19|
10403
|20.07.2011
АРТ ДЖУНГЛА
Тато скрил „упадъчен” свой портрет, Вежди го вади
За първи път народът ще види уникалната картина на Златю Бояджиев, изложена в Музея на тоталитарното изкуство, който Вежди Рашидов ще открие през септември
Уникален портрет на Тодор Живков, лежал скрит по заповед на Първия дълги години в складовете на бившия Партиен дом, ще стане достояние на народа през септември. Той е част от изложението в Музея на тоталитарното изкуство, чието откриване усърдно подготвя министърът на културата Вежди Рашидов.
Картината е открита преди две години в складовете на Партийния дом от изкуствоведката Бисера Йосифова. Портретът е нарисуван от Златю Бояджиев в Париж през 1972 г. Великият художник си отмъщава на Тато, който го унижава да го рисува по поръчка в столицата на световната живопис и култура. Вероятно възложената подмазваческа поръчка идвала или от бившия културен център, или от посолството ни във Франция.
Особено интересен е перчемът на соцвожда, който е помпозен и лакиран. Главата на бившия първи пък е изключително несъразмерна и огромна, в което визуално е закодирано посланието, че Живков е човек с отклонения. Вместо очаквания соцреализъм, от портрета лъхало на модерно изкуство и упадъчно западно културно влияние. Бивши партийни дейци твърдят, че в началото Живков уж си харесал портрета, но след това цивилни художници и интелектуалци от обкръжението му подсказали жестоката истина и той моментално наредил картината да бъде поставена под ключ в мазето на Партийния дом.
Разхвърляни скулптури и картини, работници, които бачкат яко в жегите под зоркия поглед на Вежди Рашидов, който се разхожда между петолъчката на Партийния дом и портретите на Живков, Брежнев и Сталин.
Така заварваме сградата до КАТ, която между 20 и 30 септември официално ще се превърне в музей на тоталитаризма. „Здравейте, момчета, заповядайте и снимайте!”, посреща ни Вежди с пура в ръка. Министърът на културата започна да ни показва какви уникални произведения от времето на социализма е успял да изрови с екипа си от мазетата на Националния исторически музей, от бившия Партиен дом, от читалища в Сливен, Сопот и куп други градове от цялата страна.
Министър Рашидов съжалява, че в музея не могат да влязат негови творби тъй като „си е отварял устата” по времето на социализма и не са му разрешавали да твори. Той уточни, че благодарение на новото съоръжение ще спестява на държавата по 4 млн. годишно. „Тази сграда става второ Министерство на културата. В нея ще влязат 106 организации и ведомства, за които в момента държавата плаща наеми. Изчислил съм, че за по-малко от година ще избия парите, които ще дадем в размер на 3 млн. лв. за строежа на музея”, категоричен е Рашидов. Министърът дори е обещал зала в новата сграда на ансамбъл „Филип Кутев. Помещението е с височина 10 метра с една от най-добрите акустики у нас.
Васил Василев
снимки: Стефан Димитров
Картината е открита преди две години в складовете на Партийния дом от изкуствоведката Бисера Йосифова. Портретът е нарисуван от Златю Бояджиев в Париж през 1972 г. Великият художник си отмъщава на Тато, който го унижава да го рисува по поръчка в столицата на световната живопис и култура. Вероятно възложената подмазваческа поръчка идвала или от бившия културен център, или от посолството ни във Франция.
Особено интересен е перчемът на соцвожда, който е помпозен и лакиран. Главата на бившия първи пък е изключително несъразмерна и огромна, в което визуално е закодирано посланието, че Живков е човек с отклонения. Вместо очаквания соцреализъм, от портрета лъхало на модерно изкуство и упадъчно западно културно влияние. Бивши партийни дейци твърдят, че в началото Живков уж си харесал портрета, но след това цивилни художници и интелектуалци от обкръжението му подсказали жестоката истина и той моментално наредил картината да бъде поставена под ключ в мазето на Партийния дом.
Разхвърляни скулптури и картини, работници, които бачкат яко в жегите под зоркия поглед на Вежди Рашидов, който се разхожда между петолъчката на Партийния дом и портретите на Живков, Брежнев и Сталин.
Така заварваме сградата до КАТ, която между 20 и 30 септември официално ще се превърне в музей на тоталитаризма. „Здравейте, момчета, заповядайте и снимайте!”, посреща ни Вежди с пура в ръка. Министърът на културата започна да ни показва какви уникални произведения от времето на социализма е успял да изрови с екипа си от мазетата на Националния исторически музей, от бившия Партиен дом, от читалища в Сливен, Сопот и куп други градове от цялата страна.
Министър Рашидов съжалява, че в музея не могат да влязат негови творби тъй като „си е отварял устата” по времето на социализма и не са му разрешавали да твори. Той уточни, че благодарение на новото съоръжение ще спестява на държавата по 4 млн. годишно. „Тази сграда става второ Министерство на културата. В нея ще влязат 106 организации и ведомства, за които в момента държавата плаща наеми. Изчислил съм, че за по-малко от година ще избия парите, които ще дадем в размер на 3 млн. лв. за строежа на музея”, категоричен е Рашидов. Министърът дори е обещал зала в новата сграда на ансамбъл „Филип Кутев. Помещението е с височина 10 метра с една от най-добрите акустики у нас.
Васил Василев
снимки: Стефан Димитров
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads