Експерти: Българите плащат втория най-евтин дизел в Европа и третия най-евтин бензин
„Всеки ще има възможност да предпочете дали иска ток от АЕЦ, ТЕЦ или ВЕИ. Това ще бъде наше право. При положение, че имаме възможността да избираме и да сменяме доставчика на ток, както си сменяме останалите доставчици на услуги, се предполага, че всеки един може да избере оптималното решение за себе си”, каза Минчев.
По думите му големите драми на либерализацията са били, че заради сложен механизъм, в който номинално парите от въглеродните квоти ги прекарват през НЕК и влизат в "Марица Изток 2" през КЕВР, за да се субсидира производството на ток. „Голямата драма, че тази неявна субсидия и всичките ѝ неефикасности, ще отпадне и Марица Изток 2 ще започне да работи на пазарен принцип”, добави още той.
Според Явор Куюмджиев отварянето на либерализацията на пазара не означава, че потребителите ще могат да си купят ток от АЕЦ. „Това, което ще се случи, е, че ние ще си изберем търговци, които ще трябва да пазаруват на свободния пазар. Той се регулира от енергийната борса, на която всички производители предлагат, а всички купувачи купуват”, каза още експертът.
Не мога да кажа има или няма нарушения от страна на „Лукойл”. На мен това ми звучи като PR, чиято крайна цел е собствениците на рафинерията да я продадат. Българите плащат втория най-евтин дизел в Европа и третия най-евтин бензин. Българските политици трябва да се грижат за добруването на българските граждани преди всичко, коментира енергийният експерт Явор Куюмджиев, по повод разследване, според което руската компания „Лукойл“ се е възползвала от вратички в санкциите на ЕС, за да спечели 1 милиард евро за военните нужди на Кремъл.
Той уточни, че собственик на рафинерията в България е швейцарската компания „Литаско”, собственик на швейцарската компания „Литаско” е Лукойл, през холандска компания. „Тоест някакви пари теоретично могат да отидат от тук през Швейцария, Холандия до Русия, след като рафинерията е приключила финансовата година, платила си е данъците и тогава. Как сметнаха, че от май до юли са минали 1 млрд. евро? Те не могат да минат. Финансовата година не е приключила”, добави експертът.
Според него, ако законите се спазват, нарушения няма. България не е нарушила нищо. „Ако има нарушение, то е на "Лукойл България”, каза още той. По думите му в Италия същата компания е била подложена на същия натиск и е била принудена да продаде рафинерията.
Моля, подкрепете ни.