ЕМКО отвърна на прокуратурата: Има сериозно разминаване с истината
Ето и цялата позиция на ЕМКО:
Във връзка с нестихващите спекулации относно взривове и други терористични действия на агенти на руските специални служби на територията на България и Чехия, считаме необходимо да заявим следното:
1. Декларацията на българската прокуратура от 28 април 2021 г. съдържаща съмнителни факти и обстоятелства около взривове в предприятия на българската отбранителна индустрия, в т.ч. ЕМКО, ВМЗ Сопот и Арсенал изложи на присмех способностите на българските власти да опазят от външни посегателства обекти на стратегическата инфраструктура на държава-членка на НАТО. Несвързаните и лъжливи твърдения на прокуратурата дадоха възможност на външния министър на Русия отново да се подиграе не само с България, но и с ЕС. И не само да се подиграе, но и да представи своята порция неистини, част от системната пропагандна война срещу съюзни държави от НАТО и ЕС.
2. Ние не знаем, дали някои от вече опроверганите твърдения на високопоставени чешки политици са плод на неразбиране, или на други, вътрешнополитически фактори. Това ще го преценява чешкото общество. Това, което категорично знаем обаче, е че зад привидната некадърност и неспособност на българските власти да разкрият терористичните дейности на руското ГРУ у нас, стоят други, по-дълбоки причини, а именно техните връзки и зависимости от Кремъл.
3. Сериозното разминаване с истината и фактите в изявлението на прокуратурата на България от 28 април 2021 г., които лесно се опровергават документално, изглежда като умишлен опит да се компрометира и това разследване и да се докара и то също до задънена улица. Също както и разследването на т.нар. "български Новичок“.
4. Особено внимание заслужава взривът в склада на ЕМКО в Ловнидол на 12.11.2011 г. Неверните твърдения на прокуратурата, че е бил предшестван от пожар, с което се търси общ знаменател с останалите цитирани взривове, в случая са само малката лъжа, незначителен детайл. По-важното е, че при разчистването на района е открито взривно устройство с пластичен взрив и детонатор. На базата на комплексна експертиза прокуратурата в Севлиево достига до извода, че взривът е умишлено предизвикан. С постановление на висшестоящата прокуратура това заключение е отменено, а делото спряно. Мотивите са твърде показателни. И така вече 10 години. Предвид значимия обществен интерес предлагаме копие от постановлението на прокуратурата за спиране на производството.
5. Отново заявяваме, че взривеното в Ловнидол имущество не е било предназначено за какъвто и да било износ и всякакви други предположения се неверни. Припомняме, че износът на военна продукция е стриктно регулиран и съпроводен със значителен обем документация. Призоваваме властите да оповестят дали съществуват документи за подобни намерения от страна на ЕМКО и ако има- да ги публикуват.
6. Взривът във ВМЗ Сопот на 21 март 2015 г. също се обяснява от властите с наличието на имущество на ЕМКО. Предлагаме копие от двустранното споразумения между ЕМКО и ВМЗ Сопот, от което ясно си личи каква собственост на ЕМКО е загубена от взрива. Тези, които твърдят, че 14 (четиринадесет бр. муниции) могат да бъдат цел на терористично нападение, очевидно имат друг дневен ред. Вероятно властите трябва да отговорят на други въпроси, а именно какво друго е било взривено във ВМЗ, не е ли било то истинската цел на терористите и защо това се прикрива и не се разследва вече 6 години. От своя страна, прилагаме копие от споразумение между ЕМКО и ВМЗ Сопот, в което ясно личи „огромната цел“ преследвана от чуждите агенти.
7. Прикриването на дейността на руските специални служби на територията на България, поне през последното десетилетие не е случайно. Особено ясно това проличава при разследването на опита за отравяне на 3-мата български граждани с вещество от семейството на Новичок през пролетта на 2015 г. Вече години наред ръководствата на ДАНС, МВР и прокуратурата на Р България открито саботират това разследване, въпреки многобройните доказателства предоставяни и от международни източници. Ключов е въпросът кой е координиращият център на този саботаж. Многобройни молби на пострадалите до властите, в които ги призовават да се обърнат към фактите досега остават без отговор.
8. Българското правителство е единственото, което не подкрепи солидарността с Великобритания след терористичния акт в Солсбъри през 2018 г. Българското правителство е единственото, което не потърси международна подкрепа за терористичните актове на своя територия. Нещо повече, то отказа международната помощ за разследването на „българския Новичок“, за което и до днес не смее да обели и дума.
9. Главният прокурор на България трябва да даде ясни обяснения за умишленото прикриване на подбудителите и помагачите на терористичната дейност на чуждата агентура на наша територия. Засега той е длъжник в това отношение. ЕМКО е готов да съдейства на главния прокурор, ако той има интерес от това.
10. Ползваме се от случая да напомним на медиите и прокуратурата, че на 5 юни 2012 г. в района на „Петолъчката“ бяха взривени огромни количества боеприпаси, имаше и човешки жертви. По своите мащаби и последствия тези взривове далеч надхвърлят всички останали, цитирани от прокуратурата преди два дни. Интересно е, защо прокуратурата изключва тези взривове от своите нови хипотези?
Моля, подкрепете ни.