Реклама / Ads
0| 2790 |25.05.2022 НОВИНИ

Die Welt: Черно море ще бъде следващият фронт на руско-украинската война

.
Източник: БГНЕС
В близкото бъдеще Черно море може да се превърне в нов фронт във войната между Украйна и страната-агресор Русия. Морската блокада вече заплашва не само икономиката на Украйна, но може да предизвика и глад в света. Страните от НАТО вероятно ще трябва да се намесят в ситуацията. Това пише немското издание Die Welt.

Те отбелязват, че НАТО вече обмисля възможността за създаване на "коалиция на желаещите" за деблокиране на Черно море.

 

Журналистите пишат, че докато Украйна е успяла до голяма степен да спре руската офанзива в източната част на страната, руската военноморска блокада в Черно море излиза на преден план, a Москва може да причини дългосрочни щети на украинската икономика и дори да провокира глобална хранителна криза.

 

„Морският аспект на войната досега е получавал много по-малко внимание, тъй като първоначално е бил представен, меко казано, като неравна борба, в която руският флот се възползва максимално от предимствата си“, казва Лорънс Фридман, един от най-уважаваните британски военни стратези.

 

Сега обаче този аспект на войната излезе на преден план. И не става дума само за факта, че Украйна успя да постигне важни военноморски победи, по-специално чрез потопяване на флагманския кораб на Черноморския флот на Руската федерация „Москва", но също така, че износът на украинско зърно по море е от голямо значение за световните доставки на храна.

 

Die Welt отбелязва, че преди войната Украйна е изнасяла около 75% от отглежданото зърно в чужбина, което представлява около 20% от експортните приходи на Украйна. И 90% от този износ е извършен по море. В момента това е невъзможно поради блокадата на Руската федерация.

 

В края на април Украйна започна да доставя зърно, заобикаляйки военноморската блокада, използвайки железопътната линия до Румъния, за да го доставя там от черноморските пристанища. Тук обаче се намеси и Руската федерация, бомбардирайки мост в южната част на Одеса, прекъсвайки тази връзка.

 

Сега в украинските складове има 30 милиона тона зърно на стойност около 15 милиарда долара, което не може да бъде изнесено. Изданието отбелязва, че единственото украинско зърно, което сега отива в чужбина, е това , което Руската федерация е откраднала и продава нелегално.

 

„Ето защо сега има все повече призиви за прекъсване на руската военноморска блокада, а с това и задушаване на украинската икономика от Москва. Британците вече снабдиха украинците с модерни противокорабни ракети, за да държат руските кораби на разстояние, а Дания се съгласи да достави наземната система Harpoon за борба с руски военни кораби“, пише вестникът.

 

По-рано бившият адмирал на флота и бивш главнокомандващ на НАТО Джеймс Ставридис прогнозира, че Черно море може да се превърне в следващия фронт във войната. Той обаче е убеден, че без международната подкрепа и тази на НАТО,  Киев няма да може да прекъсне морската блокада на Руската федерация .

 

„Черно море е предимно международни води. Следователно военните кораби на НАТО имат право да плават почти навсякъде, където пожелаят, включително териториалните води на Украйна, както и 200-милната зона на Украйна. Няма смисъл да оставяме тези води на руснаците“, обясни Ставридис в коментар за Bloomberg.

 

Той вярва, че западните партньори могат да създадат система за ескорт за украински и международни търговски кораби по маршрута, свързващ Одеса със Средиземно море през Босфора.

 

„Това би било подобно на операция „Ърнест Уил“, която беше извършена за търговски кораби в Персийския залив по време на войната между Иран и Ирак през 80-те години на миналия век“, уточнява Ставридис.

 

Въпреки това, както отбелязва вестникът, НАТО не бърза да изпрати своя флот в помощ на Украйна, страхувайки се да провокира Русия, въпреки факта, че подобни мерки се извършват в Южнокитайско море, за да отхвърли претенциите на Китай към тази зона, че са в противоречие с международното право.

 

Фридман отбелязва също, че операцията ще се проведе в международни и украински води, където няма законови основания да се предотврати свободното преминаване на търговски кораби.

 

„Русия дори не е обявила официално морска блокада “, припомни Фридман.

 

Той също така обясни, че ескортът в морето има отбранителен характер. Защитата ще се състои главно във факта, че Руската федерация, атакувайки търговски кораби с ескорт, ще бъде принудена да рискува да се сблъска с военни кораби на други държави, които могат да отговорят на подобна агресия.

 

Изданието отбелязва, че НАТО като съюз едва ли ще успее да постигне консенсус относно такава операция по ескортиране, но отделни страни и партньори от военния блок биха могли да я осигурят, особено включително тези страни, които са особено зависими от доставките на зърно от Украйна, като Египет.

 

Превод и редакция: Фрог нюз

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. 0| 2527 |25.05.2022 Кулеба: НАТО не затвори украинското небе, няма да затвори и морето . 0| 3049 |14.05.2022 Автобус, превозващ украински граждани, се запали на АМ ”Черно море” . 0| 2954 |12.05.2022 Финландската посланичка у нас: Членството ни в НАТО ще гарантира сигурността в Балтийско море . 0| 2638 |09.05.2022 Президентът: Българите са изморени от избори. Това е крайна мярка
Реклама / Ads
Реклама / Ads

НАЙ-ЧЕТЕНИ

Реклама / Ads