листове филм, за да бъдат произведени, което изисква зашиване. Малките обекти от своя страна оставят малко изображение върху филма, което може да бъде с ниско качество и тъй като рентгеновите лъчи са проникваща форма на високоенергийно електромагнитно излъчване, не мога да бъда в същото стая при експониране на филм.
Коя е най-трудната рентгенова снимка, която си правил? Коя е любимата ти и защо?
Има много предизвикателства, включително радиацията. Прекарах години в усъвършенстване на много висококачествени изображения от дребна флора, особено използвани от парфюмерийната индустрия, за да изразя красотата в природата.
С екип в Германия и продуцентски екип в Лондон се заехме да създадем първата анимирана рентгенова работа, поръчана от Credit Suisse, като най-предизвикателната беше пчелите върху пчелна пита.
Направих пионерска интерактивна образователна електронна книга с TouchPress, наречена X IS FOR X-RAY, която позволява на децата да плъзгат въртящи се обекти между видима светлина и рентгенова снимка на 26 обекта, свързани с азбуката.
Бях един от десетте, поканен от екипа за стартиране на Android/Google Wear, за да създам уникален интерактивен рентгенов циферблат в Лос Анджелис, наречен XOGRAM. National Geographic ме попита дали мога да направя рентгенова снимка на череп и челюст на слон.
Всички те са запомнящи се с всички технически предизвикателства и крайните резултати.
Има ли нещо, което наистина искаш да заснемеш с рентген?
За да изследвам нови теми и идеи през годините, изпробвах голямо разнообразие от индустриални и медицински образни методи, включително: ядрено-магнитен резонанс, компютърна томография, позитронно-емисионна томография, флуороскопия, мамография, синхротронна рентгенова снимка, микроКТ и ултразвук. Както всички форми на изкуството, появили се преди, моята артистична практика е формирана и се ръководи от напредъка в науката и технологиите. Така че предполагам, че обектът, който наистина искам да изобразя, да е нещо, което все още не е открито с помощта на оборудване, което все още не съществува.
Шегата настрана - проучвах фотограметрия, 3D и LIDAR за изобразяване на обекти, което е невъзможно да се направи с конвенционални рентгенови лъчи, но в комбинация с рентгенови лъчи за създаване на въображаеми пространства. Настоящият проект включва къща.
Беше част от форума "Ratio", чиято цел бе да преодолее пропастта между науката и изкуството. Как работата ви се вписва във всичко това?
Станах първият и постоянен художник в резиденцията на Британския институт по радиология през 2009 г. и това ми даде безпрецедентен достъп до радиографския свят. BIR е най-старото радиологично общество в света. Като артист в резиденция, ще продължа да популяризирам сред обществеността естетиката на рентгенови изображения и изображения, получени от други модалности, чрез изложби, семинари, разговори, партньорства...
Рентгеновите лъчи ни помагат да видим отвъд видимото. Съгласен ли си, че изкуството всъщност прави същото?
Физически да. Рентгеновите лъчи ни позволяват да виждаме повече, докато се движим по електромагнитния спектър и отвъд нашата нормална равнина на визуално съществуване. Това е истинско допълнително визуално преживяване на света около нас. Надграждане, ако щете. Но може да бъде повече.
Мисля, че изкуството и науката обсъждат и споделят истината. Предполагам, че истината на художника може да е доста различна от тази на учения, но и двамата работят върху разказа за човешкото състояние, където ученият обяснява истината, а художникът е отговорен за изразяването й.
Кое ще е най-странното нещо след 50 години?
Откриването на извънземния живот на Земята. И това щеа сме ние.
интервю на Джесика Вълчева
Моля, подкрепете ни.